Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 385 ggr
tutu_
0

Rumsren?

Min lilla kille är så himla trottsig. Jag lägger ut tidningar, och jag lägger bajs i lådan, jag skurar golvet med klorin, men inget hjälper.

De gånger han går på lådan är när jag sätter honom där, men då ska han vara nyvaken eller om jag ser att han är på väg att göra något här inne. Räcka ut tungan

Har någon något förslag på vad jag ska göra med honom så att han kan gå på lådan utan min hjälp?

Robinsnel
0

Har du tillräckligt många lådor? Går han utanför lådan eller i andra hörn? Kan vara en ide att lägga filtar/göra matplatser i de hörn han inte har låda i o inte ska bajsa i. Jag tror mest på positiv uppfostran, alltså belöna honom när han går på lådan.

tutu_
0

Joda, det är så klart att jag har belönat honom varjegång han går på lådan :) Jag har 2st lådor. Han gör både och. Jag ska prova det där med maten, det kan kanske fungera =)

Denna kommentar har tagits bort.
gwen
0

Otrooooligt mycket fjesk och uppmuntran och mutning med gottigott har vart det som funkat för mig med mina illrar. men som saft som Robinsnel skriver så måste man göra om bajshörn till sovhörn/mathörn.

Vissa illrar gillar inte all sorts sand, kanske funkar det att byta sand. Vissa gillar bajs i lådan, andra gillar extremt rena lådor. Vissa gillar lådor, andra gillar tidningar. vissa gillar inte vissa sorters lådor (som tex är svåra att sa sig i eller som är för små/stora). Testa köpa massor av olika lådor, eller klipp till lådor av skokartonger och dyl och testa.

Vissa blir efter lite jobb 100% rumsrena, andra blir 50%. Mina är 90% rumsrena, men vissa perioder (månadslånga) hamnar de gång på gång i trotsåldern (fast de är gamla) och går utanför 50%. Ibland blir man galen.

Ett tips från mig när de är så där grymt dryga är att skaffa plastmattor och lägga ut på utsatta områden (tex på parketten). På ikea finns genomskinliga och mörkblå plastmattor på köksavdelningen som det är meningen att man ska klippa itu och lägga i lådor. Dessa funkar utmärkt. De är ca 1x2m långa. Fördelen är att då kan man skydda golvet och mattan kan man enkelt ta in i badrummet och tvätta med medel och borste. De är även enkla att torka av. Jag har såna framför lådorna, som de oftast sätter sig precis utanför.

Har även sån matta i badrummet framför denna lådan, på det sättet hindrar jag att sand kommer ner i avloppet. När det är dax att duscha tippar jag bara tillbaka förrymd sand tillbaks i lådan.

Lycka till!

gwen
0

2 lådor kan vara för lite. Ibland kan man behöva ha en i varje hörn eller åtminstone i 50-75% av alla hörn i VARJE rum!

bnoffan
0

Här hemma har jag precis samma problem. Fast mina två damer sätter sig precis bredvid lådan. De verkar mest bara vara alldeles för slöa för att orka ta sig upp i lådan. Deras bästa hörn är helt enkelt lådhörnet. -suck-

sarae
0

här har jag till och från kört med 11 bajslådor, samt matskålar i alla hörn där de gått utanför…nu är jag ere på 7 lådor…allt eftersom de skärper till sig märker man att viss lådor förblir oanvända då kan man plocka bort dem. Men 2 lådor är på tok för lite när man lådtränar..illern har kort tarm och när de måste bajsa så måste de verkligen bajsa, ofta hinner de inte leta reda på en låda….

Ronja_Iris
0

När jag hade för många lådor så gick Ronja utanför i protest…

Jag tvättade golvet med ättika och städade lådan 1 gång om dagen… vet inte om din kille kanske ochså tycker att det är för många lådor?

lycka till med att få "trosts-killen" att gå där han ska gå!

LinLin
0

#7 Säker på att det verkligen är så akut för dem? Min hane brukade förut klättra upp i köksfönstret för att bajsa istället för att gå till lådan.. som var 50cm bort…

VeronicaKahlbäck
0

ett tag så gick inte Berit på lådan något alls och vi förstod inte varför men sen bytte vi kattsand och då blev det jätte poppis att använda lådan!

men Mio tycker att det är skittrist med låda så han går på tidningar.

sen har vi gjort som Robinsnel, vi har sovplatser på alla platser där det är jobbigt att städa bort bajs och kiss!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Faxlin
0

Mina kan springa genom hela huset för att ta sig till lådan. Så det är nog otroligt individuellt det där. Vissa kräver många lådor vissa vill bara ha en.
Man får helt enkelt testa sig fram. Och så ösa med berömm när de gör rätt. Och så morra lite när de gör fel. När mina var små morrade jag för mig själv när jag städade, och då tyckte de inte jag var så skojig. ;-)
Men som sagt var, vägen till en illers hjärta går genom magen (precis som hos karlar)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

#11 aha så det e därför jag e singel? För jag e så värdelös på allt som rör matlagning?

Tesan
0

Käääääämpa, ja lovar det lönar sig!

Med Roland håller vi fortfarande på, ibland vill man ge upp men skam den som ger sig…………..Räcka ut tungan

Faxlin
0

#12: haha, nejdå du har nog andra kvaliter som gör att maten inte har någon betydelse. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bnoffan
0

Har precis hållt på att möblera om och tagit ner en hylla i sovrummet. Bottenvåningen på hyllan har Daisy sin hängmatta och sitt hus i och vi upptäckte att hon använt hörnan bakom huset till bajshörn. Hur äckligt är inte det? Sova och bajsa i samma hörn? Hon är verkligen omöjlig på lådan..

NikkiMia
0

Här kommer oxå ett litet tips!

Min hona hade det fula påhittet att sätta sig i skymda utrymmen, tex bakom Tv:n och under köksbänken där man inte såg det på en gång. Och det är inte så trevligt att hitta en hög som växt på ett par dagar. Så jag tog en pläd som hon gillar att ligga i och lade den där i de undanskymda vråna som hon gjort till sin toaplats (Efter att jag städat upp och även torkat med ättika).

Så nu blir det inget mer skitande eller pinkande där, för hon gör inte sina behov på mjuka tygsaker…

NikkiMia
0

När man inte är hemma och kan hålla koll på rackaren kan man ju alltid begränsa utrymmet där de får vara. Själv har jag satt upp en grind från hallen till vardagsrummet så Nikki får bara vara i sovrum, hall och badrum när jag inte är hemma. Och ibland måste man ha flera lådor om utrymmet är stort.

Det händer väldigt sällan olyckor när jag är borta, lådan står i badrummet och ibland väljer hon att inte gå på den, utan sätter sig i duschen. Och det kan man väl stå ut med…

I köket däremot har hon fått dille på att ibland sätta sig framför kylskåpet, nåt som matte inte alls gillar. Har då köpt en speciell spray som har en rörelsesensor och så fort hon närmar sig så piper den till och sen ger den ifrån sig ett sprut med kall luft.

Den har förhindrat att hon satt sig där många gånger. Fast ibland brukar hon börja leka med den, hon springer fram och tillbaka till den och får den att pipa och spruta på henne och då ryggar hon först tillbaka sen hoppar hon runt och poppar, och sådär fortsätter hon tills matte är tvungen att stänga av den… För att hon inte ska göra slut på den… 

Sprayen finns att köpa på vissa djuraffärer…

Robinsnel
0

haha, häftig grej.

KerstinL
0

Sen har en del illrar inte riktigt fattat det där med att man inte äter/sover där man bajsar… Suzuki och Crystal ligger och sover/gosar i bajslådan…

En liten fråga oxå.. Är det vanligt att honor som löper går omkring och bajsar småklickar överallt?? Suzuki håller på att driva mig till vansinne…

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

JossanH
0

#19 ja, dessa småklickar har man allt hört talas om! ha det så kul ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

KerstinL
0

Misstänkte att det berodde på det… Himla råtta, verkligen överallt!!! Precis när man tagit upp en, så är det en ny i andra änden av rummet… Skrikandes

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 jo, men faktiskt, klickar måste ju ändå vara mycket värre än revirmarkeringar som hanar gör..

#0 nu kan det komma råd som redan står här över för jag har inte läst hela tråden så noga…

det som kan behövas är att bryta hela mönstret.
För det första- skaffa fler toaletter. När hon blivit bättre kan du börja ta bort de lådor som inte används. på IKEA finns backen "trofast" (på barnavdelningen) för endast 19.-/st. Köp flera såna så har du inte lagt ut en förmögenhet på lådor. När du tycker att hon går duktigt på lådan så kan du börja ta bort de lådor som ej används.
Lägg foder och sovfiltar på de ställen hon ofta går på, där det är omöjligt att ställa en låda. Ställ en skål med foder eller lägg fodret direkt på golvet. Har du skål kan några bitar på golvet också behövas. Har hon annan matplats- Byt helt, gör den "gamla toaletten" till nya matplatsen, bara för att bryta mönstret.
Testa att byta kattströ. har du vanligt kattsand kan du testa med, kristaller, toalätt eller vanligt träpellets som finns att köpa på byggvaruhus/eldabutiker (16kg för dryga 50lappen!).
Och fjäska med mycket beröm och godis så fort hon går på lådan!

Hoppas det löser sig för dig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

kitty
0

jag tyckte det verkade som om mina ville "vara -i-fred" så jag skaffade en kattlåda med tak..torkar i princip aldrig bajs…

sedan har jag lagt filtar där dom vill bajsa..e numera perfekta mysställen :)

Robinsnel
0

jag har exhibitionister :P, de stirrar en i ögonen när de står o klämmer på lådan…

gwen
0

#23> Tänkte precis säga samma sak som #24. Mina illrar springer efter mig och bajsar oftast på den lådan som är närmast mig, bara för att jag ska se… de typ tigger beröm…hehhehe…