Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 520 ggr
Aviendha
2010-04-11 22:55
0

Brunstig kastrat

Phoenix är kastrerad sedan snart två år tillbaka. Eftersom han uppvisat brunstsymptom, eller rättare sagt vart i regelrätt brunst, så fick han ett suprelorinimplantat i januari detta år.

Han har fått snyggare päls och han är inte längre fullt lika orange runt nosen som han kan vara/bli så jag upplever att han blivit lite bättre men problemet kvarstår.

Killen poppar non stop dygnets vakna timmar, pungar och beter sig som när han var okastrerad och i förbrunst. Hans stressmarginal är dessutom mindre.

De andra som även chippades då har fått effekt för länge sedan.

Undrar lite.. är det något annat som felar honom? Någon som vet något, hört något liknande, har råd?

Loveferrets
2010-04-11 23:09
0

Trots kastrering och sen chip så är han fortfarande i brunst ? Tyvärr vet jag inte vad som e fel, hoppas nån kan komma med ett vettigt svar annars får du kanske ringa vett o fråga.

Aviendha
2010-04-11 23:25
0

Japp. Han går i och ur "brunst" med årstiderna :P

Visserligen så tror jag att han påverkas av att Camaro flyttat in här. 'maro kom i början på december och det stressade honom såklart, men han tog det mycket bättre än när andra illrar vart här.

De är fortfarande inte såta vänner men de kan leva i samma lägenhet utan att äta upp varandra. De kan passera varandra utan slagsmål. Phoenix har alltid varit kaxigast i stan, och 'maro flyr framför att fäkta varje gång. Så Phoenix kan ju känna av den stressen med, men om jag tolkar honom rätt så är det inte längre så mycket stress riktat mot just camaro längre. Det är mest om han får syn på honom i en viss situation, men han beter sig brunstigt även när han är skiljd från camaro i flera dagar..

Sarah
2010-04-12 00:23
0

Samma anledning som jag hade då jag satte in på mina killar. Kanske är det inte binjuarna utan bara stor ilska för nya medlemmar i hushållet;)

Aviendha
2010-04-12 00:32
0

#3 Haha, may be may be ;)

Men det är så.. hysteriskt. Killen är ju hormonell nog att kunna skrämma en hona ur brunst genom sin blotta närvaro :P

Norrskenets
2010-04-12 00:48
0

#4 Hahaha du får kyla ner honom;) kanske fått riktigt rejäla vårkänslor;9 Men skämt och sido, hoppas han lugnar ner sig snart.

Aviendha
2010-04-12 00:50
0

#5 Hur då? Frysen är ju full :P

Norrskenets
2010-04-12 00:52
0

#6 kalldusch ;D

HannaM
2010-04-12 01:22
0

Well.. har ju också två hanar som "brunstar" varje vår och sommar. Både Belsebub och Valle uppför sig som okastrerade och släpar runt på varandra och dom andra illrarna. Dom blir tre nu i vår och har varit så här båda tidigare somrarna som kastrater.

Filippa-e
2010-05-14 19:24
0

Så även om man kastrerar en iller hane så luktar de starkt under brunsten? Luktar de alltid starkt om man inte kastrerar??

Eller är de bara för att de "markerar" om de har andra illrar i närheten vid brunst? Vilket jag då inte kommer ha.

Blir lite förvirrad Tungan ute

Aviendha
2010-05-14 20:39
0

#9 Nej, kastrater luktar inte eftersom de inte går i brunst :)

..eller ja, de SKA inte gå i "brunst". När vi pratar om brunstiga kastrater så menar vi illrar som uppvisar tecken på brunst och då oftast beteendeförändringar. Lukt har jag aldrig känt på Phoenix efter kastrationen och inte heller på Valle och Belsebub som HannaM pratar om (har träffat herrarna).

En okastrerad iller luktar - under brunsten. Sen går den ur brunst och då försvinner ju den där speciella brunstlukten med dem. Däremot så brunstar ju en iller rätt länge, mellan jan-sept, varierar lite beroend epå individ och hur de lever osv såklart men de är brunstiga mer än de är obrunstiga ;)

Sen varierar även lukten mellan individer. Jag har träffat en som luktar död sumpråtta och en annan som bara luktat lite mer iller.

Även om man har en ensam iller så går den i brunst, förändrar beteendet och börjar lukta. Har man många så kan beteendet gå ut över de andra, men annars finns inga skillnader stort sett :)

Filippa-e
2010-05-14 20:59
0

#10 tack nu tror jag att jag förstod lite bättre Skrattande dethär med operativ/kemisk kastrering, binjuresjukdomar o brunst är så komplicerat!

Så om jag köper en iller hane och kastrerar honom, så kommer iller-lukten dämpas, brunst-lukten/skvättandet/beteendet att upphöra helt! Dethär med "brunstiga kastrater" behöver väl inte jag då oroa mig för om jag bara har en enda iller som inte påverkas av andra illrar??

Bogey
2010-05-14 21:06
0

Som jag även skrivit i en annan tråd. Även Bogey visar vårkänslor.

Mera pussig på lillmatte och mindre busig. Far runt som en osalig ande och springer gärna till dörren stup i kvarten och vill ut trots långa ute sessioner, samt mera kontaktsökande och vill upp i famnen men har ändå inte tålamod att ligga kvar nån längre stund.

Även lite bitigare mot de familjemedlemmar som pysslar minst med honom.

Aviendha
2010-05-14 21:19
0

#11 Ja, när man får allt över sig såhär kan det kännas som en hel del :) Men läs och begrunda, låt det smälta lite och läs om så känns det nog mer överskådligt ;)

Alltså.. Jag definierar illerlukt som den där grundlukten som "är" iller, precis som hästlukten är häst och hundlukten är hund. Den kommer man inte ifrån. Det man däremot kommer ifrån är brunstlukten när man kastrerar. Brunstlukten är starkare/fränare/mer tydlig/annorlunda, allt beroende på individ.

Nja, "brunstiga kastrater" är inget man ska behöva oroa sig för, det verkar inte vara vanligt (även om det kan ske) men jag skulle inte säga att det beror på att det finns andra illrar eller inte. Det är något hormonellt som är knas antagligen eftersom de beter sig som de gör, "brunsthormonerna" ligger på så de påverkas fastän de inte ska göra detta. Min hane gick ju "i brunst" även förra året och då bodde han ju med Aviendha vilken han bott med sen han var valp och jag skulle inte säga att det är hennes förtjänst att han gör detta. Sen att han kan bli vaktigare och få för sig att släpa på henne är en anan femma, det är ett resultat av hans beteende och att hon finns i närheten helt enkelt.

#12 Aha, där ser man, det finns fler herrar med vårkänslor ;) För jag tolkar dig som att det är mer än bara vanlig ökad aktivitet som man normalt ser på våren?