Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1672 ggr
Browny
0

Hur mycket foder?

Hur mycket foder ska en iller ha per dag? Och hur mycket foder ska en illervalp ha per dag? Och hur många gånger ska den ha mat om den inte har fodret framme hela tiden? Förstår att det varierar beroende på individ och fodersort, men på ett ungefär vore trevligt att veta! Flört

JossanH
0

Alltså, illrar ska alltid ha foder framme om de serveras torrfoder. Tack vare att torrfodret inte bara innehåller rent kött så måste äta ofta för att tillgodogöra sig näringen. En valp kan äta väldigt mycket medans den växer och en vuxen iller äter lite olika mängd beroende på årstid och individ.
Eftersom en illers matsmältning går på bara 3-4 timmar är det jätteviktigt att illrar som äter torrfoder hela tiden har tillgång till mat så att de slipper gå hungriga då de behöver näring så pass ofta.

Får de bara BARF (rått kött) så kan man utfodra en eller 2 gånger per dag. Då äter de det de behöver och tillgodogör sig betydligt mer än om de äter torrfoder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Är det BARF eller torrfoder du menar ?

Torrfoder ska precis som Jossan säger stå framme hela tiden.

Musiken
0

Asch, iFokus var sa segt att Jossan hann posta innan mig :)

Browny
0

#2 Jag tänkte på torrfoder! :)

Okej, illern foder ska stå framme hela tiden… Men när det står framme, hur mycket äter den då (på ett ungefär) en vanlig höstdag till exempel? Försöker ta reda på vad foderkostnaden blir på ett ungefär, nämligen! Flört

Monizz
0

#4 ca 0,5-1 dl per dag

Varierar från dag till dag här hemma :)

Browny
0

#5 Okej! Tack för svar allesammans! :)

Trollmusen
0

Jag har alltid torrfoder och vatten framme till mina, sen dom som äter BARF-mat sätter jag fram ca 1 dl 2 gånger/dag till, vill inte ha rått kött framme hela dagarna då det då inte blir så aptitligt att titta på en. Och säkert inte gott för den/dom illrar som ska äta av det.

HannaM
0

#7 Åh jo, illrarna älskar det mer lagrade köttet. När jag storstädar kan jag hitta kött som är uppåt en vecka gammalt, härligt intorkat och fint på gång i förrutnelseprocessen. Illrarna tycker att dom bitarna är riktigt smaskiga, dom brukar kasta sig ner i skräppåsen för att få tag på godbitarna jag tagit ifrån dom.

Aviendha
0

På tal om kvarliggande kött… Den första gången jag såg Avi äta kött var en bit som legat i en vecka ungefär. Den var jättegod enligt henne, och det var vad som fick upp hennes intresse ;) Både hon och Phoenix föredrar dem gamla och fasttorkade bakom soffan om de ska äta, men nu blir ju inget kvar efter min lilla köttdamsugare Camaro :P

Trollmusen
0

#8# När mina illrar (mest bara Miller och ibland Agnez) får BARF-mat så stänger jag till i köket så att dom får äta det där, och det dom inte äter upp kastar jag.

Bogey
0

#9 Är väl som med surströmming kan jag tänka. Riktiga kännare anser alltid att innehållet i förra årets burkar är bättre än årets. Ju längre lagrat desto bättre. Flört

JossanH
0

#7 Dom flesta går ju inte på hur maten ser ut när dom ger något till illrarna utan vad som är nyttigt för dem och vad de tycker om.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#7 Men det är stor skillnad på vad som är aptitligt för dig och vad som är aptitligt för illrarna. Du kan inte förmänskliga dom på det sättet att du ger dom koktmat bara för att du själv inte vill äta rå mat.

Här hemma så väljer mina det lite mer förädlade köttet. Slabbig mat som kladdar är inte så poppis då man blir lite kladdig runt munnen. Men det löser dom med att dra ansiktet mot mattan, eller uppe i sängen.

HannaM
0

#10 Det var väl inget svar på vad jag skrev? Eller? Jag skrev att illrar i allmänhet, eller ja mina i alla fall inte har något som helst emot att äta gammalt kött. Vilket jag skrev som svar på att du inte trodde att det var så aptitligt för illrarna.

Aviendha
0

#11 Jepp ;)

Filippa-e
0

Kan man utfodra genom att låta illern alltid ha tillgång till "Vitalin ferretfood" och utfodra med kanske en bit råttkött då o då?

Ungefär hur mycket torrfoder äter en iller per dag (utan BARF) ca 1dl/dag??

Aviendha
0

#16 Illrar ska ha fri tillgång när det kommer till torrfoder. De har snabb ämnesomsättning och torrfoder är inget de "står" på under lång period som de skulle kunna göra om de gick på helbarf.

Många utfodrar på det sättet du beskriver och det fungerar finemang :) Jag vet inte exakt hur mycket som en iller ska sätta i sig, vilket även varierar mellan fodersorter såklart. En hel del försvinner ju in under soffan med :P  På vitalinpåsen står det att en genomsnittlig vuxen äter 40-60g foder om dagen. Skulle gissa att det går lite mer än så men jag kan inte garantera något då jag har noll koll, jag serverar och ser glad ut ;) Det är väldigt sällan en iller blir överviktig så det är inget man behöver oroa sig för i första taget.

Filippa-e
0

#17 tack! Jamen då verkar det inte så hemskt invecklat o dyrt som jag trodde. Snacka om lyxigt god mat, protein/fett foder och rått kött. Tur att min hund inte heller blir överviktig så kan hon också få smaskigt kött när illern får Glad