Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 527 ggr
Bemydream
0

Måste fråga...

Jag har ingen erfarenhet alls av illrar… har nog inte ens sett en IRL.Generad Jag har hört att illrar går aldrig att få 100% bitfria mot människor. Och eftersom jag inte vet någonting om den saken, men är väldigt nyfiken, så frågar jag proffsen hur det där ligger till egentligen… Bitts era illrar???

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

emoflickan
0

Mina illrar är 100 % bitfria mot mig o sambon, och alla utom Bilbo är bitfria mot främmande oxo. Visst ett tjuvnyp kan man få ibland men inte värre än att bli riven av en katt. Så jag säger iaf att man kan få dom 100 % bitfria :)

sarae
0

har en iller som är helt bitfri ;) alldeles för snäll…så visst går det att få dem bitfria! Vissa slutar snabbt att bitas medans andra har svårare att släppa det beteendet….är du bara konsekvent och lika envis som illern så kommer du lyckas!

Så det där med att illrar aldrig går att få helt bitfria är en dum myt…som vi knäppa iller ägare tyvärr får lära oss leva med ;)

skrellet
0

båda våra är helt bitfria. dom har varit det sen vi fick dom. nafsar när vi busar gör dom, men väldigt lätt. och dom brukar slicka på fingret för att säga förlåt efter Glad

alla man möter verkar säga: bits inte sånna där?

Flisa
0

lucifer är 6 månader nu och han är bifri mot mig förutom när han leker och stimmar upp sig alltför mycket, då vill han dra med sig matte ;)

Ronja_Iris
0

Har en som e bitfri, hon bits aldrig! Det enda hon gör är att öppna munnen när man leker med henne… Alltså 100% bitfri!

gwen
0

Min ena iller är 200% bitfri och skulle aldrig komma på tanken ens när vi busar. Nästan tråkigt bitfri. Men numer döda iller var 100% bitfri mot oss, men när det kom besök som inte varit hos oss på länge eller som hon aldrig träffat hade hon ett bus för sig. Om inte besökaren direkt plockade upp henne och sade hej, gick hon helt enkelt fram och gav dom ETT bit i tån (inte hårt dock, bara ett nyp), sen var hon nöjd och gick därifrån. Tror att det var nåt sorts sätt att visa att hon fanns och att de skulle respektera henne. lite underligt. Utöver det enda bitet var hon helt bitfri.

Även om en iller bits så är det oftast inte hårt. Mina 2 illrar som jag haft under 6 år har endast bitit igenom mitt skinn 1-2 ggr/iller, och 1gång var av dessa var samma dag som jag hämtade dem.

Jag brukar säga att att få en iller bitfri kräver samma träning som man måste ge en hundvalp. Tränar man inte hundvaplen att inte bitas så kommer den göra det, samma sak gäller med illrar! :-)

Kom på nån illerträffa så får du träffa lite illrar och se själv. Alla måste få träffa en iller i sitt liv, det är en rättighet! :-) Vart bor du?

VeronicaKahlbäck
0

Mio är 100% bitfri, han visar knappt tänder när han leker ens!

Berit är bitfri men är lite för att använda tänderna när vi leker, inte bitas men nafsa lite;)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

ang3lica
0

Min Busan är 100% bitfri mot människor. Det går inte att få henne att bita ens om man försöker… Men om det kommer en annan iller, eller en hund för nära…oj, oj, då är hon inte nådig!! Då förvandlas hon till en haj.. Generad

Missy
0

Chibbi är inte 100% bitfri, utan hon biter vid lek och ibland får hon återfall och glömmer att slickas när hon vill ner och bits istället. Vissa sockar biter hon oxå om man har på sig men det är långtifrån alla.

[jenkass]
0

Toxi bits bara när hon e på bushumör, men det gör inte ont (hon hugger inte) utan det känns mest som ett litet nyp…

JossanH
0

hur många katter har du träffat som ALDRIG bits eller rivs? Förmodligen inte så många.. kan säga att träffat väldigt många katter som både bits och rivs både som lek och på allvar.. men ingen bryr sig nämnvärt om det, men om en iller bits så är det "för att döda"..Fundersam Så varför, igentligen, måste en iller vara 100% bitfri när inte andra djur måste det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

gwen
0

#11 *applåderar lite* Väl talat! Själv gillar jag inte dessa elaka och rätt oberäkneliga katter. Illrar är faktiskt mycket mer beräkneliga än vad en katt är. Katter kan vara elaka med flit, en iller är oftast elak av misstag…

Smeagol
0

Med tanke på det här med bifria illrar. Jag och min pojkvän satt och läste en artickel om illrar och deras uppfostran. Där stog det att alla illrar blir bitfria med rätt uppfostran. hmm. tro om min pojkvän och jag är dåliga föräldrar. Ouppfostrad iller vi har. hmm.undrar då hur våra barn blir??!! haha=)

För att svara på din fråga så är våran iller hur snäll som heslt emot mig och min kille. Mot övriga är han inte speciellt bitfri, Fast vi har dock haft framgångar med det den senaste tiden=)

gwen
0

#13> hehe, ni får ha bitträning även med era barn så att de inte biter gästerna, inte så ofta iaf… *flin*

Smeagol
0

#14 ja de kanske vore ide. Men då vore det väl bra om vi får lite tipps eftersom de inte gick så bra med vårat första "barn". haha=)

Bemydream
0

Okej… Tack för era svar…! låter iaf som att jag måste träffa en iller… ska nog gå på någon illerträff… finns det någon i närheten av Lindesberg… lr Örebro kanske? Skulle vara kul att se Vad det är för slags djur…Räcka ut tungan

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

sarae
0

madde här på forumet bor i linde med sina 4 illrar ;) hon ställer säkert gärna upp…hon är borta över helgen men skicka ett pm till henne ,)

JossanH
0

#16 det är ju alltid det bästa att göra! Och vi illerägare brukar ju inte direkt hymla med vad det är för djur vi har så du kommer nog få lära dig allt om illrar om du går på en träff eller hälsar på hos tex Madde!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

bnoffan
0

Hur många djur finns det som är absolut 100% bitfria?

Våra brukar i regel aldrig bita oss, men det kan hända att man får ett litet tjuvnyp när vi busar och de blir alltför uppspelta. Däremot tycker de om att testa nya människor så Molly sätter gärna tänderna i besökares fötter…

aztech
0

Malte som jag hämtade så sent som i söndags har sedan dess inte visat minsta tecken på att vara bitig.
Inte heller lilla Greta som jag haft sen i sommras har aldrig varit minsta bitig.

Så visst kan man få dem bitfria …