Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 3109 ggr
Filippa-e
0

Iller + hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en stor Akita tik och mina föräldrar har två små chihuahuor! Alla är väluppfostrade och alla 3 fungerar bra tillsammans (vi håller dock alltid ett vakande öga då). *se bild* Glad 

Är ju intresserad av en iller (i framtiden iaf)!

Finns här någon som kan dela med sig av lite erfarenheter, tips, etc… angående iller+hundar både stora och små?

Hade tänkt mig en kastrerad honvalp, om det är lättare för illern o hunden att vänja sig med varan då den är ung?

Svartasilverskon
0

verkligen söta hundar du hade :)

enbartmalin
0

Jag tror det är lättare att vänja dom vid varann om illern eller hunden är valp. Det är alltid svårare att sammanföra vuxna djur då dom ofta skapat starka personligheter.

Jag hade inga problem att sammanföra iller med min 10 åriga hund, men det var något jag visste sen innan skulle gå bra, dels för han aldrig reagerat på andra sällskaps djur sen innan och dels för jag låtit honom träffa illrar innan jag valde att skaffa.

Jag rekomenderar dig att låta dina hundar träffa iller/vara nära iller och se deras reaktion innan du skaffar en själv, då vet du om hunden reagerar på sina jakt instinkter, blir rädd eller inte bryr sig alls.

När det gäller illern; om du väljer att skaffa en omplacering bör du ta reda på innan hur den är med hundar. Det finns illrar som är aggressiva/rädda för hundar och det kan skapa stora problem.
Valp är självklart lättast, det är lättare att vänja unga djur än gammla så är det helt enkelt.

En iller hona kastreras inte som valp utan kastreras först då dom går i brunst.

Hälsningar Malin

Filippa-e
0

#2 De tackar för komplimangen Flört

#3 Det låter bra, Mina hundar skulle aldrig våga röra någon jag "märkt" som mitt, men du har rätt jag ska försöka henne träffa en iller. Men hur ska jag få tag i en villig ägare/uppfödare som vill presentera en iller för oss båda? Kanske om hon åker med när vi ska hälsa på uppfödare och denne visar upp iller ute, sedan kan min hund få vänta ute eller i bilen! Bytesdjur känner hon igen och svarar stark på med jaktinstinkt, men andra rovdjur är det ingen jakt med.. Hon har t.ex. stor respekt för katter som hon inte alls är van vid, dem ignorerar hon eller håller sig på avstånd Glad därför tänkte/hoppades jag att en iller oxå skulle gå bra!

Jo, då får det bli en valp, känner mig mycket säkrare att "börja från början"!

Hur mycket kostar det att kastrera en iller förresten???

Loveferrets
0

Priset skiljer nog på vart man bor men här i skåne tar dom omkring en tusenlapp för kastrering, numera kan man även välja kemisk sådan, det sägs att det ska förebygga binjuretumörer. Lycka till att finna er valp.

Aviendha
0

Jag tycker att man som hundägare ska vara försiktig med att säga "den skulle aldrig göra något" förän man låtit hunden hälsa på en iller. Jag har haft ett antal hundar efter mig som visat aggressioner och ägarna har vart helchockade, även efter att jag förklarat att jag har iller och att det kan vara så att jag luktar, just för att deras hundar "aldrig skulle göra något". Även om hunden inte är van vid katter så känner den ofta lukten av katt iom att katter finns lite överallt utomhus.

Filippa-e
0

#5 Det är lätt att missuppfatta, jag menar att jag har kontroll på min hund. När vi var i lägenheten med en katt så släppte jag inte bara in min hund och vände ryggen till "hon skulle aldrig göra något mot katten", utan kontrollerar min hund, att hon håller sig i min närhet och håller alltid uppsikt över kroppsspråket så att jag hinner stoppa ifall det skulle hända något trots allt (dessutom är hon stillsam o ligger eller sitter bredvid mig, leker inte ofta inomhus om jag inte bjuder upp). Altså hon skulle aldrig göra något för att jag ser till att det inte händer och tar inga dumma risker genom att tvinga dem komma i kontakt med varandra.

Men jag har också stött på sådana som säger "min hund skulle aldrig" o med det helt litar på hunden o släpper kontrollen över den… 90% av de gånger hände "det" iallafall! o så var de sååå överraskade Obestämd

Köper jag en iller kommer jag, precis som när vi hade/har yume (min Akita) och familjens chihuahuor..ha STENHÅRD koll utifall att! vilket jag är van vid o inte har något emot..

Men du har rätt! Jag ska se till att min hund får "träffa" en iller och se hennes reaktion, går det inte bra så köper jag ingen iller helt enkelt.

Filippa-e
0

#4 Det var ju inte alls dyrt! Trodde det skulle kosta typ 3 tusen eller nåt..Skrattande

Loveferrets
0

#7, Det är vad man får för en valp Flört haha.