Rätt foder?
Hej!
Har en liten undra om jag och kille utfodrar våra illrar rätt eller om vi bör byta foder.
Vi har tre illrar (Mamma Cereza, barnen Chamomille och Muskot). Jag tycker att Honorna känns jätte bra i sina kroppsformer men härromdagen slog det mig en tanke att vår hane kanske är för smal, då man känner revbenen ganska tydligt. Han äter annars jättebra, gör det han ska på lådan och är jätte pigg. :)
Vi er dem Royal Canin Kitten till dem, men jag undrar om det är så lämpligt för honom?
Har ni några förslag då jag bara har erfarenhet av illrar under ett års tid.
Jag har också gett royal canin kitten ganska länge efter att mina blev så dåliga i magen av det fodret jag hade innan. Nu har jag dock bytt. Royal Canin ska man egentligen inte använda mer än som max att blanda ut med ett annat foder. Det är hög kolhydratshalt och ger därför inte alls så mycket näring som det borde.
Ett bra torrfoder är Orijen kattfoder eller vitalin illerfoder. Du kan blanda det och RC kitten till en början och sedan minska ned på RC fodret.
Jag har fått över mina, så gott som, på Mjau blötmat (absolut inte mjaus torrfoder då det är rent skräp) med komplement av kött (nöt, fläsk, kycklingvingar, hjärta, mage etc) och min äldsta iller (6 år och lymfomsjuk) har verkligen tjockat på sig!
Hans avföring har inte varit så jämn, stor och fin på flera år som den är nu!
Mjau blötmat innehåller minimaliskt med kolhydrater och bestor i stort bara av kött, köttbiprodukter, mineraler och vatten. Men man måste ge en hel del köttillskott för att hålla tänderna i trim (vilket man borde göra även om man ger torrfoder). Det man ska tänka på är väl att antingen gå hela vägen och bara ge blötmat eller bara ge torrfoder annars blir dom lätt väldigt dåliga i magen.
Vill du inte gå över från torrfoder, vilket jag kan förstå då det är smidigt så råder jag som sagt att byta till ett bättre och gärna ge rått kött sm komlement. Ge dom en kycklingvinge var varje/varannan dag så dom får slipa till tänderna och det är även bra om dom ska gå upp i vikt. Nyttigaste man kan ge är rått kött :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ska testa att ge dem lite kött till att börja med, sen ska jag nog blanda ut det sista fodret med något nytt som är mer nyttigt för dem. Tycker det är så svårt att fråga i djuraffären då dem inte har nån alls koll på just illrar.. =(
#2 nä, tyvärr måste man veta det mesta själv. Och att fråga i djuraffären är heller inte alltid att lite på dåmånga får foderutbildningar av specifika fodermärken och matas då med "propaganda" om varför deras foder är det bästa.
I torrfoderväg är det alltså Vitalin illerfoder, Totally Ferret illerfoder, orijen kattfoder och möjligen RC kitten att blanda ut med som gäller. Det bästa är ju om dom även gillar kycklingvingar. Då får dom fina tänder på köpet :)
Sajtvärd på Iller.ifokus