Havet! (ej iller)
Jag har varit ute på sjön i 3 veckor nu, det är fortfarande roligt!
I morse hade vi 24 minus och det blåste småspik. Jag var på monkeyisland (över bryggan på båten, högsta stället man kan vara på) Det var så kallt att när jag drog upp flaggan, frös fingrarna och jag tappade nästan flagglinan… Men jag har jättekul, och vill verkligen jobba som matros i resten av livet (som det känns nu) ska bara fixa ett jobb där jag kan ta med min älskling Ronja.
Som sagt här är det kallt som fan, men lika roligt!

Låter lajbans… Kallt dock! Vad är du på för sorts båt? Lastfartyg, segelbåt, militär båt…? Storlek/antal passagerare? Lite kul att höra… :)
Det är en kemtanker, kör mest bensin och diesel dock. Det är 12 i besättningen, inkl 2 elever (varav en e jag =)) hon e 137,7*17m djupgående på ca 10m. Hon e på 22000 ton (last) vet ej vad hon väger.
Nu ligger vi i porvoo och ska lasta diesel. ca -15C men vindstilla =)
Jag har en väninna som ska flytta till porvoo om ett par månader.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Men..Hade inte du en iller som hette Iris också? Vad har hänt med henne?

Var ligger Porvoo 
Låter som väldigt långt bort iaf…

Coolt med långbåtsåkning… Var det någon som såg det där matlagningprogrammet med kocken Verner (hette han så?) som var sååååå söt och gullig gubbe? Gillade det programmet + att det var en mycket intressant skildring av livet till sjöss. :-)

frågar samma som holtz hadde inte du en iller som hette iris
undrar så vart hon tog vägen
Jo, jag har en iller som heter Iris, men då jag börjar jobba ute på sjön är det planerat att hon ska vara omplacerad. En kompis ska ta henne till hösten, så hon ska inte följa med. Kanske skulle skrivit det innan…. Men så e det i alla fall.
#5 porvoo ligger i Finland.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#8..undrade om det finns någoin möjlighet att jag tar henne?
har redan 2 illrar som alltid uppskattar kompisar :)
bor för övrigt i alingsås

Då måste jag följdfråga och eftersöka om Ronja ska omplaceras hon med när du börjar jobba? Ska du inte ha någon av illrarna kvar?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

I hennes trådskapning står det "ska bara fixa ett jobb där jag kan ta med min älskling Ronja."
ja jag vet..men det finns ju en iris med..som jag gärna skulle ta hem till mina :)
Som sagt har en kompis som ska ta henne, Iris asså.
Ronja ska få pass och allt som behövs för att hon med ska följa med på sjön när jag jobbar… går inte det (om jag inte får för arbetsgivaren) får jag skaffa jobb i land. För jag tänker inte lämna ifrån mig Ronja!
ok..men hu rkomer det sej att hon tar henne först till hösten? jag skulle kunna ta henne omgående?
av ren nyfikenhet undrar jag vem som tar hand om Iris just nu när du är ute på sjön? eftersom att din kompis ska ta henne till hösten så vem tar hand om henne nu?

#15 någon utav de 3 tjejerna som Malin hjälper till att omplacera då?
Jag vill känna personen som tar henne, och Han vill gärna he en iller och känner för henne, jag vet hur han funkar med mina och är den personen som Iris gillar mest.
Illrarna är hemma i stallet där de bor när jag inte e hemma och mina föräldrar vill inte ha dem inne som det är nu. Så de bor som de boddde innan jag åkte ut på sjön…. Så för tillfället är det ingen skilland i deras tillvaro utom att jag inte är där.
o#17..jag mejlade henne för väldigt länge sedan utan svar..
#18..ok det kan jag förstå, men vore det inte för illerns bästa att omplacera snart? varför kan han ta henen till hösten och inte nu?
please, ta inte detta som et tpåhopp, en ren undran bara
För att jag ju har en iller till som inte vill vara ensam, de har det bra som det är nu när tillvaron inte är rubbad. Det är bara så att min syster/föräldrar som har hand om tycker att det är bäst att det är så här för tillfället, då det inte krävs lika mycket av dem som när Ronja får vara ensam… Och eftersom jag inte är hemma, så kan ju inte jag ge dem mer stimmulans och därför tycker jag att det är bäst att göra såhär.
Min iller, mitt beslut!
ok jag förstår dej…du har ju rätt, din ilelr ditt beslut..tyckte bara det var intressant att veta hur du hade planerat det..

Nu kanske jag ställer en fråga som du tidigare svarat på. Men jag är alldeles för lat för att jaga gamla trådar.
Hur kommer det sig att du ska omplacera Iris över huvudtaget? Jag tänkte eftersom du behåller en och ska omplacera den andra senare under året. Är hon bitig?
Ja, hon kan va snäll 1-2 månader sen tar hon har en vecka med bit-attacker och är jättejobbig. Och eftersom jag bor hemma och har småsyskon (mellan 7 och 16) så kan jag inte ha en iller som är så opålitlig, det går inte. Den andra därimot är rena drömmen, aldrig några problem, och det är inte bra att hon får mindre uppmärksmhet än vad hon förtjänar. Och sen var det så att jag skulle omplacera henne med hjälp av sarae, men mina föräldrar tyckte att det är bäst att vänta tills jag kommer hem och tar hand om det är det lika bra att de får vara hemma, utan att deras tillvaro störs. Då "hängde" hon ut mig och sa saker som hon inte vet något om, därför frågade jag min kompis om han ville ta henne istället, för att de (han och Iris) funkar ganska bra ihop, och han ssa ja.. så tycker jag att det är bättre att göra så, än att ge henne till nån som inte tycker om hennes gamla matte mm…. Jag vill inte vara elak mot sarae, men det är så det ligger till.

Jag hoppas det löser sig för dig med omplacering sedan när tiden kommer.
Jag tyckte nog också att Sarae´s inlägg var lite vasst men ibland blir det så fel när man vill väl.
Ska man vara ärlig så var faktiskt ditt inlägg väldigt anklagnde mot oss andra illerägare när du skrev under annat nickname. Men jag väljer att se det som att du antagligen var i en stressad eller pressad situation. Precis så väljer jag att läsa Sarae´s inlägg. Alla gör vi fel.
vill bara säga att jag ville bara hjälpa dej, rpecis som sarae. Vad jag vet ger du dina illrar kattmat. FEL!
det är farligt för illrar och sara ville hjälpa dej och ge dej tips hur du gör litev bra för dina illrar.
Och att du tillåter att din iller lever under avlivningshot är inte snällt mot varken dej själv eller Iris. Hade du brytt dej om Iris hade du tagit emot saraes hjälp och omplacerat henne.
Så jag tycker det är synd att du säger att sarae har hängt ut dej, du sätter dej själv i skiten
jag vill inte vara elak och du är säkert jättetrevlig men tänk på Iris
Kattmat har diskuterats mycket på forumet, det finns kattmat som är bra och det finns kattmat som är dålig. Precis som att det finns illermat som är bra och illermat som är dålig. Jag använder Vitalin som jag tycker fungerar bäst på mina illrar men skulle inte tveka att köpa kattmat av hög kvallitet om inte vitalinet gick att få tag på. Det finns både kattmat och illermat som jag absolut inte skulle ge mina illrar som foder.I sverige tror jag det är få illerfoder som är nyttigare för illern än de bästa kattfodren. I andra länder med större utbud ser det lite annorlunda ut.
#23# Hmm.. sarae har hängt ut dig??….den tråden skulle ja vilja se.. sarae vill juh inge annat än alla väl..!…. & e d så att ni haft diskutionen ang kattmat.. så kanske du tog d väldigt personligt.. Kan bara tänka mig att hon ville dina illrar väl (dig &sså..) & berätta för dig vilka skador vissa kattmatsorter kan ge..

Ska vi verkligen dra upp det här IGEN?
ille bara säga att kattmaten inte är högkvalite hutan whiskas…
Det var så att båda min flickor, när jag fick dem, hade gått på dåligt foder, och för att få dem att äta vanligt… vilket de inte gjorde, så blandade jag upp fodret… Nu äter de vanligt illerfoder, nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men jag köper det på SCALAREN i alingsås!

Jag tycker att det är tragiskt att det nu är andra gången som illerägare anklagas felaktigt för att ge sina illrar skräpmat.
Jag kan lugnt säga att jag också skulle ge mina skräpmat i en övergångsperiod för att få dem att äta högkvalitetsfoder.
ja jag håller med men säger då offentligt cch högljutt förlåt!
hoppas att alla godtar ursäkten och framför allt Ronja_Iris..
jag hoppas Iris kommer till ett bra hem i framtiden och att du och Ronja får det bra.-.
ursäkta mitt klavertramp…
Kitty, strongt gjort! Bra gjort o be om ursäkt.
Jag tar emot ursäkten.. så klart! Men jag tycker att innan man uttalar sig ska man ha mer på fötterna…
Ursäkten emottages
vad bra.
grundaed det på gamla inlägg och dom var tydligen inte längre aktuella…
lycka till som sagt