iller ej bitfri
Såg en annons på blocket där en person sålde illervalpar. Nu var annonsen bort tagen men jag blev väldigt störd på att hon skrivit: * tänk på att man aldrig kan få en iller bitfri.
För att jag tycker inte det är sant. Alla mina illrar förutom 1 är helt bitfria. De biter inte ens vid lek. De kan öppna munnen men de biter inte. Folk som kommer hem till oss blir så förvånade av de inte kommer fram och biter i tår osv. Den som biter, biter endast vid lek.
Men jag tycker inte man kan skriva i en annons att man inte kan få dem bitfria, när de inte är sant. Däremot kan man skriva att det är mycket jobb med dem. Men det kanske är bara jag som tycker så? Har träffat fler bitfria illrar, så det är ju inte bara mina som är det. Bara en liten åsikt.
Tjaa, vi konstaterade senast igår kväll att Bogey inte är helt bitfri då han nöp frugan i armen. Däremot rör han aldrig dottern annat än lätt vid bus och mig ytterst sällan även där oftast vid bus. Sonen och frugan som varit förskonade under hela vintern har nu på våren börjat få tjuvnyp igen när han blivit aktivare.
Så det där med helt bitfri är nog individuellt både vad gäller iller och iler människa kombination.

hehe okej, ja vi har iaf turen med att inte få några tjuvnyp av våra, förutom en av dem. och de biter som sagt inte främlingar. men de bet inte särskilt mycket som valpar heller =)
Mina naffsar alltid vid bus och det anser jag dom måste få göra. Det är deras sätt att leka på helt enkelt.
Hälsningar Malin

#3 våra har aldrig blivit uppfostrade att inte få nafsa vid lek, om du syftade på det. utan de gör bara det inte. förutom den ena som gör det vilket är helt okej för oss. vår en hona tar tag i handen med tassarna och sen börjar slicka på ens hand, ganska gulligt faktiskt. jag har träffat på flera med illrar som gör likadant, trodde det fanns fler här inne som också hade så. men vet iof många som inte är medlemmar här så det kanske inte har dygt upp på tal.

# vissa illrar bits helt enkel inte. får gärna komma hem till oss och se med egan ögon =). folk blir alltid lika förvånade.
kan inget om illrar, men har träffat på några del. och har också träffat på en helt bitfri iller. kändes som man kunde göra vad som helst med honom, hur snäll som helst, världens goaste. när jag träffa honom förstår jag varför folk vill ha illrar =) nu är jag mer intresserad av andra djur hehe.

#6 vad roligt, alltid roligt att höra att människor får positivt synsätt för ett djur även om de själva inte är intresserade av att skaffa dem.
Jodå, det finns sådana med :) Har iaf en här hemma som inte ens vet vad tänder är för något. En annan skulle kanske kunna nypa om hon verkligen vill, men har inte gjort det på… år.
Jag vill påstå att det är individuellt (som så mycket annat). Jag har svårt att tro att Phoenix kommer kunna bli totalt bitfri, att aldrig kunna triggas i någon som helst situation. Det ligger inte i hans natur helt enkelt. Däremot kan jag ju arbeta och få honom att bli bättre och så nära bitfri som möjligt.
Paulina
Jag skulle aldrig utlova att mina illervalpar är bitfria. Detta då man som uppfödare aldrig kan veta om valpen kommer att testa de nya ägarna, för att få veta var gränserna går. Att de flesta av valparna jag sålt, inte har testat genom att bitas, gör ingen skillnad.
Dessutom så om man som uppfödare lovar att valparna är bitfria vid leverans, då räcker det med att valpen nafsar/biter ägaren en enda gång, för att man enl. köplagen ska vara skyldig att låta köpet gå tillbaka pga att varan (illern) inte motsvarar vad som utlovats.
#1 Bogey ska sköta sig, annars får mamma Pyret ta ett samtal med pojken när ni kommer hit i sommar 
Jag har aldrig blivit biten av mina illrar (inte de nuvarande, ej heller tidigare)
Men vår hane hugger däremot min sambo om han inte gör "rätt".

#9 tycker inte heller att man ska säga att de är bitfria vid leverans eller något sådant. Men tycker inte heller att man ska utgå på att man inte kan få någon iller bitfri. För det finns ju de som är det. Tycker att man kan ge mer info kring ämnet om det är så.
#8 tror som du att det är väldig individuellt. jag kan se skillnar på alla mina inom helt olika saker. därför illrar är så roliga djur för de är verkligen inte den andre lik. =)
Tror oxå det e väldigt individuellt, jag har haft 3 som var helt bitfria, inte ens vid lek naffsa dom, så jag håller med att det inte borde stå så i nån annons.
#12 Givetvis ska man inte utgå från att illrar inte kan bli bitfria. Det brukar oftast lösa sig med uppfostran.
Det är klart att det är individuellt. Men kan inte annonsören menat att man inte kan få illern bitfri, alltså man kan inte få hem en helt bitfri iller. För i stort sett alla valpar kommer ju nafsas eller ev testa gränser och vet man inte det när man skaffar iller kan man få sig en liten chock.
Jag har också en "bitfri" iller när det kommer till nya människor, fötter etc men han bits/nafsar vid lek vilket jag tycker är helt okej. För vore inte det okej så kan jag ju genast räkna upp en hel hög med katter och hundar som inte heller är bitfria. Vad är det som gör att illrar skulle ha högre krav än hundar och katter på sitt beteende?
Saken är, tycker jag, att man ska kunna sätta stopp för bitande vid lek om det börjar gå över styr. Säger man till min underbara illerkille att han tar i för hårt när han busar så slutar han.
Jag älskar närkontakten som blir när man busar med händerna och illern nafsar!
Dock har jag en iller som inte är att lita på med någon annan än mig själv. Men hela den kullen har varit lite "speciella" och jag har lärt mig att se hans "brister" som personlighet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När det gäller mig och dottern skulle jag kunna säga att Bogey är bitfri då det endast är nafs vid lek från hans sida.
Däremot så frugan och sonen som inte håller på så mycket med honom får nafs tydligen. Vi trodde han hade slutat med de fasonerna då de varit förskonade från sånt hela vintern fram tills nu i slutet på april och början på maj.
Främlingar med bara armar bör inte plocka upp honom då han gärna nyper dem i armvecket om han får en chans. Och så har han mer eller mindre alltid gjort.
#15 Exakt vad jag tror att annonsören menat…att valparna inte är bitfria vid leverans

Det är väl bättre att säga att dom inte blir biitfria och på så vis sålla bort köpare som inte kan tolerera att bli bitna? Sen får det väl bli en glad överraskning om illern ifråga blir helt hundra bitfri.