Hörsel, känsel & syn
Jag har aldrig läst om illrars hörsel och syn!
Någon som vet om dom ser bra eller hör bra?
Dom kan ju knappast vara känsliga. Som t.ex. råttor vaknar bara man nuddar dom. Illrar är baktunga, kan gå klumpigt och vaknar ibland inte ens om man lyfter upp dom.
Jag vet att som tidigare nämnt, råttor, ser dåligt men hör bra, känner också med morrhåren..
Men illrar?
Illrar är närsynta (har man ens behov av långseende som marklevande djur som inte når över undervegetationen?) men de har bra hörsel, dock har den ett annat omfång så de har lättare att uppfatta högfrekventa ljud.
Här finns en text som berör just illerns hörsel om du är intresserad.
Jag är helt övertygad om att illrar har bra känsel ^^ Råttor är ju bytesdjur så det faller sig inte naturligt för dem att slappna av på samma sätt antar jag. Fast å andra sidan har jag en del möss som kan sova riktigt djupt och då tar ett tag på sig att vakna om man är dit och petar på dem. Katter vet man ju har bra känsel, de kan reagera för minsta lilla, men samtidgt kan samma katt som avslappnad sova sig igenom ordentliga petningar. Samma med iller :)
Paulina
Åh tack :)!
Vi har satt upp en plexiskiva som staket till altanen så dom inte kan smita ut om vi har dörren öppen när vi är ute o röker. Där står ena illern och kraffsar och kraffsar och bara vill ut.
Dom har väl bra luktsinne?

Birdie har extremt bra känsel, henne kunde jag från början inte ens peta på utan att hon tyckte till, men nu har jag förökt vänja henne vid att jag petar på henne och framför allt håller på med tassar och öron för att lättare kunna klippa klor och göra rent öron. Så jag tror det är en vanesak hur de uppfatar känsel, men vid vana så bryr de sej inte tror jag efter hur jag sett Birdie regera när jag hållt på med henne när hon sover.
#2 Exakt hur bra det är vet jag inte, men det är inte kasst iaf :) Många illrar reagerar så som din med att försöka ta sig ut till vilket pris som hellst när de känner och får lukt på "ute".
Paulina
Ett bra exempel med känsel tycker jag är döva illrar. Jag hade en döv iller som verkligen hade känseln med sig. Han kände ju genom vinddrag och vibrationer när man kom hem eller gick över golvet.
Visserligen skärps de andra sinnena när dom saknar ett men det visar ju iaf att de har kapaciteten.
Sajtvärd på Iller.ifokus