Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1262 ggr
lolla87
0

spy och så...

Min bobby har spytt igen, inatt och på söndag tror jag. han är pigg som vanligt, äter och dricker… men han spyr rätt ofta nu.

Jag har pratat med vetrinären och vi har tid på måndag, ett tag kvar men det var då den som hade hand om illrar jobbade, men vi skulle åka in om han blev dålig.

Han är 4 år nu, så kan det vara någon sjukdom eller så?

vilka tester borde vi ta på honom när vi åker in?

Har ni vart med om detta?

Mixxy
0

Han kan ha ätit något olämpligt som ligger kvar i mage/tarm men som inte stoppar upp helt än. Jag tycker ni borde åka in med honom till en veterinär och få honom ultraljud och/eller röntgen på honom för att se om det finns något där. Det går fort utför om det är nått som sitter fast, jag talar av egen erfarenhet. Gör inte samma misstag som oss och åk in för sent :(

Aviendha
0

Oftast brukar man förknippa spyor med två saker; förstoppning, (även hårbollar/irriterande hår i halsen som kan ge förstoppning det med) och magsjuka.

Sen finns det ju givetvis andra saker som kan få en iller att spy.

Jag förstår det som att det är någon kräka lite då och då eller har jag fel? Har ni gett parafinolja? Det brukar man ge i hopp om att ifall det finns något som satt igen helt eler partiellt i magen ska kunna komma ut. Det underlättar även för evetuella hårbollar att passera mag- tarmkanalen.

Jag har haft illrar som spytt av olika anledningar. En gång (minst) för förstoppning, en svald plastplutt. En annan gång berodde det antagligen på att illern i fråga fällde som en tok och dessutom tvättar den sig mycket mer än de andra så antagligen fanns det en hel del hår som irriterade. Någon gång har det skett om de kastat i sig mat för fort men då ser man ju ofta ett samband.

Viktigt är att hålla koll på vätskebalansen! Och håll koll på illern. En av mina kräktes flera gånger under ett dygns tid men var ändå pigg och alert så jag avvaktade. Ut kom en plastplutt efter att jag gett parafinolja. Månader senare började samma iller kräkas igen, "kräkmönstret" var detsamma, men inom tre timmar från den första pyan så var vi hos veterinären för att illern var så dålig att han inte kunde stå upp själv längre. Det kan gå så olika och det kan gå så fort. Från glad, pigg och kry till halvdöd på tre timmar, det var läskigt. Detta handlade om en iller som kräktes flera gånger på kort tid dock.

UlrikaD
0

Det låter ju lite märkligt att få en tid om sex dagar när illern är dålig nu. Han ska väl inte kräkas i sex dagar till?

Det är ju helt klart någonting som är galet om han kräks återkommande och inte bara en gång.

Sen om det är stopp i tarmen eller någonting annat som retar är ju svårt att svara på. Men jag hade ju inte väntat i sex dagar med ett vet.besök. Stopp i tarmen kan gå ruskigt fort om man har otur.

Då har han antingen slutat kräkas och allt är bra igen, eller så är det försent, helt krasst.

HannaM
0

Illrar med insulinom kan bli illamående och kräkas när blodsockret blir för lågt.

lolla87
0

förstoppning är det inte för han bajsar normalt och han är som han brukar vara. ingen mer spya har kommit heller…

Parafin olja hittar jag inte, vart köper man detta?

Hon hos vet sa bara att dom inte hade några tider och att jag fick komma om han blev sämmre, för den illerkunniga var ändå inte där.. Skit att bo på ett litet ställe, årjäng. 10 mil till Karlstad. finns det något annat bra ställe i närheten??

Aviendha
0

#5 Apoteket har parafinolja.

Min kille bajsade normalt trots förstoppning ^^ Det behöver ju inte sätta igen helt om de har något i magen, det kan ligga och irritera och stoppa upp en aning bara med. Inte för att skrämma upp dig helt, men ja, det kan komma normala bajsar för det enligt erfarenhet. Det var först ett dygn senare som min kille bajsade ut sin grej, och under det dygnet han spydde så bajsade han normalt. Efter grejen kom ut så slutade han spy med.

Jo, det suger att bo på små ställen! Det inser jag nu till fullo när jag har en bra klinik 5min bort :P

lolla87
0

hur mycket olja ska man ge dom ??

Aviendha
0

Oj, det finns ju doseringsanvisningar på flaskan (för hund katt och människa iofs) men jag brukar köra på en höft om jag ska vara ärlig.

Det ska ju vara en del, bara en droppe eller tre märks ju knappt av i avföringen och ska man få ut något så vill man ju att det ska skjutsa på lite :P  Det som är bra är att de ofta tycker om oljan, mina beter sig som om jag gett dem godis de gånger de fått :)

emoflickan
0

Som någon nämnde ovan så kan kräkningar vara ett tecken på insulinom. En av mina grabbar spydde med mellanrum antagligen såfort hans blodsocker blev för lågt, han opererades och då hittade man en hårboll och tog även bort en knöl vid bukspottkörteln som visade sig vara cancer, dvs insulinom. Jag fick börja med medicinering nästan direkt efter operationen och nu har han inte kräkts någon gång sedan november förra året.

Så ta ett blodprov o kolla hans glukosvärde, låt honom fasta 3-4 timmar innan för att få ett bra resultat.

lolla87
0

oki tack för hjälpen!

nu är han som vanligt och all energi kom på en gång, han bajsade löst men det var massa hår i det… Skulle köpa oljan idag men inget av apoteken hade något så om 2 dagar kunde dom ha det hemma. trött på att allt ska ta så lång tid!

Aviendha
0

Ah. då kan det ju ha vart håret som krånglade. Men köp hem parafinolja, det håller ett bra tag och är ovärderligt när det kniper. Du kan ju ge när du väl får hem för att underlätta för ev. kvarvarande hår.

Sniffit
0

Vill bara understyrka Aviendhas uppmaning om värdet att ha parafinolja hemma. De flesta illrar tycks anse att det är riktigt smaskens och det är alltid skönt att ha hemma om man upptäcker att de tuggat på något olämpligt (som en studsboll, vart kom den ifrån?:S).

Aviendha
0

#12 Parafinolja, silvertape och buntband är de tre saker jag inte klarar mig utan :) Parafinoljan har, förutom att ha hjälpt illrar med förstoppning (nåväl en, men fått ur hår ur en annan) även räddat livet på min fågel som fick en förstoppning i krävan och hjälpt mig när jag själv lyckats dumma mig totalt och fastnat en gång Skäms

Sniffit
0

#13: Jag kommer säkert ned mot dina traker till sommaren och då förväntar jag mig en redlig redogörelse för hur det gick till när du fastnade så att du behövde parafin olja för att ta dig loss.. haha..

Aviendha
0

#14 *lalala not listening* Oskyldig Tungan ute

Sara
0

# 15 Jo, berätta nu. Nu blev jag ju nyfiken och säkert många med mig. Skrattande

Sara

Aviendha
0

#16 Alltså.. Ibland är jag bra dum och osmidig. Det var inte så farligt egentligen, det var en ring. Grejen var den att jag visste att jag fastnat i den tidigare och då övervägde att klippa upp dem med en avbitartång och då var jag 17. Som om jag skulle fått smalare fingrar tills jag fyllde 21 liksom? Men envis som synden straffar sig självt! Men kallvatten före och parafinolja gjorde grejen :)

Sara
0

# 17 Fick tankar på att ha halkat ner och fastnat i toaringen eller nåt. Flört

Sara

Aviendha
0

#18 Inte än! Men man vet ju aldrig Flört