Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 656 ggr
ThereseBergqvist
0

Mjäll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skorpan har hållit på å kliat sig ganska mycket ett tag och innan hon skulle kastreras så trodde jag att hon hade fått löss igen. Men efter prover hos vetten så visade det sig att hon inte hade det, som tur var!
Men efter besöket.. och nu ca 2 veckor efter det märkte jag att hon hade mjäll i pälsen. Lr vad det nu kan vara. Nån som har något förslag vad det kan vara och vad man kan göra åt det.
Kliar förmodligen ganska mycket ibland =/

Hoppas nån kan hjälpa mig..

(vi badar henne inte så speciellt ofta, ca var 3:e vecka)

sarae
0

Hon har förmodligen torr hud…då får de mjäll och de kliar sig. Att bada var 3dje vecka är för mycket, det kan tyvärr vara anledningen till varför det kliar. Många badar aldrig sina illrar, andra kanske max 2-3 ggr per år…oftare än så behövs inte, utan det torkar ut pälsen och gör att illern luktar mer….självklart kan ni bada henne bara med vatten istället!…vad har ni för schampoo?

Theres
0

Mamma var på nåt swipe-möte och då sa dendär swipe-tanten att det fanns något medel man kunde ha som schampo till djur som inte tog bort deras fetter i pälsen… det kanske kan vara något?

golf.ifokus.se

sarae
1

#2 ja sånt e inte fel att prova…själv har jag kört med siden tvål och det torkar inte heller ut….

gwen
0

# 0 Jag använder mitt eget frisörschampoo till mina illrar. Inget billigt skitschampoo, de torkar ju även ut oss människor. Även lite balsam funkar på mina illrar… Schampot bör dock inte vara för parfymerat!

Kliar han sig åxå? Skabb kan det ju åxå vara… Rävskabb… Det kan de få om de gnidit siig mot ett ställe där en räv varit. Behandlingsråd fås av vet. Har faktiskt ingen aning om illrar kan få rävskabb men jag kan å andra sidan inte förså varöfr de inte skulle kunna få det, när hundar kan.

ThereseBergqvist
0

Vi använder ett hund och kattschampo med balsam i. Men då får vi helt enkelt dra ner på badandet. :P

Och skorpan som älskar att va med i duschen på morronen :P

Tack för svaren!

sarae
0

haha…hon kan ju vara med i duschen, det e ingen fara, bara ni inte schamponerar henne då ;)

ThereseBergqvist
0

Haha!! nee då! Det gör vi inte! :P

ThereseBergqvist
0

Bestämde iaf att vi skulle ta vår lilla skit till vetten igår för att kolla lite för säkerhets skull. De tog en massa olika prover både i pälsen och i öronen och hon hade inge gäster där som tur va! :) 

Men vetten misstänkte att skorpan fått en infektion efter hennes kastrering och att hon blev irriterad av det så att hon kliade sig mycket. Och att det var därför som hon fick mjäll. 

Så hon fick antibiotika och fiskleverolja som hon ska äta framöver (1tsk/dag). Och oljan slinker snabbt i! :D

gwen
0

#8 intressant diagnos. hoppas det funkar. Håll oss uppdaterade! :-)

ThereseBergqvist
0

hehe.. :P

Har inte sett någon förändring än iaf förutom att hon luktar fisk! Hahah :P