HJälp! Dags att få valpar?
Hej jag skriver detta inlägg åt en kompis. Jag har ingen iller själv eller så. gick bara med i detta forum för att kunna skriva och fråga åt henne.
Min kompis skaffade en iller här för inte så länge sedan och det visade sig att den illern var dräktig, detta visste inte min kompis om. efter att ha tagit illern stina som hon heter till veterinär fick hon det bekräftat. och hon kan ju som sagt inte så mycket om avel eller så.
men har hittat ett par som ska hjälpa henne med valparna och allt. men nu får vi inte tag i dem. för de funderar på är om illerns slempropp har gått? om de ens har sådan?
om de har slemproppar, ungfär hur lång tid tar det innan de brukar börja föda sina valpar?
kanske skrev lite otydligt, hoppas ni förstår. tacksam för snabbt svar.
och om ni har några tips och råd om hur hon kan göra det bäst som möjligt för sin hona skulle de även vara uppskattat!

Det bästa är nog om hon själv går in här och skriver om hjälp. då kan hon kanske få nummer till folk hon kan ringa
hon är inte medlem på iFokus alls. och har inget internet hemma förtillfället då hon håller på och förflyttar sitt internet. men kan ju hälsa henne det. så kanske hon kan gå till biblioteket eller något. trodde att jag hade kunnat fått någon form av tips här som jag kunde meddela henne. därav att jag ens skrev här. eftersom jag inte ens har iller eller intresserad av att skaffa en.

Om slemproppen gått så borde det vara ganska nära. Inom ett dygn.
Ni verkar bo i Kiruna att döma av din profil. Lite ont om uppfödare i era krokar vad jag vet.
Det finns dock flera illeruppfödare här på iFokus så med lite tur kanske ni kan få kontakt med en som har möjlighet att guida er igenom detta via telefon eller e-post.
Håll utkick i eran inbox efter privata meddelanden (PM) ifall nån är villig att ställa upp och hjälpa er.
tack för svar =) nej det är de jag har förstått, vet att min kompis åkte väldig långt för att få hem denna tös. det är en som hört av sig via PM med nummer som min kompis kan ringa så jag har precis meddelat min kompis det och allt som skrivits också. så det är jätte bra och jätte snällt av denna person att erbjuda sin hjälp via telefon. =)
Hoppas allt ska gå bra o önska dom alla lycka till..

som sagt kanske din kompis kan få att en uppfödare ringer till henne och guidar genom telefonen eller att hon ringer en uppfödare som har tid att hjälpa
#7 som jag skrev så är det en person som redan erbjudit sig.

Hoppas det kommer gå bra *håller tummar och tassar*
Ojdå, Hoppas att allt går bra för tjejen
#9 och #10 tack så mycket.
än så länge har inget börjat hända.
Hej hur går det för tösen? Hoppas det ordnar sig!
en valp föddes i morse och det var den enda, så de är på sjukhuset nu med valpen och honan för att se om det var fler i magen tror jag, har inte hört något från min kompis ännu, så jag vet inte hur det går.

tog rejäl tid mellan proppen och första valpen men hoppas dom mår bra =)

#13 Hoppas det går bra, hoppas du snart får höra hur det gått *oroligt*
Honan hade fler valpar i magen, dessa var tydligen redan döda. och den lille valp som föddes avled i natt. den var väldigt liten och ville inte äta. veterinärerna försökte och min kompis försökte. så det blev ett tråkigt slut för de små. mamman mår bra som det verkar just nu iaf. hon ska kastreras efter hon fått återhämta sig lite. eftersom min kompis inte vill ha valpar, då hon inte känner sin stina ännu och inte kan någonting om avel. och inte heller vill föda upp. så på något sätt är hon ändå lättad av omständigheterna. då hon annars skulle fått ett ansvar hon ej hade räknat med. och ej hade någon erfarenhet av. hon har ju bara haft omplaceringsillrar. så hon har aldrig haft en valp.
men tack för erat visat stöd! =)

vad tråkigt att valparna dog men huvudsaken är att mamman mår bra och ett klokt beslut att kastrera =)
#17 ja de är ju det min kompis känner är viktigast att tösen mår bra. hon blir riktigt bortskämt du hehe. ska dit och hälsa på snart. =)

Tråkigt att det gick som det gick med valparna men huvudsaken är att mamman mår bra. Alltid tråkigt när små valpar dör men i detta fall kanske det var lite tur det som hände med tanke på att din väninna inte alls hade räknat med att sitta med ett gäng valpar att ta hand om.
#19 tack, jo det är viktigtast att mamman mår bra, var och hälsade på där och har piggnat till jätte mycket.