Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1762 ggr
josefinholm
2010-05-04 19:04
0

Toalåda

Jag har en fråga som jag inte blir klok på!

Vad ska man ha i toalådan åt illern?

Toa-lätt finns det något som heter och är egentligen kattsand som är fantastisk åt katter då bajset och kisset blir som klumpar i sanden så det är väldigt lätt och placka ur utan att behöva tömma hela lådan. Vad använder Ni?

Josefin

Aviendha
2010-05-04 19:10
0

Man kan köra alla de alternativ man kan köra åt katter, det som avgör är ju tycke, smak och hur det funkar i just ens eget fall :)

Jag kör brännpellets (trä). Bara att ta bort bajsarna, pelletserna smulas ju sönder av urinen så då silar man resten. Tycker det är smidigt och mina illrar går på det dessutom.

Jag hade kattsand en sväng men gav upp det eftersom jag inte kunde ha ett såpass tjockt lager som man faktiskt behöver för att det ska klumpa sig och inte bara ligga i en blöt massa eftersom illrarna grävde som tokar i det. Och ja, tunnt lager gillade jag inte alls, fick byta ofta och tyckte att det luktade vedervärdigt. Men det finns ju de illrar som går att ha på det.

Andra vet jag har haft stora skillnader i rumsrenhet beroende på vilket material de kört med. Ett kunde de vara kassa att gå på, ett annat gjorde dem nästan rumsrena.

Det var bara exempel för att illustrera att det är så individuellt. Man får ofta testa sig fram tills man hittar något som passar både en själv och ens iller :)

josefinholm
2010-05-04 19:30
0

Okej! Tack för svar! Glad

Loveferrets
2010-05-04 19:42
0

Jag använde Sand (pussy) i början men jag märkte att deras tassar blev torra o dels hade man sand i hela huset dessutom blev jag trött på att städa så ofta , testade toa-lätt men jag ansåg att de stank så slutade med de, provade då med reklam i lådorna o de funkade utmärkt. Skrattande

Saga85
2010-05-04 20:43
0

Jag kör också på eldningspellets, smidigast så. Ibland går illern på katternas låda där det är kristaller, men där gör hon oftast ifrån sig precis bredvid om den inte är så gott som ren (från katt). Trodde först det hade med att katterna har suttit där, men hon har inget problem med att gå på lådan om katterna har varit i hennes eldningspelletslåda.

Kan mycket väl ha med lukten att göra - i pelletslådan luktar det bara trä när någon urinerat, kristallerna suger upp urinet, men luktar samt syns mer.

josefinholm
2010-05-04 21:38
0

#4 -jag har inte förstått vad kristaller är för något alla pratar om :S

Eldningspellets går att köpa hos typ Granngården eller?

Aviendha
2010-05-04 22:09
0

Kristaller är en typ av lådströ för katter, ex everclean har kristaller (crystals). Googlar du så kan du läsa mer om det.

Japp, granngården har :)

Sniffit
2010-05-04 22:11
0

Vi kör med EverClean Multi-cat.. Suger upp lukter och klumpar riktigt bra, ända man behöver hålla koll på är om brunstiga honor får det i vulvan eller om det ibland fastnar lite i pälsen om de varit fuktiga när de går på lådan. har prövat eldningspellets men tyckte inte att det fungerade speciellt bra.

JossanH
2010-05-04 22:32
0

Använder bara träpellets.

Toalätt är papperspellets som jag tycker luktar illa redan innan det har använts. Du ser inte vad som är nerkissat och inte.

Kattsand är ofta dammigt och kan torka ut både päls och tassarna på illern. Ofta dras mycket med ut och många illrar har svårt för att låta bli nybytt kattsand så de gräver i det. Jag avskyr personligen att ha kattsand på hela golven..

Träpellets spånar sig när dom kissat på det och blir det mycket spån utan att man silar det kan det dras med ut men det känns iaf inte under fötterna och lägger man en liten matta under lådan så stannar nästan allt spån kvar i mattan.
Träpelletsens stora fördelar är att den luktar friskt och gott trä när man häller upp det och när illrarna kissar i det, de gillar oftast inte att gräva i det och skulle dom göra det kan man sopa upp pelletsen och lägga tillbaka då de är så pass stora. Och det är billigaste alternativet! Träpellets brukar kosta ca 50:- för 16kg!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnderssonPeter
2010-05-05 00:33
0

Jag har testat toa-lätt dock är det ingen kattsand så vitt jag vet utan pappers pellets, testade EverClean men Nemo fick för sig att ta ett bad i vatten sen ta ett bad i katt sanden, resultatet var att hela han var täckt av fast-klistrad kattsand… nu kör jag på kristaller fungerar utmärkt de neutraliserar lukten av kiss till 99% och Nemo verkar även uppskatta dem…

Bogey
2010-05-05 01:13
0

Här kör vi med Toa-Lätt papperspellet och det funkar fint. Vi körde tidigare med "kattkristaller" men det var inte lika poppulärt att göra av sig på.

Papperspellet och trä/eldningspellets har den fördelen att det inte är nått problem att slänga i kompostpåsen.