Rädd för min iller
Vi tog över Ronja och Nala från ett par på gotland och det har ju vart hejvilt om det var deras illrar eller om dom bara lånades.
Ronja är 4 år och vi har haft henne sen december.
Dessutom är hon så mkt smalare än Nala.
Tips på att få henne att gå upp i vikt? Hon äter BARA torrfoder och gurka. Vad man än erbjuder.
Nej, okej, inte rädd. MEN jag är rädd att hon ska bitas :( Hon brukar bita i mina tår när jag sitter i soffan och hon smyger under den.
I början var det lugnt men en gång pappa lyfte upp henne och hon högg honom i hakan och släppte inte förns jag pressade ihop käkarna från sidan.
Är rädd att hon ska bitas när hon är uppe i soffan osv..
Kan man göra något åt en bitande iller?
Antar att jag bara får försöka släppa rädslan för det hjälper ju inte på vägen någonstans.
Det är inte så jag vill bli av med henne eller så utan jag vill bara komma över rädslan och kanske få henne att sluta.
I fliken "Kunskaps Trådar" ska det finnas en tråd som heter "KT bitträning" som kan vara hjälpsam.
Efter att ha haft Aurelie i en timme bet hon tag i mitt öra och vägra släppa så jag blev lite rädd efter det men då använde jag vantar när jag handskades med henne så att jag kunde va med henne utan att hon kände av min rädsla. Efter att ha straffat henne varje gång hon bet i ungefär en månad blev hon perfekt.
Jag vet inte hur stor skillnad det gör att illern är fyra år gammal.
Med lite tålamod kommer den här situationen att gå galant!
hur straffar man? Hon är en väldigt osäker iller som behöver mycket kärlek..
Jag är däremot en förespråkare för ignorera-berömm. Vissa illrar har svårt att låta bli en frestande fot, jag vet, jag har en men det går att lätta problemet en hel del!
Testa att ha tofflor i hemmet, då känner man sig tryggare själv och bara det påverkar säkerligen. Sen är ju vissa illrar inte säkra i ansikten. Har en sådan med ;) Hon har inte naffsat en själ på.. över ett år, men hon kan inte motstå en haka/näsa/örsnibb om hon får chansen. Så jag får helt enkelt hålla henne borta därifrån.
Paulina
Jag provade ta i nacken och time out men det som funkade bäst här hemma var att väsa och fya när hon gör något fel. Då blir hon oftast skamsen och går iväg.
Om hon håller på mycket kan hon få en time out men det var länge sen nu…Efter time out eller nacktagning (Som ibland kommer up) måste jag dock gosa med henne annars blir hon bara mer aggresiv.
Jag får väl börja med tofflor då. Tack för tipsen :) Sen får man väl hålla henne borta från ansiktet :P
Hon gillar även att bita i sidofläsket vid magen/ryggen :P
Hon bet min sambo i skinkan en gång när han sov naken.. Hon hade lyckats tagit sig in i sovrummet haha ;)
Dom lyckas kraffsa upp våra dörrar om dom bara vill! (skitgamla och dåliga dörrar)

#5 Sätt en hasp på sovrumsdörren så slipper ni det igen=)