Vetegroddsolja vs andra oljor
Tjenare!
På de flesta djur affärer säljer de ju vetegroddsolja till djur. Men varför säljer man/rekomenderar man vetegroddsolja istället för andra oljor som tex olivolja, rapsolja osv?
Är det bara lurendrejeri, att lura djurägare att köpa denna dyra olja istället för att lika gärna ge djuren olivolja (som faktiskt är bra mycket billigare)? Eller är vetegroddsolja mycket nyttigare? Är andra oljor dåliga för iller? Någon som vet?
Vetegrodds olja innehåller Vitamin A och E. Brist på e vitamin klan orsaka tex sterilitet. A vitamin hjälper synen samt stärker imunförsvaret och hjälper ny vävnad att formas. Däremot kan båda dessa överdoseras. A vitamin är t.om giftigt vid överdosering. destta för att dessa två lagras i kroppen. Raps olja och några andra vegetabiliska oljor kan inte smältas av iller. Själv har jag slutat med vetegrodds olja och ger istället lax olja…som innehåller mer omega 3/6/9 och stärker immun försvaret och "smörjer" kroppen innifrån så att säga. Dessutom är det mindre risk att överdosera A och E vitaminen då dessa vitaminer är mindre koncentrerade i laxoljan…
Jag blandar alltid 50/50 när jag köper vetegroddolja, blandare den då med rapsolja. Båda ska innehålla B-vitamin. En liten fråga om någon kan svar på den. Man kan ju ge illern vit fisk, dvs sej, torsk, spätta. Men inte lax, sill och ål. Nu till frågan, om man inte kan ge lax till sin iller, hur kan man då ge laxolja??? Verkar lite dubbelt om jag får säga det.
#2 därför att det är för mycket fett i laxen i sig…men i oljan är det mindre rent fett.

Kan verkligen en olja vara mindre fet än själva laxen?
Hur komme det sig att de kan tillgodoräkna sig vetegroddsolja men INTE vegetabiliska oljor? Låter underligt…
Hur mycket vetegroddsolja ska konsumeras per dag för att det ska räknas som överkonsumtion, dvs illern får för mycket A-vitamin? (om man tex vill fetta på sin smala iller, hur mycket olja kan ges utan fara?).
Mycket bra svar för övrigt!
http://www.pet-plus.co.uk/Info%20Feeding%20raw%20food.htm
här finns hur mycket info som helst ;)
Vetegroddsolja kör jag som en mink ungefär, 1 ml om dagen. Drar man upp en ml i en en dosspruta så är det en ganska stor pöl, större än jag trodde iaf.
Sen tror jag att det är kontrollerat att det är en stor säkerhethetsmarginal innan de kan bli förgiftade.
Sara
1 tsk är 5 ml… alltså 1 ml är ca en el två droppar. detta är maxdosen/dag kan man väl säga (1ml alltså).

#7> Oj, det var inte mycket det. Hmm… Säkert många som överdoserar!

Jag överdoser garanterat. Men dock får mina inte varje dag utan bara när jag klipper klor. Men då blir det lite mer än vad de ska ha på ett dygn.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Glöm inte att inte ge olika oljor samma dag.. En om dagen! 
Sara

#10 Vilka olika oljor pratar du om då? *nyfiken* och varför inte olika på samma dag?

Det enda jag vet är att man inte skall överdosera A-vitamin då det kan vara cencerogent.
Så jag kan tänka mig att oljor som innehåller A-vitamin skall man ge en gång om dagen och inte blanda. Däremot tror jag inte att det är någon fara att ge tex furetone och salmopets laxolja samma dag. Laxoljan innehåller i stortsett bara omegafetter.
# 11 Det finns ju Furotone, furovite pasta, lax olja, mfl som jag inte kan namnet på.
Jag brukar ta en om dagen så jag inte ger både furotonen och vetegroddsoljan på samma dag. Är rädd att det blir kaka på kaka.
Sara
ja de här forutone o furovite osv innehåller alla rejäla mängder A-vitamin också..
Tänkte bara säga det att den vetegroddsoljan som man kan köpa i affären är ju bara extra nyttig för att vitaminerna (A och E) är tillsatta till oljan!
Alltså är inte vetegroddsolja direkt nyttigare än någon annan vegetabilisk olja, men det positiva (eller negativa vid överdosering) med den är ju just vitaminerna. Det är därför den är så dyr också.
Jag tycker det verkar som en bra idé att blanda ut vetegroddsoljan med en annan olja (eller naturell vetegroddsolja). Kanske linfröolja är bättre till och med? Den är ju rik på essentiella fettsyror. Illrar är ju inte så bra på att tillgodogöra sig vegetabilisk föda men det kanke ändå är bra med linfröolja? Någon som vet eller har en åsikt?
Jag undrar också precis som ferretgirl varför man bara "får" ge vita fiskar till illrar? Varför är den feta fiskan skadlig? Många rekomenderar ju laxolja som extra tillskott till illrar. Jag vet att jag har frågat detta i en annan tråd (som handlade om fisk och illrar) en gång men fick inget svar.
lax är en mycket fet fisk…men oljan är faktiskt inte lika fet och sedan så ger man ju inte så mycket till dem…men utfodrar man dem med fet fisk så får de ju i sig alldeles för mycket fett
Är det fettet alltså som är skadligt? Men illrar ska ju äta mycket fett. det låter lite konstigt tycker jag. Men jag ska gå in på den där länken du skrev där uppe och läsa lite.
Hm, där stod inte så mycket om just fet fisk. Bara att man skulle unvika det, men inte varför…
Att nämnas kanske bör att illrarna definitivt inte BEHÖVER dessa tillskott av a o e -vitamer. varför ge fisk när man ändå ger ett bra foder? en äggula är ju däremot inte så dumt pga b-vitaminerna.
men de flesta torrfoder innehåller ägg…därför är inte heller det nödvändigt.
Fisk är dessutom inte en del av en iller naturliga föda…däremot mink ,)
Men man kanske VILL ge fisk (inte dirket så att jag så desperat gärna vill ge fisk, men jag måste få undra lite) även om man inte behöver. Men VARFÖR ej FET fisk?? Det är ju detta som är den egentliga frågan.
#19 Om de inte behöver vitamintillskotten varför köper då folk den vetegroddsoljan? Då kanske det är bättre att köpa "ren" olja istället så slipper man oroa sig för överdosering.
vetegroddsoljan ger man som godis.
Är inte intresserad av att ge fisk till mina illrar, så jag vet inte varför man inte ska ge fet fisk.
Anledningen till att man ska vara återhållsam med utfodring av fet fisk är att det kan ge en sjukdom som heter pansteatit, även kallad "gult fett". Pansteatit är en sorts inflammationsprocess (livshotande utan behandling) i kroppens fettvävnad och namnet gult fett har den fått för att kroppsfettet antar en gulbrun färg.
Pansteatit utvecklas då illern (de flesta djur kan få sjukdomen) äter större mängder av omättade fettsyror samtidigt som den får i sig för lite E-vitamin. Fetter från vissa olika källor kan ge problem, och just fisk innehåller stora mängder omätttade fettsyror i kombination med mycket lågt E-vitamininnehåll.
En annan sak man får se upp med om man utfodrar med RÅ fisk (dock inte nödvändigtvis relaterat till fetthalten, ändå värt att nämna i sammanhanget fisk) är att särskilt viss typ av rå fisk, innehåller stora mängder tiaminas som förhindrar upptaget av B-vitaminet tiamin, och därmed kan ge upphov till tiaminbrist. Kokar man fisken först inaktiveras tiaminaset.
I båda fallen gäller att man måste utfodra fisk regelbundet som en större del av dieten för att få problem. Fisk är för övrigt inte en primär föda i den vilda illerns diet (till skillnad mot minken), och man bör inte ge fisk mer än som ett mindre tillskott till dieten.
Ger man oljor av olika slag så gäller samma sak där, att man får se till att inte överdriva och att man har balans med E-vitamin (man bör ha god balans med alla vitaminer/mineraler och inte överdriva). En del ojor har tillsatt E-vitamin av just den här anledningen.
Nyttiga fettkällor för iller är ex. kycklingfett som har en mycket lämplig sammansättning (men man ska inte överdriva av någonting förstås).
De äter ju fisk i det vilda, de äter fåglar, fiskar, möss mm… Man ska inte ge för mycket av något… all denna hysteri, ta det lugnt och ge inte för mycket så e det ok…
Ordet "hysteri" måste vara ett riktigt populär-ord nu för tiden att använda i alla upptänkliga sammanhang så fort man tycker det blir för mycket av någonting ;-). Tror aldrig jag stött på det så mycket som på illerforum hehe.
Förlåt, menar inte att märka ord, tycker bara det är en sådan hysterisk använding av ordet hysterisk *är retsamt skämtsam nu* Inget illa menat ;).
#25 något även jag tänkt på faktiskt! 
Sajtvärd på Iller.ifokus
jamen hallå guuuud det är så hysterikt vad ni ska klaga då!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är hysteriskt roligt med alla hysteri runt det hysteriska tycker jag. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#23 Tack för otroligt bra info! Det var precis det här jag undrade över. Nu vet jag ju hur det ligger till. 
Tänkte på en grej med det här med oljorna och fetterna. Det låter ju faktiskt otroligt logiskt att man måste balansera upp med E-vitamin. E-vitamin fungerar ju som antioxidant för fetter och omättat fett är väldigt instbilt och oxideras väldigt lätt. Det är inte nyttigt med oxiderade saker i kroppen. Det är ju därför det är så viktigt med antioxidanter (och e-vitamin är ju en av dem).
Om man vill kan man ju köpa E-vitamin och blanda med en vanlig vegetabilisk olja som man köper och ger som godis. (Vet dock inte om E-vitaminet finns i någon form som är fettlösligt men det kan man ju alltid undersöka.)
#30, Ja det är precis som du säger om omättade fetter och antioxidanter. I sammanhanget gäller det specifikt fleromättade fettsyror.
Det enklaste är förstås att ge endast måttliga mängder av olja, om man nu absolut vill ge olja. Nu har jag inte riktigt pejl på oljorna, men vetegroddsolja har i alla fall naturligt högt innehåll av E-vitamin, vilket är en av anledningarna till att man ger det som tillskott (E-vitamin kan bland annat ha positiv inverkan på problem med reproduktionen). Jag vet också att det finns tillsatt eller naturlig förekomst av E-vitamin i de flesta fiskoljor för att förhindra att oljan härsknar. Läs på förpackningen.
Så ge endast måttliga mängder och välj en olja med E-vitamin i så blir det inga problem :). Problematiken består mest i om man regelbundet skulle utfodra med stora mängder av viss fet fisk.

Vad ska man ge en iller för att fetta på sig extra om man inte får överdosera olja?
Min iller har insulinom och jag märker att hon pendrar en del i vikt, för tillfället tycker jag hon ser magrare ut. Hon har bästa fodret och äter ordentligt. Får dessutom kött, lite laktosfri grädde på morgonen med medicinen samt vitaminpasta. Äggula äter hon helst inte…
Vill att hon ska hålla vikten och ev gå upp lite…
Jag har kört med a/d mat från hills science pla hos vet.när jag har fetttat upp illrar, och det med gott resultat..kanske nått att testa? det finns lite olika sorter..
#33 ja, stitch har ju blivit… hmm, fet!
Sajtvärd på Iller.ifokus
hehehe yup ;) fast han får inte sån mat…utan det har varit till undernärda illrar…så definitivt inte stitch ;)
#35 men vad sjutton har du gött honom med då? *flin*
Sajtvärd på Iller.ifokus
haha allvarligt så har jag ingen aning faktikst…han å buffy går på samma foder å jag trycker inte i dome massa onödigt godis..men han gör upp 500g varje vinter som sen försvinner tills sommaren ;) men han var fetare förr…tro det eller ej ,;)
#38 låter som mig under vintern!
Sajtvärd på Iller.ifokus
haha samma här..fast snarare 5 kg istället för 500 g…suck..
#32 gwen, Avmagringen (muskelförtvining) är tyvärr en biverkning av kortisonet vi ger våra insulinom-illrar. Dock brukar de lägga på sig om magen har jag hört.. Thea hade gått upp 20 gram på en månad, men det är ju marginellt. Jag skulle nog tipsa om samma som sarae om du tycker det behövs. Kan vara skönt att väga regelbundet eftersom man inte ser eller känner någe vidare bra förändringarna.

#41> Jo jag vet att det är en biverkning. Men hur snabbt kan den biverkningen visa resultat, är intressant att veta. Hon har ju fått medicin en månad nu ungefär. Och av den anledningen, insulinomet och anemin, så är det ju extra viktigt att hon håller vikten.
precis. Så väg ofta så du ser hur det utvecklas..