Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 287 ggr
aztech
0

Mötet

Hej

Igår var jag nere i malmö och hämtade Malte, en 10månaders pastell.
Han är kastrerad och valp .. så han beter sig där efter…
Hemma hade jag redan lilla Greta som jag haft hos mig sedan i sommras och det har funkat jätte bra. Hon är hur snäll som helst, men kan ändå vara riktigt busig när det gäller.

Nu när Malte väl kom hem så stängde jag in Greta i köket ett tag så att Malte skulle få nosa runt i lägenheten helt ostört.
Efter en timme eller så så öppnar jag dörren och hämtar Greta så att dem ska få träffa varandra.
Det gick rätt ok tycker jag, men efter en stund blev Greta väldigt väldigt reserverad och började pipa och väsa så fort Malte kom för nära.
Greta är visserligen nyfiken och kommer fram lite försiktigt och nosar, men så fort Malte nosar tillbaka så ryggar Greta tillbaka och börjar pipa igen.

Någon som har lite tips på hur man skall få dem att lugna ner sig och verkligen kunna hälsa på varandra ordentligt.
Tråkigt om man åkt 60mil och hämtat en iller för att sedan se att det inte kommer att fungera ihop …

hälsningar….
Andreas

sarae
0

grattis till tillskottet! At de beter sig sådär är helt normalt…det är få illrar som kommer bra överens från första början..vissa får till och med ha illrarna i olika rum i början…jag tycker att du skall låte dem träffas och göra upp sinsimellen…så länge det inte är på liv och död kan du låta dem hållas…förr eller senare kommer de att lugna sig och en dag säger det bara pang och så är de vänner. självklart funkar det inte alltid…men oftast behövs bara lite tid och tålamod. Greta har ju fått en inkräktare på sitt revir så hon måste ju hävda sig lite :)

aztech
0

Tack så mycket.
Han va jättefin faktiskt =)

Misstänkte att det skulle vara ungefär så, men blev ändå lite rädd då jag aldrig hört eller sett henne bete sig så förut.
MEN .. jag är ändå bra besviken på henne. Jag trodde faktiskt att hon skulle vara bra mer kaxig än vad hon visat sig vara än så länge .. he he

Men vi får väl se, hoppas det går bra, annars får vi se vad som händer.

/andreas

JossanH
0

säger som sarae! det kommer lösa sig. det tar nog ett tag tills de gjort upp rang och fattat att båda ska samsas om samma ytor!

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Grattis till Malte!! Var kommer han ifrån från början?

aztech
0

#4 Tack så mycket.
Det finns ingen stamtavla på honom, men jag fick en lapp med namn på mamma och pappa. Tyvärr kommer jag inte ihåg detta nu men jag återkommer med detta.

Nu verkar dom i alla fall börja få ordning på rangen hemma i huset. Greta säger ifrån när Malte är för "på" med allting och det verkar som Malte faktiskt lyssnar till henne.

Faxlin
0

Jag tror det kommer gå bra. Låter som om du har det rätt lungt i alla fall om man tänker på hur de kan bråka ibland.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gwen
0

#0>  Jag hämtade som du kanske hört hem en omplavering för 1,5 vecka sen. Min gamla iller gör precis som din, väser, fräser, piper och flyger även på killen (som är dubbelt så stor) och biter honom (dock rätt snälla attacker). Det gör de fortfarande, när de hamnar i ett trängt ställe. Men annars går det bättre och bättre, de sniffar på varandra då och då, men springer sedan därifrån.

Som sagt, lite tråkigt att det tar ett tag innan de blir polare, menjag tror och hoppas att de verkligen blir det,,,snart… Det blir nog dina med. de är ju dessutom yngre.