R.I.P Elin
På ultraljudet visades en främmande kropp som var tvunget att tas bort, det skulle kosta mellan 15-20 000 kr då hon troligtvis skulle ligga inne under helgen.
Vi väntade svar från Agria om dom ville ersätta en del av detta, hennes försäkring tecknades den 5 april, 4 veterinärer och en hel del sekreterare bråkade med dom och skickade upp hennes journal med röntgenplåtar 3 ggr, Agria ville fortfarande inte tro på att det låg något i tarmen.
Är det skada/olycka har man rätt att få ersättning direkt, det är enbart sjukdom som det är 20 karensdagar.
Elin blev bara sämre och sämre och till sist satte dom in dropp, jag visste helt enkelt inte vad jag skulle göra och om Agria inte ersatte nånting så hade jag inte råd till operation så efter 4.5 timmar tog jag ett beslut att låta henne somna in.
Vi kunde göra en obduktion för att mer eller mindre skicka upp föremålet i huvudet på Agria men dom vägrade "godkänna" det i alla fall men djursjukhuset gav sig inte.
Efter ytterligare 2.5 timme kom ett slutgiltigt besked, Agria hade ersatt om man öppnat henne.
Jag känner en enorm skuld och hade dom inte bråkat utan gett besked omgående så hade hon levt idag !
Min älskade Elin blev bara 10 månader gammal. Förlåt gumman, mamma älskar dig!
När jag skriver har tråden lästs 17 ggr, men ingen har skrivit något. Jag antar att alla, precis som jag, inte vet riktigt vad dom ska skriva…
Jag beklagar din sorg och förstår om det känns tungt, samtidigt som jag tycker att det är fel att skaffa ett djur som man inte kan rädda pga pengabrist.
Det finns de som haft försäkringar på sina illrar, och förlorat dom, där dom fått betala runt 20 000 ur egen ficka- efter att försäkringen gått in och betalat upp till taket. Det kostar så mycket att ha ett djur!
Man kan inte skaffa ett djur och tro att inte "det värsta" kan hända. Det kan alltid hända och man måste ha en back up om man inte har egna pengar.
Åter igen, beklagar och tvivlar inte en sekund på att du mår skit efter denna dag/natt som varit.
Det här gör mig dock illa berörd….. På samma sätt som att du reagerar på folk som omplacerar i "onödan" reagerar jag på det här.
Att öppna för främmande kropp är inte ovanligt på iller. Att det händer under helgen är inte heller ovanligt. Att de får ligga inne ett par dagar för observation är inte heller ovanligt. Att det är strul med agria är inte heller ovanligt… Det är kostnader man måste ha i beräkningen…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag är väl en av dem som läst denna inlägg flera gånger nu. Även jag beklagar naturligtvis att Elin inte fick leva sitt liv. Och jag vet nu att folk kommer att tycka otroligt synd om Loveferret som förlorat sin iller, och det är ju såklart hemskt bara det.
Men all min sympati går rakt till Elin här. Detta var inte hennes val. Hennes liv låg i någon annans tassar. Hon räknade med att bli omhändertagen.
Och jag får inte riktigt ihop det. Elin blev sjuk igår på dagen vid 14-tiden och kräktes sen dess. Alltså fanns det ju gott om tid hela dagen igår att ta kontakt med Agria om man ville vara säker på vad som ersätts eller inte.
Sen att den första veterinären var så otroligt inkompetent att ni blev hemskickade är ju bara tragiskt. Men detta var ju ändå sent på natten. Hela dagen hade ju redan gått. Men jag sa ju också att man måste ta reda på vad orsaken till hennes kräkningar var.
Hela historien hade ju blivit billigare till att börja med om man åkt in på dagtid. Och om man varit osäker på Agria tagit reda på allting innan. Men djurs sjukdomar och försäkringsbolag är sällan synkade.
Har man ett sjukt djur så tar man hand om dem först och främst SEN tar man tag i försäkringsbolaget. Och tyvärr är det ju så att man måste ha en buffert för sjuka djur, de blir ju sjuka nån gång i sitt liv, tyvärr. Man kan bara inte planera själv när det ska hända.
Jag tycker det är tragiskt att ett djur har dött pga pengar. Elin skulle ju högst troligt varit i livet om hon hade blivit opererad. Men pga pengar fick hon aldrig chansen. Det tycker jag är så otroligt sorgligt.
Och tyvärr kan man ju tycka vad man vill om försäkringsbolag, veterinärer osv, men det är inte de som i slutändan har sista ordet om ens djur ska få leva eller dö. Det har man själv som djurägare!
Jag är så otroligt ledsen av att läsa en sån här historia. Det borde inte ha hänt helt enkelt.
"1, Ja det är helt och hållet mitt eget fel och jag känner oxå skuld som sagt, många har hjälp från sin omgivning som jag aldrig har haft, ingen ursäkt men jag skulle aldrig skaffat någon iller från början nej, mitt mål är att ha 40 000 till godo och de kommer aldrig hända så inga fler illrar lär det troligtvis bli men tack i alla fall för din omtanke.
"2, Ja jag är ett rötägg och helt störd, förlåt att jag skaffade iller överhuvudtaget, jag är inte lämplig för att ha nått djur alls.

#4 Och var någonstans skrev jag det?
Om du känner så själv så är det en sak. Men jag behöver inte att du inte lägger den skulden på mig. Om du fortfarande läser in det någonstans i min text så får du gärna citera mig för jag hittar det inte.
Jag skrev att jag tycker att det är tragiskt när djur måste dö pga pengar. Och det står jag fast vid. Det är inte deras val.
Jag har inte gjort några påhopp på dig över huvud taget. Jag gör som vanligt…tänker från djurens håll. Vare sig mer eller mindre.
Beklagar nått så fruktansvärt Loveferrets!
Tycker ni inte att ni är lite hårda nu? Jag förstår vad ni menar med att det är tragiskt att djur dör pga pengar och jag håller absolut med, men tycker ni inte att hon lider nog med skammen över att det blev som det blev? Det är väldigt lätt att vara efterklok, eller hur?Hon har ju lärt sig något, minst sagt, till nästa gång. Vill inte ställa mig på någons sida här, men jag förstår hur Loveferrets känner sig och lite stöd skulle nog inte sitta helt fel.
håller med #6 här faktiskt, visst önskar man att alla som har djur har en buffert på 20,000kr men hur många har verkligen de då?
de har inte jag.
och de e väl lätt att vara efterklok med, hon skulle kanske gjort si och så, javisst men alla tänker vi inte lika,
jag har själv fått låta en av mina somna in på grund av vissa orsaker,
vissa beslut ja tagit, hade jag gjort si och så hade de kanske inte hänt.
som sagt efterklok e lätt och va, och säga hur andra borde ha gjort,
tragiskt att elin fick somna in men tragiskt att agria inte kunde ge ett snabbt beslut och tragiskt att loveferrets förlorat en vän!
"5, Oj förlåt om du tog de som ett påhopp, jag menade inget du hade sagt det är bara jag själv som känner så,
#6, Tack vännen men dom har rätt. Jag behöver höra det även om det är hårt kramen. Det hjälper ju inte djuret att matte/husse är efterkloka.
#7 Tack hjärtat. kramis.
#9 jag lider med dig och elin
finns här för dig!

#8 Du riktade inlägget mot mig så jag förstod det som att du tyckte att jag skrev så.
Saken är väl att även om Agria hade sagt ja med en gång och ni opererat så hade det ändå gått på en 5-6000kr. Efter att försäkringen tagit sitt.
Hade det funnits 6000kr till Elins operation?
Om inte så hade det ju inte spelat någon roll ifall Agria varit snabba eller inte, slutresultatet hade ju ändå varit detsamma.
Men Agrias agerande och den första veterinärens är fortfarande helt förkastligt. Framför allt veterinären borde man ju prata med någon om. Det var otroligt många, viktiga timmar som blev bortslösade där pga den personen.
Och vad händer nästa gång en iller kommer in med stopp i tarmen till den veterinären? Hemskickad den med?
#6 ja, det kan tyckas hårt. Jag beklagar hennes sorg. Jag vill inte att folk som går in här och läser tror att alla bara accepterar en sådan utgång. Det är fruktansvärt. Det är hemskt. loveferrets mår nog otroligt dåligt, men det är ju i sluändan Elin som fått sätta livet till..
#7 Det hade varit skillnad om vi hade klagat på att Elin hade fått ett stopp i tarmen och skyllt detta på henne. Men så var ju inte fallet…
Jag har inte heller 20 000 på banken för ev olyckor eller sjukdomar och jag hade varit panikslagen om jag inte kunnit fixa fram det heller om något skulle hända. Men nu kan jag vara lugn. Jag har en pojkvän sm gladeligen skulle låna mig 50 000 om så var fallet. Djuren ska räddas. De ska inte lida för att jag inte har tänkt efter före.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Såklart är det inte okej och ingen ska ju tro det heller, sant, men jag personligen skulle ta det väldigt, väldigt hårt om det var mig och min iller det handlade om speciellt så tätt inpå förlusten! Tyckte bara att det var lite väl hårt. Man hade kunnat formulera sig annorlunda, på ett mjukare sätt. Men ja, samma sak där, lätt att vara efterklok, eller nånting sånt.
I vilket fall som så beklagar jag verkligen förlusten och ta hand om dig Loveferrets, kram.
#12 ne men seriöst hur många har en pojkvän som kan slänga upp 50000 då, som sagt i en perfekt värld skulle väl alla kunna ta hand om sina djur på ett perfekt sätt men är vi lite realistiska så är ingen perfekt och jag menade i allmänhet inte bara i detta fall.
nu säger ja inte att någon påstått detta men de e ju inte så att loveferrets låtit elin somna in för att hon vill de, de är ju ett beslut hon fick ta med den fakta hon hade, antagligen ett jävligt svårt beslut, för jag utgår iaf ifrån att de som har djur älskar dom. tycker alla ska visa henne lite respekt i sorgen och kanske inte hoppa på henne direkt. hon har de nog svårt nog ändå!
och skriver igen att ja inte menar detta som nåt elakt mot nån, ja stöttar bara en vän i sorg, eftersom jag vart i en liknande sits själv.
#11, Ja det hade funnits 8100 kr om jag ska vara ärlig.
"12, Vad hade du gjort om du inte haft din pojkvän då ? Det är lätt för många att säga " djuren ska räddas" , man vet aldrig när saker o ting kan hända o även om man har en bra buffert och den första omgången gått på mer än 10 000, man tar resten av sin buffert men vad händer om de uppstår komplikationer under årets tid då inte försäkringen gäller då man nyttjat allt ? Finns de ingen gräns för er ? (Frågar bara av välmening).
#13, Tack så hemskt mycke, jag trodde verkligen inte att de skulle hända så snabbt, fick bara ha henne i 16 dagar, hade detta hänt efter ett par månader så skulle jag absolut låtit henne leva. kram
#12 Men hjälp… "jag har en pojkvän som lånar mig pengar", så då är det lugnt för dig? Vissa glider fram på räkmackor och slipper tänka på pengarna. Loveferrets kanske inte har lika mycker kontakter. Tur att du har pojkvän iallafall, och tur att han är tät så han kan betala för dina djur. Jag har också en pojkvän som kan låna ut pengar men man löser det själt, det är minst lika illa att räkna med andra på det viset.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
#2, Du nämner att Elin räknade med att bli omhändertagen men det blev hon oxå ÄVEN om detta nu hände, så de var ett indirekt påhopp från dig.
Och tro mig, jag ringde Agria ett flertal ggr för att få information om vad som verkligen gällde men dom kunde ej ge svar förrän vett hade tittat på henne, jag pratade med 3 olika, här tog du för givet att jag inte kollade upp saker så var snäll o fråga istället.
Dessutom pratade jag med en som rekommenderade mig att ge henne parrafinolja eler liknande, jag gjorde dock detta och gav henne vätskeersättning.
Om vi hade tagit bussen in så hade vi ändå inte varit inne innan 17.00 då deras jourtid börjar. Jag ringde statoil för o låna bil men de gick inte för dom accepterade inga djur i bilen, dom frågade vart jag skulle o jag vart ärlig, dum som jag var. Därför fick jag tyvärr avvakta till senare o även om hon kräktes så vart hon inte så dålig då.
När vi sen kom in så visade Elin sin pigga och glada sida och eftersom vett ansåg att röntgen inte gav något så ville dom avvakta till morronen så en expert kunde ta ett ultraljud. Jag vet vad du sa och jag informerade dom oxå men dom kunde ändå inget göra under natten förutom att själva hålla koll på henne. Jag tog då med henne hem igen för att själv hålla koll o ge henne vatten varannan timme,
Hade du tyckt vi skulle gå 3 mil ? Åker du själv in med dina så fort du ser nått ovanligt som ej verkar akut ? Jag hade kontakt med en hela tiden o vid kvällstid tyckte vederbörande att vi skulle åka in.
Jag planerade inte att detta skulle hända o det var en ren jävla otur att det hände 3 dar innan försäkringen hade gällt, jag hann ha henne i 16 dagar och i förra veckan blev de kemisk kastrering oxå. Jag hade en buffert men inte på 20 000 , har du ? jag ska inte bli anklagad för att Elin inte var försäkrad o att det är 20 karensdagar, men detta räknades som skada o ska i normala fall gälla.
Du menar att man tar hand om djuren först och sen försäkringsbolag, så du bryr dig inte om kostnadsförslag oavsett pris ? Har du ingen gräns ?
Jag tycker oxå detta är fruktansvärt sorgligt men kan du hosta upp 20 000 rätt upp o ner t.o.m. mer om de skulle behövas ? Detta hade inte skett då Agria följt sina regler för som sagt, detta var en skada/olycka. Det var först flera timmar efteråt vi äntligen fick svar, en obduktion gällde enbart om hon var "vid liv" så nått svar vägrade dom ge. OM jag hade låtit dom operera och dom inte hade ersatt nånting, skulle jag rånat banken då ? Nä så klart inte men på nått sätt "hade man fått fixat de" men tala då om för mig HUR ? Ja jag skulle tänkt på de innan men nu var läget som det var.
Om du helt anser att det är djurägarna, så undrar jag, betalar du själv försäkring ? Varför de om det ändå inte verkar spela nån roll ?
Alla tycker man det är tragiskt när djur måste gå vidare i brist på pengar , för ALLA har en gräns men du menar att man skulle gjort si eller så men hade du själv suttit i min sits så undrar jag om du tyckt detsamma.
Det fanns bla, en här på iller iFokus som fick hjälp av vänner, även dom, från iller iFokus, som hjälpte denne med sin iller, för kostnaden var enorm , dom bidrog med pengar i de läget så hade dessa vänner inte gjort detta så vet inte ägaren dom skulle gjort och den illern var försäkrad men summorna steg ändå.
Det jag ville säga var att ALLA har inte samma möjligheter, även om man älskar sina djur otroligt mycket så finns det ändå en gräns. De finns dom som aldrig får nån hjälp av omgivningen, om man ens har nån, anser du då att man inte ska ha nått djur om man inte har en egen buffert på 20-30000 ?

Känner mig oerhört besviken, jag sa till dig att jag stöttade dig och fanns hela tiden i detta med Elin, varför kontaktade du inte mig och berätta att hon var dålig? Jag kunde ha fixat fram pengar om jag bara hade vetat. Kan inte fatta att hon inte finns mer. Förstår att du också är ledsen och nu är det gjort, men jag behöver ha svar på varför du inte kontaktat mig angående detta? Litade på dig att du skulle hålla kontakten med mig. Jag jobbar på kliniken mycket och har inte alltid tid att svara direkt men när det gäller sånt här så borde du väl förstått att detta hade gått före. Är tacksam att du tog hand om Elin, men hoppas du kan förstå min chock i detta, varför blev jag inte informerad?

Håller med, väldigt ledsamt.
Men jag håller med Jossan. Läser man dessutom Missys inlägg… Illernettan här inne hade stora problem med pengar då DO opererades, det löstes ändå, vänner och bekanta fanns. Hade du sagt till här inne hade du säkert fått en del hjälp. Att inte vänta på Agria… Så sorgligt alltihop.
Men, det är försent att göra ngt ogjort. Hemskt ledsen att det här behövde hända.

Men herregud! Gumman…stackare..båda två. Förstår att du mår fruktansvärt nu!
Och vad är det för påhopp man läser! Jag orkade inte läsa igenom allt som skrivits i denna tråden för jag blev helt tårögd av första inlägget.
Hur F*N har ni mage att hoppa på loveferrets i en tidpunkt som denna! Skäms säger jag bara!
Tänker på dig Eva och du har all min sympati, och du ska inte alls känna dig olämplig som djurägare, tvärtom! Du tänkte på Elins bästa. Och skulle alla människor behöva ha en budget på minst 40.000kr innan man skaffade ett djur så hade det knappt funnits några tamdjur alls.
Kramar från oss

# 20 Jag anser inte att jag hoppar på Eva genom att fråga varför hon inte berättat för mig att Elin blivit sjuk och att hon nu är död. Jag har full förstålse för att Eva inte ansåg att hon kunde vända sig till mig för att be om pengar men om hon hade vänt sig till mig och berättat vad som hänt hade jag kunnat erbjuda migsjälv, jag har älskat denna illern oerhört mycket och även om jag vet att Eva lider nu av sin förlust så mår jag själv också väldigt dåligt just nu, då jag haft henne sen hon var 8 veckor tills hon var nästan 8 månader. Jag kan inte hjälpa att jag har svårt att förstå Evas handlande. Givetvis kan Eva inte hjälpa att Elin blev sjuk, en olycka händer så lätt men jag har varit mycket tydlig med att klargöra att jag vill finnas där och stötta hela tiden.
Nu är det som sagt gjort men det känns så himla meningslöst.
Kan inte alls förstå varför välja att skriva på ett forum istället för att, i första hand kontakta förra ägaren som erbjudigt sig att finnas där vid problem, helst när jag dessutom snart är färdigutbildad veterinär, tycker det hade varit mer lämpligt att meddela mig först och främst, jag har både kunskap, kontakter, inom veterinärvården och hade som sagt kunnat ordna fram pengarna.
Eva om du hellre vill maila mig så gör det men jag förväntar mig en förklaring. Jag menar inte att låta otrevlig men jag är oerhört ledsen just nu.
men herregud ja skäms! att ni inte bara kan acceptera att de blev som de blev, de e oerhört tragiskt och som sagt visst hon hade kanske kunnat gjort si och så, men det är som det är, varför måste ni va så förbannat elaka?
som sagt de e lätt för er att sitta å va efterkloka åt henne.

#17 Jag vet inte riktigt om du vill ha svar på dessa frågorna eller om du ställer dem hypotetiskt men jag svarar på dem så du inte tror jag struntar i det.
"Åker du själv in med dina så fort du ser nått ovanligt som ej verkar akut ?"
Nej, jag åker inte in om det inte är akut, men när vi pratade över PM på natten så var det ju akut. Och du sa att det varit så även under dagen. Då åker jag in, direkt.
"jag ska inte bli anklagad för att Elin inte var försäkrad o att det är 20 karensdagar, men detta räknades som skada o ska i normala fall gälla."
Ingen som anklagar dig för att Elin inte var försäkrad i och med att hon var det. Och ska gälla in normala fall? Försäkringen gällde ju och det hade troligtvis aldrig blivit några problem med det. Det är trots allt tyvärr åtskilliga illrar som genomgår det här varje år.
"Du menar att man tar hand om djuren först och sen försäkringsbolag, så du bryr dig inte om kostnadsförslag oavsett pris ? Har du ingen gräns ?"
Ja, det menar jag faktiskt. Och när det gäller saker som går på försäkringen så definitivt ja. Och nej, jag har ingen gräns när det gäller djuren jag äger. Jag lade 60000kr ur egen ficka på min hund som ändå inte klarade sig. Men jag försökte iallafall. Där satte jag mig i skuld till varenda människa jag kände och har känt tror jag. Tog år att betala tillbaka det, men jag tvekade aldrig.
"Om du helt anser att det är djurägarna, så undrar jag, betalar du själv försäkring ? Varför de om det ändå inte verkar spela nån roll ?"
Det är väl klart att jag har försäkring, det är väl en otrolig skillnad att behöva fixa fram 30000kr själv eller 6000kr, eller hur? Den frågan förstod jag inte alls.
"Det jag ville säga var att ALLA har inte samma möjligheter, även om man älskar sina djur otroligt mycket så finns det ändå en gräns. De finns dom som aldrig får nån hjälp av omgivningen, om man ens har nån."
Nej, det visade sig ju att du hade bättre möjligheter än många andra att få hjälp. Du hade en f.d ägare till Elin som tydligen redan från start sagt åt dig att du skulle kontakta henne om någonting hände. En sådan person har inte jag att vända mig till, jag får klara mig själv. Så att säga att du stod helt ensam och att alla andra har folk som hjälper dem, pojkvänner, kompisar osv men inte du stämde ju tydligen inte alls.
Du hade ju det som alla djur-ägare önskar att de hade i kris. Någon som ställer upp oavkortat! Och som dessutom höll på att utbilda sig till veterinär. Hade jag haft en sådan person i min bekantskapskrets är väl det den första jag hade kontaktat om någonting var fel med mitt djur.
Och jag förstår inte riktigt varför du tycker att jag hoppar på dig? Det jag ville få sagt från första början och fortfarande vill ha sagt är att det var en totalt onödig historia som aldrig hade behövt att hända. Vem som än hade ägt illern, ingenting riktat mot dig. Det finns alltid lösningar på problem.
Att djur dör av sjukdom, olyckor osv är ingen nyhet. Men när de dör i onödan blir jag otroligt ledsen. Inte konstigare än så.
Beklagar sorgen.
Sara
"18, Pågrund av att jag fått dålig respons av dig och de endast gick att få tag på dig via meil så tror jag knappast på att du hade svarat omgående i detta läge heller, detta började torsdag eftermiddag o jag hade då kontakt men en hela tiden om Elin, dels hade jag annat att tänka på än att informera folk via meil. Det är inte mitt fel att du inte har telefon.
#19, Jag visste inte förrän igår förmiddag att hon hade nått i tarmen, då jag fick veta kostnadsförslaget oxå och vi var där hela dan så hur skulle jag ha en chans att kontakta folk här ? Jag visste inte att folk här inne bidrog med pengar om/när de blev kris men det är bra om det i så fall informeras på startsidan men allvar så är det rent skitsnack.
"20, tack vännen, tur att en del av er (om än få), som försöker sätta sig in i min sits oxå även om den största empatin går mot Elin,
#21, du har inte varit ett "fullt stöd" innan så dra ner de pratet !! Dessutom har du aldrig svarat förrän de gått flera dar, har man fullt stöd som du skryter om så svarar man även om det inte är akut ! Du fick Elin i present men reste till Ungen och bodde där, du var enbart hemma på loven så det blev ju din dåvarande kille som tog hand om henne, de var inte myke du träffade Elin o hon var inte ens försäkrad. När ni sen separerade ville han ej behålla henne o därför sökte hon ett nytt hem så försök inte göra dig märkvärdig !
"23, Naturligtvis var det frågor jag ville ha svar på.
Det var på morgonen vi pratade, inte under natten. Kl var strax efter 07.00 och vi åkte oxå in vid 08.00 när dom öppnat.
NEJ försäkringen gällde inte, dom hade skickat Elins journaler o röntgenplåtar till Agria men dom ville ej tro på att det var ett främmande föremål, de skickades flera ggr, jag menar "i normala fall" att det SKULLE ha gällt eftersom det var en skada.
Då är du unik som inte sätter gränser, och om du bad folk om hjälp för dessa 60 000 så är det inte ur "egen ficka", har du vänner/omgivning som ställer upp , tror tusan man inte byr sig om kostnader då om man bara haft de,
Skönt att du har en försäkring men den meningen du skrev här "det är väl en otrolig skillnad att behöva fixa fram 30000kr själv eller 6000kr," Det är ju DE som var problemet här, och jag trodde att du förstod de o de e ju de jag säger oxå, hade inte Agria bråkat utan trott på vad djursjukhuset sa så skulle dom ju ersatt en del av de o jag hade inte behövt stå med 20 000 ur egen ficka. Om de nu hade räckt för de kunde gå upp emot 30 000 oxå.
Att jag skulle fått hjälp av förra ägaren tror jag inte ett dugg på då hon inte svarat på respons tidigare, jo men de gick flera dagar !! Nej du klarar dig inte själv för du har eller hade en omgivning (som du skrev ovan) som hjälpte dig, Dessutom föder du upp chillor för att själv kunna ha råd med alla dina djur. JO det stämmer att jag var ensam, jag säger inte så för att tycka synd om mig själv för så ÄR/VAR de.
Varför inte invänta svar från mig först istället för att lita blint på förra ägaren, varför undrade hon aldrig hur de gick t.e.x. om nu nu brydde sig så o varför dröjde de flera dar innan svar om hon brydde sig så ? Varför fick jag inget svar efter förra mejlet som skrevs i början på april om hon brydde sig så ? Nä det e skitsnack som hon kör med !
Nej Ulrika de finns inte ALLTID lösningar på problem , du hoppar på mig för att du tar saker för givet istället för att fråga först, du skiter totalt i människors sits o indirekt är det påhopp du kör med.
Vad hade du gjort om du inte fått pengar av dina chillor ? Va skulle du gjort om du inte hade vänner som ställde upp med hunden på 60 000 ? Men du vägrar bara förstå så det är inte lönt att förklara sig fler ggr. Och Ulrika, ALLA har en gräns även om du vägrar erkänna, men om du kan punga upp med hur mycke pengar som helst utan att tänka o har omgivning som hjälper dig oavsett kostnad så är det bara att gratulera för det är fruktansvärt unikt om man inte e rik själv.

#25 Snälla du, bara för att du är ledsen just nu behöver du inte ta ut det över mig. Jag har fortfarande inte hoppat på dig.
Angående mina chillor så säljer jag ett fåtal, de flesta behåller jag. Det kan du själv se ifall du går in och kikar på min hemsida. Så inkomst där kan du glömma. Min uppfödning går som de flestas andras djuruppfödningar knappast plus.
Angående hunden så sa jag att jag fick hjälp, inte hur mycket hjälp. Och inte vad jag gjorde för att få ihop resten. Jag fick hjälp med de sista 6000kr jag inte hann få ihop innan han skulle skrivas ut. Spelar det någon roll? 54000kr betalade jag ur EGEN fick då, om det ska vara helt korrekt. Gör det någon skillnad för dig?
Jag arbetade ihop de pengarna själv, men det har inte riktigt med saken att göra. Du frågade om jag hade en gräns, jag svarade nej. För så är det. Jag kan ju bara svara för mig själv och det var mig du frågade.
"du skiter totalt i människors sits o indirekt är det påhopp du kör med."
Det får ju stå för dig ifall det är så du läser det. Men jag sätter helt klart djuren före människan. Det betyder inte att jag skiter i människor, men det är de som har ansvaret, de som kan göra någonting åt saker och ting. Inte djuren.

Eva.
Jag har haft Vilda som Elin tidigare hette, i nästan 8 månader hos mig nere i Ungern. Av två olika andledningar, andledning 1, att jag jobbar 12 timmar i sträck när jag har skift och att jag inte tillåts ha djur i min nuvarande lägenhet( som jag flyttade till i samband med att Vilda flyttade till Sverige för ca 2 månader sen), kom jag och min dåvarande pojkvän/särbo, som jag mycket riktigt fått Vilda i present av överens om att Vilda hade det bättre hos honom, som är hemma dagtid. Jag och min dåvarande pojkvän hade varit tillsammans under 9 års tid så att vi skulle separera hade jag inte en tanke på. Tyvärr av privata skäl som jag inte anser relevant att dela med mig här blev det aktuellt med en seperation. Han kände att han inte ville ha kvar Vilda och jag kunde inte ta med henne ner då jag flyttat till en lägenhet där det inte tillåts husdjur.
Jag beklagar att du inte anser att jag funnits där för dig trots mailkontakt. Jag har svarat på dina frågor, inte alltid medesamma pga att jag är mycket upptagen i mitt jobb men jag har de mail jag skrivit till dig. Givetvis borde du väll förstå att ifall du vill ha närmare i detalj information angående om chip respektive kastrering så kan jag inte prioritera detta lika högt och svara medesamma som ifall det hade handlat om Vildas liv!!
Jag kan endast nås via mail pga att jag är bosatt i ett annat land ja, dock har du min systers nr ifall det skulle vara akut. Hon har nr till kliniken jag jobbar på här nere.
Självklart hade jag lagt de pengarna för att Vilda/Elin skulle fått leva och vad jag förtfarande inte kan förstå är att du inte försökte kontakta mig. Jag kollar alltid mina mail varje morgon, då jag har ett ansvarsfullt jobb som måste skötas, dock kan jag inte svara alla mail på en gång men detta innebär inte att jag inte kollar min mail.
Är oerhört besviken på hur du hanterat detta. Du fick ta hand om det värdefullaste jag hade och jag kan inte förstå hur du unnar någon att läsa på ett forum att den dom älskar nu är död! Jag fick intrycket att du var ansvarsfull och att jag kunde lita på dig men i fall detta vore fallet hade du inte låtit mig får reda på detta på detta sättet. Om du tycker du är ledsen efter att ha haft henne i några veckor borde du om du hade haft någonsorts empati förstå hur jag mår nu.
Att Vilda inte var försäkrad då hon var bosatt hos mig, beror på att svenska försäkringen inte fungerar att teckna på ett djur här nere, först måste djuret vetundersökas och ha vatt i sverige och dessutom, har jag kostnadsfri veterinärvård här nere på kliniken jag jobbar, och kan själv behandla Vilda.
När Vilda flyttade hem till Sverige skulle hon blett försäkrad utav min dåvarande pojkvän och jag vart mycket förvånad över att få reda på att hon inte var det, nu när jag kom hem i påskas, varför inte kan inte jag svara på utan det vet bara han.
Är oerhört ledsen över att inte fått cahnsen att rädda Vilda/Elin när jag har ekonimiska möjligheter, jättetråkigt när djur ska behöva dö pga såna här andledningar.
Är oerhört besviken på ditt hanterande av detta Eva, dessutom ditt svar här ovan.
#26, Du säger emot dig själv , du har själv sagt till mig att du säljer chillor för att få en slant till att kunna köpa vad du nu behöver till dina djur.
Indirekt hoppar du på mig jo. De spelar ingen roll hur lite eller mycke hjälp du fick, det är inte relevant, saken är ATT du fick hjälp. Du fick hjälp dom sista 6000 innan han skrevs ut, men OM du inte hade fått nån hjälp då ?
Det är fler än jag som anser att du är en av dom som vänder på de du sagt o kommer med påhopp. Jag kan som sag,t bara gratulera att du fick kunde betala 54 000 ur egen ficka, grattis ! Det du inte verkar förstå att ALLA har de inte så enkelt, man får INGEN hjälp nånstans men de får ju du o har tydligen aldrig varit i min sits o därför kan du ej förstå.
"27, Jag visste inget om att hon bodde i Ungern med dig , du har inte svarat på alla frågor o det hör sig inte hit vad man prioriterar för det handlar ju om att bry sig som du skröt om. Även om jag redan hade mejlat dig kl halv 3 torsdag morron (som de då inte var någon större fara) o som jag heller inte visste vad som var galet så skulle du ha svarat omgående o gett Elin pengar till eventuella operation ? Sorry men jag tror inte på de.
Att det nu heter att det faktiskt FANNS ett nummer på din klinik att nå dig på var ingenting du nämnde, ni sa att du inte gick att nå alls via telefon ! Att du sen säger nu att jag kunde kontakta din syster om de var akut var heller ingenting jag visste eller jag skulle "fatta" de själv ? Varför gav du mig inte de numret till din klinik i så fall från början (ifall att) ?
Jag visste inte att du kollade dina meil varje morron, du skrev bara att dina svar kunde dröja.
Varför ska JAG förstå dig, hade du visat bättre intresse o visat att du faktiskt brydde dig om Elin så hade jag trott på dig. Varför mejlade du aldrig o fråga hur de var med Elin ? Frågade hur allting gick ? Hur hon trivdes ? Om allt gick bra ? DET hade ju visat att du brydde dig om nått så försök inte Jean !!
Jag e lika besviken att du sitter o drar till med ditt fulla stöd som inte varit så o helt plötsligt NU får veta att de går att få tag i dig via tel och att du inte visat omtanke att du verkligen brytt dig om Elin som du påstår ha gjort, så det är ömsesidigt !!
#16 Ja, fy vad jag glider fram på en räkmacka. Glider så pass att jag inte hade någon inkomst alls på 7 månader förra året så att mina föräldrar fick låna ut pengar till mig då a-kassan strulade. Varenda öre från den perioden är återbetalad. Över 30 000:-. Tänk att trots detta betalade JAG med mina lånade pengar för illrarnas behov av vård, mat etc. Förlitade mig inte på någon annan då det inte var en nödsituation.
Så nu är det plötsligt fult att låna pengar av någon för att rädda ens djur?
Vad hade jag gjort om inte min pojkvän funnits där för mig om det skulle bli ett sånt akut fall att jag hade fått välja mellan operation eller avlivning? Inte hade jag valt avliving för att man absolut inte "får" förlita sig på att andra ställer upp i en nödsituation. Jag hade valt att låna av mina föräldrar eller någon vän. Min stolthet är inte så stor att jag hellre ger upp hoppet om mitt djur. (det här är alltså inte riktat till dig loveferrets, utan varför JAG förlitar mig på andras pengar i en nödsituation).
Men då är ju frågan, kanske man tom inte ska räkna med att folk kan hjälpa att skjutsa i en nödsituation? Kanske man ska ta bussen av ren stolthet? Jag är iaf glad att jag, mina föräldrar, pojkvän och vänner inte ser pengar som något fult och skamfullt så att vi kan låna av varandra. Jag har också erbjudit att låna ut pengar till vänner när det knipit. Man hjälper varandra. Jag räknar med det. För räkningen betalas i slutändan av den som har lånat.
Och jag har beklagat Loveferrets sorg flera gånger och förstår att hon mår dåligt.
Men det är lite som händelsen om illern som hade legat död i en bur i flera dagar utan att ägaren märkt det. Vissa tycker genast mest synd om ägaren medan andra automatiskt tycker mest synd om det drabbade djuret. Jag är väl en sådan person att jag tycker mest synd om djuren i de flesta fall. Jag vet inte hur jag hade kunnat låta mjukare i orden i första inlägget. Satt i 15-20 min för att få ihop den lilla texten så det var svårt formulera bara det för attd et inte skulle låta för "elakt"…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#28 Ledsen att du tycker att jag är en person som kommer med påhopp. Då förstår jag inte alls de senaste dagarnas pm-skörd med frågor från dig, alltifrån kastrering, suprelorin till avel som jag suttit och svarat på. Det rör sig om en väldigt massa pm, som ju tog några timmar i anspråk. Med letande efter länkar till dig osv.
Jag har suttit och svarat på dessa för jag trodde att du faktiskt ville veta. Och då tyckte jag det var roligt att hjälpa till. Känns ju tråkigt att jag gjorde det i onödan.
Så varför ens då ta kontakt med en sådan person som mig och söka hjälp då? Om jag nu är sån hemsk person. Måste ju ha funnits andra du kunde prata med istället.
Jag vill inte gå in i en disskusion med dig när du är ledsen över Elins död. Jag säger återigen det jag sa i mitt första inlägg sen finns det ingen anledning för mig att säga någonting mer när du bara läser in andra saker hela tiden.
Jag tycker det är otroligt sorgligt att Elin är död. Punkt ifrån mig.

Eva.
Jag ska svara på dina frågor i detta inlägg oxå sen orkar jag inte mer, mår väldigt dåligt just nu, hoppas du kan försöka förstå det.
Ja det finns ett nr till kliniken jag jobbar, som jag har berättat för dig så arbetar jag både på stordjur och smådjurskliniken så det finns två nr. Att ringa när jag arbetar gäller alltså i nödfall, min syster utnyttjar detta när det är riktigt akut hon måste nå mig. Vilda/Elins liv hade hört till en sån situation. Vi har många patienter och därmed många klienter som ringer så linjen måste hållas öppen, därför har jag inte gett dig detta nr för jag kunde aldrig tro något sånt här skulle hända. jag förstår att du anser att jag är svår att nå, då jag är bosatt utomlands men vad jag menar är att jag hade uppskattat om du hade försökt.
Helt ärligt så ja, jag hade ordnat dessa pengar, bara för jag inte hade möjlighet att ha kvar Vilda/Elin så innebär ju inte det att jag slutat älska henne eller slutat bry mig om henne, och eftersom jag har ekonomi till det så ser jag ingen som hellst anledning till varför du har så svårt att tro att jag skulle betalat, förstår du inte att jag ville hon skulle leva, jag älskade henne, att behöva lämna henne till min pojkvän var svårt men jag visste att till sommaren skulle jag få träffa henne men att behöva ge bort henne helt det går inte ens att beskriva smärtan, men när jag läste i tråden på i fokus och såg ditt välkommen hem Elin så blev jag helt varm i hjärtat för jag kände att min lilla älskling fått det bra, och då får mina känslor kvitta. Att jag inte mailat och frågat hur det går är för jag läst på i fokus och sett hur det gått, sen i och med att jag skrev till dig att jag fanns här och stötta dig fullt ut, så lita jag på att du skulle höra av dig om det blev problem. Trodde kanske även att du skulle maila lite foto och så och berätta själv hur det gick, så har jag gjort när jag tagit hand om omplacerade hundar. Att jag har mycket att göra betyder inte att jag inte bryr mig men jag går in för mitt arbete med hela själen och är mer på klinikerna än hemma.
Jag förstår att du är ledsen, hoppas du kan förstå att jag oxå är väldigt ledsen. Nu känner jag att det inte finns mer att säga, har du mer funderingar för du gärna maila mig.
Vill passa på att säga att jag tycker det var ett oerhört fint hjärta hos gottfridsson att starta en minnestråd, blev verkligen rörd av detta. Tack fina människa.
#29, VAR har jag skrivit att det är fult att låna pengar av nån ? Lägg inte in nått jag inte har sagt tack, däremot har jag sagt att ALLA har ingen omgivning som kan ställa upp ,jag har inga möjligheter att låna av nån, du hade dina föräldrar, du har din sambo, DÄR är skillnaden,
Vaddå inte "får" förlita sig på nån annan, JAG HAR INGEN, FATTAR DU INTE DE ????????????????????? DU hade valt att låna av vän eller eller föräldrar, ja men DÅ har du ju oxå NÅN som KAN ställa upp !!. citat " Jag är iaf glad att jag, mina föräldrar, pojkvän och vänner inte ser pengar som något fult och skamfullt så att vi kan låna av varandra", ja men MÅNGA har tur som har folk som finns där, fortfarande har jag inte de.
Du räknar med att man hjälper varandra men jag har INGEN som hjälper mig, hur många ggr ska jag behöva säg de ?????
Om jag skulle tagit bussen in så hade vi ändå inte varit framme förrän efter 17.oo o de e jourtid.
Hur f*n du kan jämföra detta med ägaren som inte tittade till sina illrar o som legat död i en vecka ????
#30, Vad har nu kastreringen med detta att göra ? Ang de så var det inte onödigt, varför vänder du på de hela tiden för ??? o varför svarar du inte på frågor i inlägg 28 ? Och anser du att det är relevant hur myke pengar man lånar ? Inte jag o varför svarar du inte på om vad du skulle gjort om du inte hade haft pengarna ? Och visst är de så att du är tvungen att sälja chillor för att få råd till djurens behov ? Och visst var kl lite över 07.00 när vi pratades vid fredag morron och inte på natten som du påstod ? Som jag sen åkte in kl 08.00 med Elin. Förstod du skillnaden att betala 30 000 eller 60000 ur egen ficka ? Varför svarar ni inte på de jag frågar istället ? Nu sätter du ju punkt för att du inte har nått o säg för mina frågor HÄR INNE är tydligen en öm tå för i slutändan vet ni inte hur ni själva hade gjort i MIN sits !
Menar ni att jag skulle startat en tråd vid halv 3 torsdag eftermiddag o hört om eventuella bidrag/lån till Elin ? Hur menar ni jag skulle gjort då jag fick beskedet fredag förmiddag att det skulle gå på 20 000 ev mer ? Skulle jag gå hem 3 mil då för att starta en tråd här om bidrag och sen gå tillbaka igen ?
Ulrika visste att Elin kräktes o bad mig åka in o en annan jag pratade med visste oxå detta men varför nämnde ingen av er då att man kunde få bidrag/låna härifrån ? Menar ni att jag själv skulle frågat ? Om ni nu enbart tänkte på Elin varför erbjöd ingen av er de då ? Jag tänkte inte ens tanken att fråga om nått sånt men de kunde ni ju ha gjort då. Ni vet naturligtvis inte att jag har en massa pengar liggande här hemma men man kunde ju ha frågat i så fall eller hur ?
Att en annan fick hjälp här tror jag tyvärr inte gäller alla för då hade de ju noterats på framsidan att möjligheter finns för bidrag/lån om det blir kris !
Tråkigt att minnestråden skulle bli så här, hade hoppats på att den kunde vara på en trevlig nivå, istället får jag höra hur fel det var av mig o jag skulle gjort si eller så men får inga svar på hur, när si eller så ej gick !
Vila i frid Elin mamma älskar dig ! 

#32 Kom du hit och hjälp Molly föda valpar så ska jag sätta mig ner och gå igen om ditt inlägg ord för ord för att vara säker på att jag inte missar någon fråga däri.
Men om du inte kan det så har jag faktiskt inte tid!
Jag skiter i hur du jobbar eller pluggar, du skulle/kunde visat att du brydde dig om Elin o när ni nämnde att du ej gick att nå via tel o sen NU säger du tvärtom o hur skulle jag veta att de gick o ringa när/om de blev akut när jag inte fick veta de förrän nu i eftermiddag ?
Jag kan inte läsa dina tankar, jag visste inte att du brydde dig enligt de du säger nu för du visade de inte. Att du sen inte har mejlat o frågat om hur hon har de mm, är för att du "läs"t de på iFokus men hur ska JAG veta de ??
Aha så nu är det mitt fel de oxå för att jag inte mejlat foto o sån till dig ? Du, lägg ner de där Jean..hade du VISAT intresset för Elin hade jag förstått dig men tyvärr…
#33, Jag ställde ju frågorna igen i inlägg 32, alltså har du "missat" de 2 ggr !! men skit samma , tråden är förstörd nu ändå,
#32 Om du läser siffran innan det jag skrivit ser du att jag har svarat Minisku och inte dig. Har tom skrivit inom parentes att det INTE var dig jag menade just för att du inte skulle missförstå o tro att det var något om dig…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#32 och en sak till- jag menade att folks reaktioner var som när trollvalpen låtit sin iller självdö i buren. Vissa reagerar genast på djuret andra tycker synd om ägaren. Jag tycker synd om dig Eva men jag tycker mer synd om illern… Om du förstår.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#36, du kunde ändå ha svarat på frågorna även om de var ägnat till Minisku
#37, Jag tycker ocå det är jäkligt tragiskt o tro för allt i världen inget annat men jag visste inte hur jag skulle göra, att den förra ägaren kommer o in menar på att jag skulle hört av mig till henne för då hade Elin levt idag , men eftersom hon inte brytt sig innan o inte fick nån respons förrän efter flera dar så var hon inte nån jag tänkte på i detta fallet. Det var först nu idag jag fick veta att hon hade mobil , innan hette de att hon ej gick att nås, enbart mejl. Hur ska jag veta de när jag inte visste ? Hur skulle jag veta att jag skulle kontakta hennes syster om de var akut ? Allt med Elin fick jag ju ta med Jean själv, de hade systern sagt till mig, nått man tar med henne personligen men tycker bara det är taskigt o visa sitt stora intresse nu helt plötsligt.
Naturligtvis inget du kan svara på, tycker bara det är väldigt märkligt, men tack i alla fall.
#29 Orkade tyvärr inte läsa hela ditt inlägg.. Men jo, det låter väldigt mycket som att du förlitar dig på att din pojkvän tar hand om det. Först klaga på att hon inte har dom pengarna och sen säga att du minsann har tur som har en pojkvän som har dom pengarna.. Låter fel i mina öron…
Låt människan vara. Hennes djur har dött och ni anklagar henne. Misstycker ni, ja ta det då med henne när allt har lugnat ner sig, hon är väl ledsen fattar ni väl. Känslokalla…..
Trött på illerifokus nu, detta var verkligen droppen.
#39, Tack vännen..
Jag tror inte Loveferrets är den enda som har tvingats ta bort ett djur pga av pengar eller att Agria krånglar med ev utbetalningar. Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att göra så men ibland finns inga utvägar, det är långt från alla som kan låna ihop pengar och ska man inte få ha djur om man inte har x antal tusen på banken? Är det inte därför man försäkrar?
Ni (och jag) som kan låna av familj och vänner ska vara väldigt lyckliga över att ni kan göra det, för annars hade ni väl fått omplacera era djur..
Jag vill rikta ett stort ris till Agria som är för jävliga ibland. Jag anser att det i botten är deras fel att Elin är inte finns mer.
Så vill jag till sist, i egenskap av Medarbetare, påminna ALLA om att hålla en god ton i tråden även om känslorna är starka.
Sara
#38 Varför ska jag svara på de frågorna? De är skrivna som att jag har anklagat dig för att du inte kan låna pengar av någon, och det har jag aldrig gjort. Man löser väl allt på sitt eget vis. Kan man inte låna antar jag att man vet det från början och i så fall skaffar sig en annan lösning innan man skaffar djuret.
#39 läs då hela mitt inlägg. Varför ens svara om du inte läst det…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#41, Tack Sara. Hade bara inte Agria strulat ….
Ni ska veta att jag hatar mig själv för att jag inte hade en stor budget o bara har mig själv….jag borde ställa mig framför ett tåg…..(säger inte att nån har sagt de men jag känner så)
#42, Jo du (bla), anklagar ju mig för att jag inte hade pengar o bekosta Elins operation, därav mina frågor till dig,,, hade bara Agria godkänt detta från början så hade ju Elin oxå fått leva.
Men då menar du att man inte ska ha djur om man inte kan få pengar till varje pris ?
Jag ser detta som en exstrem jä*la otur då det fattades 3 ynkla dagar till man hade hel "täckning" av försäkringen men detta var en skada o de gäller från den dagen man tecknar den.. de står även i deras papper..

Det här var ju bland det värsta jag sett….illa även för att vara den här sidan där man håller sig med favoriter och mobboffer.
Hur man kan ha mage att anklaga en människa i sorg övergår mitt förstånd.Hon gjorde vad hon kunde,och nu har hon ändå sorg.HUR har ni mage till det?Och jodå…försök inte slingra er undan.Ni anklagar visst, det går inte att tolka på annat sätt.
Loveferreth….Du gjorde ditt bbästa för en älskad vän..Jag beklagar verkligen att det inte räckte.Men det var inte ditt FEL.Det var ingens fel.
Du och Elin kommer att ses igen
#45, Tack 
Ja jag hoppas vi får ses igen o ta igen för all den tid vi inte fick
detta är fruktansvärt sorgligt..jag skulle rånat banken !
Jo råna banken verkar vara ditt ända val. För om du inte har vänner eller familj som kan låna ut pengar till dig så får du inte ha djur enligt dessa människor. Sjukt och jag skäms just nu för att vara människa. Du har inte gjort fel Eva, har man inte pengarna så har man inte, det gör dig inte till en sämre djurägare.
#47, jag vet inte de, jag skulle haft en stor budget o så länge jag inte har de e jag inte värd att ha djur…Tack för att du bryr dig kram

Jo det är du visst Loveferreth…du gjorde ditt bästa mer kan ingen göra.Och Elin fick kärlek.Hon vet det.
Man får ha djur utan att vara rik.Och tro inte för ett ögonblicck att någon annan här inne är det heller för då skulle de inte sitta och mobba folk inne på illerifokus.De försöker bara överträffa varandra i att vara duktigast.
#49, 

Först.. Loveferrets, jag beklagar den sorg du går igenom och också… den diskussion som har blivit här inne i denna tråd…
Sedan.. varför påbörjar man en diskussion i en MEMORY sida?… bör man inte visa så mycket respekt att man tar den diskussionen i en annan tråd!?
#51 För att det är ett forum?
Loveferrets: Jag beklagar sorgen.
Hälsningar Malin
#51 #52, Tack ska ni ha, här är så fruktansvärt tomt nu o saknar henne nått fruktansvärt, är så förbannad på Agria oxå.
Jag tror det är få som ens läst mitt första inlägg, eller så väljer ni att missförstå allt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
"54, Eller hur ! Lägg ner nu är du snäll.

Jag beklagar sorgen, förstår att detta måste vara jobbigt för dig!
#30 Vad det har med saken att göra kan man ju ifrågasätta…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har skickat ett Pm till dig nu Eva där jag ber om ursäkt om det är så att det jag skrivits har tagits som påhopp och försökt förklara vad jag menat.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tråden låses på begäran.
Orsak: att det inte blev en minnestråd som det var meningen.
Sara