Bilder på döva illrar
Efter en annan diskussion om riskteckningr och döva illrar så skulle jag gärna vilja se bilder i denna tråden på illrar som är döva.
Skriv gärna lite om illern i fråga. Var det fler syskon som var döva? Vad hade föräldrar och syskon för färg/teckning?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här är Dexter. Han var döv och risktecknad. Dexter var en mörk, mörk pastell från början med vitfläckig mage, vitt huvud och vita tassar och svanstipp. I Hans kull tror jag inte att det var fler döva illrar men hans pappa gav ifrån sig flera döva valpar med en annan hona.
Hans mamma var viltfärgad tomte (tror hon hade en svag blaze bak i nacken) och hans pappa var silver/DEW (Helt vit förutom en liten yta på svansen som var silver). pappan var döv.
Träffade en av hans döva halvsyskon som var en silvertomte med en lite speciell teckning på huvudet och nästan utan mask.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Helt sanslöst att man ens vågar avla på dessa bara för att få pengar, bättre att panta burkar om man är så "pengakåt", det är ju synd om illrarna som både kan bli döva o få inre skador.
#2 Jo, men visst är det så, samtidigt som att de flesta hunda och kattraser har kommit till på liknande sätt. läste en artikel någon gång om att det mycket möjligt rör sig om samma mutation på vitfläckiga illrar som på dalmatiner (som för övrigt också löper stor risk att födas döva). På dalmatiner har man dock upptäckt att det är mindre risk att de är döva om de har mycket pigment på öronen.. Det är svårt att avla bort något som är sammankopplat med färgen. Så länge man vet om risken så gör man iaf ett val. Har man inte ens en aning om att risken finns då är man för dåligt påläst för att avla om du frågar mig.
Fler bilder någon??
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bra initiativ! "Tyvärr" har jag bara hörande illrar och kan därför inte bidra, hoppas dock andra gör.
Paulina
Hade ju min fina albin..han var döv, minns inte hur det var med hans syskon men jag tror att två av 5 blev döva i den kullen. mamman dog i lymfom och pappan av "ålder" (inte troligt). Albin hade även den lilla blixten på huvudet som man kan se hos endel döva illrar. Hans stamtavla är i princip en av dom värsta, han har både robin hood och tom collins bakåt.
#2 jag är inte pengakåt, illrarna jag har dom två flickorna kommer från Bella i klippan. enligt henne så har varken pappan eller mamman något fel. hur kommer det sig att min hona inte är döv? hon har inte haft dom prickarna förut. dom har kommit nu när hon bytt till sommar päls..
#6, Jag pratade inte om nån specifik,
#5 Söt iller och söttnamn 
Kan man göra någon hörselkoll hos veterinären?
#6 Man tar ju åt sig på vad man vill… Det är tyvärr inte så att det är uppfödarens sak att informera dig hur deras illrar är hälsomässigt (vem säljer illrar och säger att dom avlade på dåligt material??), utan det är upp till köparen att söka reda på själv. Man kan inte lite på enda källa utan bör ha fler källor att gå på. Jag säger nu inte att din risktecknade iller är döv eller har andra fel men risken är ju betydligt större att ungarna blir döva om de ärver mammans mutationer..
Om du hade läst de länkar jag skickat så kan du se att långt ifrån ALLA illrar med vita tecken är döva, men i USA och runt om i världen har man uppskattat att det är en 75% av de med vita fläckar som är det. Även om inte mamman är det så ärvs alltså teckningen och kan då ge döva valpar.
#8 Skulle tro att det går att göra ett hörseltest. Man gör det ju på hund. Men skulle tro att det kostar mer än det smakar. ofta märker man ganska snart om man har en döv iller.
Jag vet att här finns fler döva illrar! Mer bilder!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Jojo, givetvis så är det relativt lätt att kolla om ett djur överhuvud hör. Men det vore intressant och kanske vara hos veterinären och se hur det ligger till.
#10 Skulle tro att det är ganska dyrt och man måste väl söva (tror jag) för en sådan undersökning då man sätter små nålar i huvudet för att mäta hörseln på djuret. Så en risk med att söva och förmodligen ganska dyrt. Har inte hört om någon som gjort det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Usch, nålar lät inte trevligt.
*puttar* fler bilder?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Loki var inte dov, men nagra av hans syskon var.
Kan aven tillagga att Loki avlivades pga aggressiv cancer nar han bara var 8 manader.
Loki var silver, hade strumpor, haklapp samt en vit rand pa huvudet.
// Amanda

Nisse ar inte heller dov, men hans pappa var. Vet inte hur det ar med hans syskon. Hans pappa hade samma farg och teckning som Nisse (ljus silver med huvudflack). Nisses huvud ar helt vitt om vintern, men han far tillbaka "mossan" nar sommarpalsen aker pa igen. Magen ar helvit och han har strumpor och haklapp.
// Amanda
Vad anses som risktäckning?

Riskteckning ar flackar pa huvud, svans och mage, ojamna strumpor och "flerfargade" illrar. Ju mer vitt, desto mer risktecknad ar en iller.
// Amanda
#15 Det är en otroligt söt teckning, och lite ovanlig. Dexters halvbror såg ut precis sådär och var döv.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan en iller ha risktecken utan att vara döva. Tibia har delvis haglapp, ingen mörkare teckning över ögonen, men tassarna ser bra ut.
Där var flera kullsyskom med tomtedrag, dock inte 'hel-'tomtar..
Bild på Tibia kommer..
#19 oja, det finns många som inte är döva. Men de löper större risk för hörselnedsättning eller döva avkommor bla.
Om hon bara har en liten haklapp så skulle jag inte kalla det för risktecknad. Finns även en del tomtar som inte är så risktecknade. De har jämna fina teckningar och inga oregelbundna fläckar på kroppen och inga fläckar på huvudet. Det är framförallt de illrar med vita fläckar på huvud/nacke som ligger i riskzoonen när det gäller dövhet på just den individen.
Jag har själv en iller som har vita tecken under sina framtassar och en liten vit fläck under hakan. han räknas inte ens till en tecknad iller, men han har tomtepåbrå och får avdrag för detta på en utställning.
Det är svårt att hitta viltfärgade linjer som är helt befriade från vita tecken. Det kan vara så lite som några vita strån under hakan eller en tass för att skvallra om att illern inte är helt "ren" i den aspekten :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 Visst kan de det! Min Nisse (#15 ar) ju helt klart risk-tecknad, men han hor jattebra. Dock var hans pappa med samma teckning dov.
// Amanda
#20 Tack för svar!
Jag försökte själv kolla så hon hör bra genom att knäppa med fingrarna vid öronen och se ifall hon reagerar och det har sett fint ut. Hon kommer också när man kallar..så hon måste köra med att nonchalera en när hon känner för det.
Blir det problem i framtiden får vi kolla med vet.
#22 Jag tror inte det är någon fara när det är så lite teckning om inte typ mamma, pappa eller syskon till din iller har haft en massa oregelbundna fläckar på mage, huvud och oftast med en fullständig tomteteckning också.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Dövhet behöver inte vara genetiskt betingat. Min Vide blev döv pga en sjukdom som inte var ärftlig. Dövheten berodde på syrebrist som hon drabbades av. Innan hon dog var hon helt dövblind.
#22 Om du vill vara helt säker på att din lilla tjej inte är döv gör något starkt ljud bakom henne, men det är viktigt att det är ett ljud som ex, en tuta el dyl. för om du tex slänger något hårt i golvet kan hon reagera på vibrationen. Knäppa med fingrarna är bra MEN illern kan reagera på det lilla vindraget som blir när man knäpper. Det gjorde min Vide men hon reagerade inte alls när jag knäppte med en klicker (ger ett högt ljud) precis bakom henne.
#24 Självklart kan det vara så, men man bör verkligen inte "vifta bort det" som icke genetiskt betingat om illern är risktecknad.
Sajtvärd på Iller.ifokus