Rumfråga
Är ett rum på 14 kvm för litet som illerrum? Alltså där illern går lös på heltid men sågottsom bara har tillgång till det rummet?
Det är inte för litet om tänker på lagen då 5kvm är minsta ytan för 1-5 illrar. Dock kan det hända att illern (eller illrarna, som jag hoppas det blir om den ska bo i ett eget rum dygnet runt) blir uttråkad om den är instängd och då kommer stå och riva på avspärrningen eller dörren för att få vara med. De är otroligt sociala och vill vara med när de kan.
Jag vet de som har sina illrar instängda i stort sett jämt men det jag har sett har varit illrar som hänger i armar o fötter när dom väl får sällskap och nästan blir lite väl "på" när man väl umgås med dom.
Jag ser inte helt poängen med att skaffa ett djur som är så pass socialt för att sedan inte vara med det i stort sett hela tiden. Det är sällan folk köper tex en katt för att bara ha den i ett rum. Illrar är ofta lika sociala som katter och trivs när den kan vara med överallt.
Det är vardagsmyset och att ha dom runt sig när man lagar mat, städar och ser på tv som är mysigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ska väl även tillägga att illrarna som varit instängda så pass mycket ofta är uttråkade och sover mycket mer än de illrar som ständigt får vara med. Det är pga tristess som sedan övergår till stress när de väl får chansen att hänga i någon människa eller när de får följa med ut på promenad..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#2 Tycker det är en intressant grej när man läser på danska forum om folk som har illrar i otroligt små burar. Fyra illrar per bur är ju inte ovanligt, dygnet runt.
De trivs jääääättebra i sina burar, för de går bara och lägger sig och sover. Suck!
Sen är det ju skillnad beroende på hur mycket aktiveringsmöjligheter en yta har med, men även med massor av aktiveringsmöjligheter så skulle jag tycka att 14kvm är för litet för konstant vistelse. Vet iaf att mina skulle sova som stockar dygnet runt..
Paulina
Bogey huserar i vår tvättstuga som är dryga 10m² men dörren står alltid öppen när vi är hemma och är vakna så han kan vara med oss så mycket som möjligt. Dessutom får han komma ut på promenix 1-2 ggr (oftast 2ggr) varje dag.
Det finns säkert utrymme för förbättringar vad gäller aktiveringsprylar men han verkar trivas i tvättstugan, för fast dörren står öppen och det då finns alternativa sovplatser i huset så går han ändå dit in och lägger sig i nån av sovplatserna där när han ledsnat på att hänga runt våra fötter eller sitta i famnen och kolla på vad vi gör.
Tack så mycket för många och bra svar. Det var det jag trodde, att det skulle bli fruktansvärt tråkigt för illern. Det kluriga blir då hur man ska lyckas sätta upp grindar för vardagsrum och badrum som katterna kan ta sig över men inte illern. Är det ens möjligt?
#6 Det tror jag absolut att det är :)
Katter är ju smidiga hoppare, något som inte alla illrar är. (Undantag finns ju alltid)
Kanske en stol/pall bredvid avspärrningen? Då kan katten hoppa dit och vidare (om katten inte vill hoppa rakt över avspärrningen vill säga, men det kan ju vara läskigt för dem). En del illrar tar sig ju upp på stolar, så då kanske man kan sätta upp en hylla eller dyl. i höjd med avspärrningen och nära denna så de kan ta den vägen. Tänkte att katter är ju duktiga på att hoppa upp på saker och har normalt sett inga problem att hoppa upp på ett bord eller liknande, däremot kan det ju vara läskigt att hoppa över ett hinder på det sättet..
Paulina
#7 Våra (eller mammas, suck känns som jag bor hemma fortfarande) katter brukar hoppa över kompostgaller genom att mellanlanda ovanpå kanten och flyga ner på en gång, och de är inte speciellt smidiga så jag antar att de flesta katter borde kunna lära sig det :P
Och om illrarna kommer igenom kompostgaller (mycket troligt) så går det väl alltid att sätta upp plexiglas eller något liknande istället. Finemang!

Jag har 90cm hög avspärrning i köket. Katterna studsar lätt över men inte illrarna.
Då kanske det skulle kunna fungera ändå då. Sålänge inte katterna blir så lata att dom inte orkar hoppa in i badrummet för att gå på deras låda… Iller och katt, brukar dom kunna gå på samma låda? Utifall att dom blir för lata för att hoppa tänkte jag.

Mina går på samma låda emellanåt. Men om katten har varit precis innan så sätter sig gärna illern bredvid.
Jag har egen låda till katterna som är enbart deras som det är kattsand i. Sen har jag trä-pellets i alla andra lådorna i lägenheten. Det beror helt på var katterna är var de går.
Toppen, tack för svar!
min katt och illrarna går på samma lådor. Det funkar bra här.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men MP3! Vad gör du här inne? 
#14 Haha, jadu!
Jag har en illerdröm jag planerar lite på, visserligen äre flera år kvar men nångång ska man ju börja 
#15 Eller hur! :)
jag fick precis en idé
jag har sj min iller instängd i köket… inte världens bästa lösning, men flyttar snart så då blir d kalasbra :D
iaf.. ja har en ganska hög grind för att han å hans bror (som e på besök ofta) ska få för sig att på något märkligt vis ta sig över grinden.
om man ovanpå grinden lägger en skiva så det blir nån typ av avlastningsbord?
då borde ju katterna kunna hoppa upp och mellanlanda på den innan de hoppar över på andra sidan grinden? :D
Problem löst :D
#17 Skulle säkert kunna funka! :)
:D