Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2110 ggr
citus
2010-04-15 20:15
0

Nybörjare

Hejsan!

Nu till sommarn/hösten är det dags för mig att skaffa eget(bostad) och eftersom jag lätt känner mig ensam så vill jag ha lite sällskap. Jag har läst lite(ska läsa mer) om illrar och fastnade för dom, men eftersom jag är nybörjare vill jag inte ta mig vatten över huvudet och skaffa mig en valp.

Jag vill därför höra om det finns någon där ute i västra götaland/jönköpings området som har illerkunskaper och kan lära mig. Upplysningar om närliggande uppfödare uppskattas också:)

Om någon är i behov kan jag gärna ställaupp som illervakt om någon ska på semester eller liknande. Eller är det en dum ide?

citus
2010-04-15 20:16
0

uppfödare=omplacerings iller

JossanH
2010-04-15 20:24
0

Hej hej! Kul att du vill skaffa iller :) Det är härliga djur!

Jag bor i Norrköping. Är en bit från Jönköpingsområdet men det går swebus dit OM det är så att du får för dig att komma hit o hälsa på :)
Finns även en del nyare illerägare i Linköpingstrakten så vi har tänkt att skrapa ihop till en liten träff nu så småningom så då får ju du gärna komma hit. Kommer väl bli några illrar iaf :)

Att skaffa valp eller vuxen är egentligen vilket som. Ska du skaffa en på hösten är det svårare att få tag på vapar men tyvärr är det då de flesta omplaceringar finns (folk som tagit sig vatten över huvudet) så då brukar det vara lättare att få tag i en sådan.
Hittar man en bra uppfödare som man har god kontakt med så är det inte egentligen så mycket mer jobb med en valp. Den ska lådtränas och den ska socialiceras och uppfostras. Vissa valpar kräver mer andra mindre. Hittar du en uppfödare som gjort ett bra första jobb med valpen och som kan ge dig bra support så ska det nog inte vara några större problem :)

När man tar en omplacering kan man få hem en perfekt iller som redan har allt det där i bakhuvudet men man kan lika gärna få hem en iller som någon inte riktigt orkat lägga ned tid på och det blir ofta jobbigare att lära en vuxen iller än en valp om vad som är okej och inte. Sedan kan illrar som varit gudasnälla i första hemmet bli kaxiga trotsa i början i nya hemmet men det är bara att stå på sig så brukar det lägga sig efter ett litet tag.

Det kan vara jättebra att "öva" genom att vara semesterhem, men se till att vara väl förberedd med illersäkring av hemmet då!

Lycka till med ditt illersökande!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

citus
2010-04-16 22:21
0

Tack för svaret. Jag blir förhoppningsvis student i linköping nu till hösten, vilken tur att det verkar som ett bra "illerområde":)

Eftersom jag inte riktigt vet hur det blir med skolan så vill jag nog inte skaffa en förens jag sett schemat, vill inte lämna honom/henne ensam för länge särskilt inte om jag få en jag måste jobba lite mer med.

Hör gärna av dig angående tid och plats för träffen:D

HerrDevlin
2010-04-17 14:07
0

#3 Jag är också student i Linköping, personligen har jag inte sett några fler illrar här men de ska tydligen finnas.. ;)

Blir du filfak eller HU:are kommer du mycket troligt ha tid för illern ;) Det är mycket självstudier där dvs tid hemma. De jag känner som går på Valla däremot har långa dagar, ofta från 8 på morgonen till sent sent på kvällen.

Men det kan nog vara bra att vänta lite tills du sett hur ert schema verkar vara, jag väntade till november innan jag skaffade honom.

Vad kul med en till illerstudent! :)

JossanH
2010-04-17 17:46
0

Men dåså! Perfekt med fler illermänniskor i närheten!! En träff borde anordnas snart tycker jag! Kanske i maj? Jag måste bara se mitt schema för sommarjobbet innan jag kan bestämma något.
Vi skulle kunna vara i någon park här i Norrköping och sedan bege oss hem hit. Har mycket yta men förmodligen dåligt illersäkrat för andra än mina egna proppar ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
2010-04-17 22:54
0

#5 Jag kan slå vad om att det är illersäkrat för min kille ;) Maj blir nog bra, inte för långt mot slutet bara för då är det tenta-p =)

Och på #4 menade jag såklart tekfak när jag skrev valla. Suck. ;P

citus
2010-04-18 01:24
0

Jag vet inte riktigt vad tekfak och HU:are, men vänta är nog en bra ide. Jag bo i Habo, norr om jönköing, så jag kan ha svårt att ta mig till Norrköping på kort varsel. Men jag kommer definitivt om jag har kan:)

HerrDevlin
2010-04-19 21:39
0

Tekfak = tekniska fakulteten, fysik och sånt där jobbigt

Filfak = Filosofiska fakulteten, affärsjurister bl a

HU = Hälsouniversitetet (Waaii!), i stil med läkare, sjuksköterskor och så framförallt BMA ;)

Ja försök du, blir nog kul =)

[Thiah]
2010-04-19 23:20
0

#8 Ot men härligt att Filosofiska fakulteten innehåller affärsjurister Flört

HerrDevlin
2010-04-20 16:29
0

#9 Det var väl där de passade bäst ;)