Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2110 ggr
citus
2010-04-15 20:15
0

Nybörjare

Hejsan!

Nu till sommarn/hösten är det dags för mig att skaffa eget(bostad) och eftersom jag lätt känner mig ensam så vill jag ha lite sällskap. Jag har läst lite(ska läsa mer) om illrar och fastnade för dom, men eftersom jag är nybörjare vill jag inte ta mig vatten över huvudet och skaffa mig en valp.

Jag vill därför höra om det finns någon där ute i västra götaland/jönköpings området som har illerkunskaper och kan lära mig. Upplysningar om närliggande uppfödare uppskattas också:)

Om någon är i behov kan jag gärna ställaupp som illervakt om någon ska på semester eller liknande. Eller är det en dum ide?

citus
2010-04-15 20:16
0

uppfödare=omplacerings iller

JossanH
2010-04-15 20:24
0

Hej hej! Kul att du vill skaffa iller :) Det är härliga djur!

Jag bor i Norrköping. Är en bit från Jönköpingsområdet men det går swebus dit OM det är så att du får för dig att komma hit o hälsa på :)
Finns även en del nyare illerägare i Linköpingstrakten så vi har tänkt att skrapa ihop till en liten träff nu så småningom så då får ju du gärna komma hit. Kommer väl bli några illrar iaf :)

Att skaffa valp eller vuxen är egentligen vilket som. Ska du skaffa en på hösten är det svårare att få tag på vapar men tyvärr är det då de flesta omplaceringar finns (folk som tagit sig vatten över huvudet) så då brukar det vara lättare att få tag i en sådan.
Hittar man en bra uppfödare som man har god kontakt med så är det inte egentligen så mycket mer jobb med en valp. Den ska lådtränas och den ska socialiceras och uppfostras. Vissa valpar kräver mer andra mindre. Hittar du en uppfödare som gjort ett bra första jobb med valpen och som kan ge dig bra support så ska det nog inte vara några större problem :)