min första iller
Hej! jag och min familj har bestämt oss efter 5 månaders påläsning för Att skaffa iller men vi har funderat på att om vi ska skaffa två direkt för att den ska få en lekkamrat och att den inte behöver känna sig rädd när den kommer hit och det blir antagligen två syskon som är vid 2 årsålden istället för en valp eftersom vi är nybörjare och det kanske skulle bli lättare för oss? men jag vill veta vad ni tycker är bra som en första iller :)

Tycker att det är fint att ni kan tänka er omplaceringar i första hand :) Om ni hittar ett par som levt ihop, så har de trygghet i varandra och störs kanske inte så mycket av att byta miljö.
Önskar er all lycka till!
Lillan
jo och det har vi gjort nu :) ett syskonpar som är vid 2års åldern som bor i borås :) väldigt nära med tanke på att vi bor en liten bit utanför göteborg :) ska dit och hälsa på och prata med illerägarn nästa vecka kanske :)
Något jag vill tipsa er om med omplaceringar. Får ni med mat från förra ägaren kolla upp att d verkligen är rätt mat för en iller. Våran hona som är omplacering och förra ägaren matade henne med friskis adult kattmat.
Alltså helt fel mat för en iller. Hon va mager och så fprt hon fick rätt mat så gick hon upp massor i vikt.
Bara så du tänker på det. att bara för att förra ägaren gav dom en viss mat betyder det inte att det är rätt :)
Men lycka till och hoppas ni hittar några bra illrar :)
Det är faktiskt härliga djur.
I think more things before breakfast than people think all day 
#2. Lycka till och uppdatera gärna hur de går.
#3 jag har pratat med ägarn en hel del om mat osv, dom äter vitalin och det ska dom väll antagligen fortsätta :) vet inte så många bra illerfoder men jag har hört att det är bra :)
ja illrar är riktigt små mysiga djur :)
ska träffa dom på torsdag och se hur det känns å prata en del med ägarn. ser verkligen fram emot det :D
#5 okej jag vet faktiskt inte om d är ett bra foder eller inte. Är inte bäst på det där men som sagt man ska nästan inte lita på förra ägaren om man inte har full koll på illrar sedan tidigare för som sagt våran hona åt friskis när vi fick henne. Helt galet.
Men men som sagt. Lycka till nu :)
Du får lägga upp bild på dom om dom följer med hem
#5, Vitalin räknas bland dom bästa så det är helt okej om illern fortsätter med de.
Lycka till på torsdag o uppdatera gärna hur de går.
#6 nej det har du rätt i :) men va.. visste han inte vad illrar åt eller varför gav dom din hona friskis ?? det är väll inte alls bra för illrar? har hört ngn kattmat som funkar helt okej whiskas tror jag det var.. men innehöll inte lika mycket protein och animaliskt fett ?
dom följer antagligen inte med hem på torsdag :) hade bara tänkt och hälsa på och prata med ägarn och dessutom håller vi på och flyttar till en lite större lägenhet så det blir nog bäst att vi hämtar dom efter allting är ordnat :)
#8 Okunnighet och allmän idioti! Den sista ägaren gav henne pepparkaka till och med och jag sa det att "det kan du ju absolut inte ge en iller" och hon va helt ovetande. Känns som om det är sånnt man tar reda på när man skaffar djur lixom. Men är inte mycket för varken första eller andra ägaren till min hona. Riktig jäkla arg va jag när jag såg hur mager stackars Vaire va när vi fick henne. och nu sådär 3 månader senare med rätt foder är hon jätte fin i kroppen. Fortfarande liten (hon är en sån iller bara + att hon är gammal) men har säkert gått upp x antal gram .
Visst alla är ju nybörjare men i början när vi skaffade våran första iller vågade vi knappt ge honom någonting förutom torrfoder just för att man va rädd att d skulle va dåligt för dom. Man vågar ju mer och mer ju längre mna har dom men i början är man ju försiktig så dom inte blir sjuka eller liknande
Nä friskis Adult är verkligen inte bra för illrar :/
Ja det är bäst å få ordning på allt :) Men ändå. Lycka till :D
#8 Nej, whiskas är inte heller bra för iller. Vet inte ens om det är bra för katt :P Men vitalin som du planerar att köra på är ett av de bästa torrfoder som går att få tag på till iller i dagsläget :)
Paulina
#8 Ja jag missade att du frågade om whiskas. Men som #10 säger nej det är ingen höjdare. Själv kör vi Royal Canin Babycat.
Kan tyckas att den maten är dyr (jämnfört med eldorado kattmat lixom)
Men jag tycker d är värt det och köper man en 4 kgs påse så håller det länge. Det är säkert 2 månader sedan vi köpte våran påse och vi har fortfarande säker halva kvar :D
Så det är ju lönt ändå tycker jag och ens små liv är ju alltid värda det bästa :)
#9 oj jo jag förstår verkligen det. jag själv är riktigt nervös för att jag ska göra fel som t.ex. ge dom något som dom inte får äta eller så men jag tror nog det går bra :) har ju passat en iller ett antal gånger och allting gick jätte bra då :)
#10 jaså? oj för ägarn som hade illrarna nu sa att han ger dom whiskas för kattungar ibland och att det var nästan lika bra som vanligt illerfoder.. tänkte inte mer på det eftersom han lät så självsäker och verkade veta mer än mig…
#11 men hur mycket kostar det då? det verkar ju vara jätte bra om det håller så länge, men hur många illrar har du? haha för det tar ju fortare slut ju fler illrar man har kom jag ju på haha ;)
#12 Det är inte alltid lätt att veta som ny ^^ Antagligen hade personen blandat ihop saker eller fått fel info själv.
Huvudsaken är ju att du faktiskt är intresserad av att ta reda på korrekta fakta :)
Paulina
Bra illerfoder:
Vitalin
Finns hos bl.a. Hungry Ferrets och Amhs Illertorg
Totally Ferret
Finns hos bl.a. Teba (under meny Iller) och Hagsätra Zoo
JWB Ferret Complete
Svårt att få tag på. Hagsätra Zoo hade förut men verkar ha slutat med det.
OBS! Se upp med Versele-Laga Ferret Complete som lätt förväxlas p.g.a. namnet. Versele-Laga's foder är inte bra
Kattfoder som funkar på iller (och som är att föredra framför andra sämre illerfoder ej nämnda ovan)
Orijen
Finns hos bl.a. Amhs Illertorg och Foderbilen
RC Kitten
Finns i de flesta välsorterade djuraffärerna
Hills kitten
Finns i de flesta välsorterade djuraffärerna
Fast det allra bästa är förstås att BARF'a sin iller om man känner att man klarar det.
#15 precis vad jag behövde! vart ligger det där Hagsätra zoo?
Hagsätra Zoo
Hagsätra Torg.40
124 73 Bandhagen
Klicka på "kontakta oss" på deras sida så får du upp kompletta kontaktuppgisfter.
Jag har länkat till det mesta ovan bara att klicka på de blå länkarna för att hitta dit.
tack vad snällt :)
#9 Man blir riktigt ledsen att läsa om vad Vaire fått för mat hos de förra ägarna, speciellt som den första ägaren fick information om utfodring
Likaså att köparna inte informerar, om illern behöver byta hem eller att det är något annat problem. Känns fruktansvärt trist när man uppmanat köparna att ring dygnet runt om dom har problem.
Glad att hon finns hos dig nu 
Det finns illermat i farsta centrum, djurmagazinet. Tror det är den där total ferret eller vad den nu hette :)
#20 Djurmagazinet's butiker häromkring kör med Versele-Laga's Ferret Complete och det verkar vara Djurmagazinet's standardfoder för iller, så det är troligen den som finns i Farsta också. Inget bra foder!
Skulle det dock mot förmodan vara Totally Ferret de har så är det bara att handla. 
Vi har nått här som hette selective o de skulle vara anpassat till just iller o protein i de var 36 %. Om de sen verkligen är BRA det vet jag inte men jag kör med vitalin ha ha
ok jag handlar inte där så ofta, men vet att jag såg nåt illerfoder ivarjefall…
#22 Selective ferret har börjat pluppa upp lite varstans, men nej, de platsar inte heller på listan över bra foder. Anpassat hit och anpassat dit. ALLA foder påstår ju att de på något vid har något som skulle vara superbra för djuret i fråga. Det är ren marknadsföring.
Paulina
#24, De e möjligt, men varför "platsar" de inte över listan ? De sägs ju att det är anpassat till just iller om vi nu pratar om detta foder selective,där e t.o.m. en iller på framsidan
men de handlar enbart om marknadsföring och om de sen e bra foder eller inte hör sig inte hit ? (Undrar bara av välmening)
#25 Ja, även vitakrafts Menü påstår sig innehålla allt illern behöver och har också en iller på framsidan :P
Anledningen till att jag skulle välja ex vitalin över är för att selective har "poultry meal" som första ingrediens och vitalin har "fresh chicken" som första. Vete är selectives andra ingrediens..
Skillnaden är att "poultry meal" är i princip restprodukter efter att man utvunnit annat ur det. Ufta sker så genom hög upphettning vilket kan ändra och/eller förstöra de enzymer och proteiner som normalt sett fanns i köttet.
Paulina
#26, Aha, visste inte de var viktigt vilket som stod som nummer 1.2.3 osv på innehållsförteckningarna, bara att de stod där så trodde jag inte ordningen spelade nån roll. Jag läste bara proteinet i selektive o då vart de detsamma i rc kitten. Jag förstod som att det viktigaste var just att de fanns mycket av protein o fett men kan ju ha fel.

Det som står först är det som fodret innehåller mest. Ju fler av dom första som är köttingredienser desto bättre.
#27 Det är viktigt att de har protein och fett :) Men man måste även komma ihåg att det finns olika typer av protein. Tyvärr ersätter ju en del torrfodertillverkare animaliskt protein med växtproteiner..
Paulina
#28, aha, bra att veta 
#29, Okej, men varför gör dom de då ?
#30 Därför att sojaprotein etc. är billigare än kött. Det är bara pengar det handlar om. Största möjliga marginal på satsade pengar.
#31, Pengar hit o pengar dit o skit i resten var det ja, det hade jag glömt.