Orolig! :S
Nu är det såhär att vår lille sture har idag spytt 8 ggr!!
vi hittade 8 småspyor under sängen och bakom gardinen idag i sovrummet..
Jag hörde hur han "hostade" och gav i från sig lite konstiga ljud, men tänkte inte så mycket på de då han gjort så innan och sen har de inte varit mer med det, pigg och så som vanligt..
Jag har någonstans hört innan att när en iller spyr så är det aldrig bra..
Han mår bra och är som vanligt nu efteråt men är ändå orolig..
Vad kan detta vara? BÖR vi vara oroliga???
Tacksam för fort svar!

åk till vet.
tycker oxå ni ska åka in, nått som ni måste hålla koll på e att illern fort torkar ut så vätska e enormt viktigt.
Det är pälsfällartider, det kan vara så enkelt att han hade ett hår i halsen.
MEN det kan vara ett stopp eller magsjuka oxå. Viktigast är att hålla koll så han inte blir uttorkad, kolla om han äter och hur bajset ser ut.
Sara
Oxå bra om ni förresten köper hem paraffinolja om de ev kan vara stopp i tarmen.
Åtta spyor låter som att han är rätt irriterad i mage/tarm/hals. Nog för att det är pälsfällningstider, men det känns spontant som att det inte normalt ska generera sådan retning.
Vid spyor så är det otroligt viktigt att hålla koll efter uttorkning, det kan gå riktigt fort!
Paulina
Min gjorde så, och då hade han ätit upp en plast orm. Nästa gång det hände hade han druckit vatten i avloppet…. kolla så att han inte fått i sig något konstigt! Men vi åkte aldrig för han var pigg på morgonen men jag hade kolla på honom på natten!

Håll stenhård koll på om han äter eller dricker. Ha sen koll på att det han äter och dricker verkligen passerar ut. Illrar får ibland i sig sånt de inte bör äta och de blir magsjuka precis som vi, men allt händer så mycket snabbare med en iller. Deras metabolism är snabbare och när det är fara å färde kan det gå snabbt, så det gäller att vara vaksam.
Om han går på lådan och bajset ser någorlunda normalt ut… så kan du pusta ut för denna gången;)
Om han inte bajsar och bara kräks upp det han äter… Åk in till veterinär snarast!!!