Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1636 ggr
PernillaM
2010-04-14 13:31
0

Allergisk?

Någon som vart med om en iller som är allergisk mot katthår?

Våran lilla Ozzy började nysa så fort vi fick hem honom. Det märks klart och tydligt att det bara är i samband med katthår, ex. När han är i soffan på smirres favorit sovplats, i hörnen där det samlats dammtussar och när han skulle nosa på missen så nös han henne rakt i ansiktet.

Nu har jag dammat och svabbat av golven varje dag och han nyser mycke mindre.

Någon som vart med om liknande? Har jag skaffat mig en pälsdjurs allergisk iller? :)

Anothername
2010-04-14 23:07
0

Nyser han eller hur märker ni på honom att han kanske är allergisk?

Är d så att han nyser när han sticker ned nosen i katthåret kan d ju vara att det kittlas i näsan. För så är d för våra illar när dom springer med nosen i golvet.

För d verkar konstigt om dom BARA reagerar när dom är nära katthåret eftersom en människa som är allergisk reagerar bara d är en katt i närheten och då borde han ju reagera hela tiden eftersom dom bor ihop.

Har ingen aning men som sagt jag tror att d är att d killas i näsan om han nyser.

Hoppas det inte är något allvarligt bara :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

PernillaM
2010-04-15 12:44
0

Ja, han nyser. Men det är som du skriver när han går me nosen på golvet och det dyker upp en dammtuss eller på en plats i soffan där vår långhåriga misse brukar ligga. Men när han gick nära missen hade han nosen högt för att lukta på henne, då var det någon centimeter från nos till nos och han nös :)

Men jag har märkt stor skillnad när jag dammat och städat ordentligt, så det är väl bara till att fortsätta med det :)

Skaffa iller och få ett RENARE hem hör nog inte till vanligheterna :)

Gottfridsson
2010-04-15 15:30
0

Det är inte ofta man hör talas om allergi hos illrar, men illrar kan precis som andra djur bli allergiska.

Damm- och mat-allergi är de två vanligaste, oavsett djurart.

HannaM
2010-04-15 17:47
0

#2 Well.. när vi skaffade illrar gick vi från att dammsuga en gång varannan månad till att göra det som minumum en gång i veckan. Allt löst skräp som legat på golv och bord är också borta som en del av illersäkringen så på många sätt är detrenare här än det var innan illrarna.

sandraxea
2010-04-15 18:39
0

#1 jag reagerar endast om jag gosar eller rör vid katter. men inte om vi vistas i samma rum. och jag är allergis mot katt mest. men även tusen andra saker. ;)