Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 5051 ggr
Loveferrets
0

Honor som blivit kastrerade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ni som har tjejer som blivit kastrerade ser det ungefär ut så här efteråt ?

Ägaren som hade Elin sa att hon inte var kastrerad och frågan är då om hon istället haft ett främmande föremål istället eftersom det liknar ett ärr hon har på magen, det är ju ett rätt långt ärr oxå.

Att jag inte kan nå henne beror på att hon bor i ungern nu, har dock messat henne men har ej fått svar.

Hon luktar väldigt starkt så jag antar att hon antingen är i löp eller e på väg ut ur löp, vulvan syns knappt så den kanske sitter inåtvänd typ. Skulle hon ändå vara kastrerad är ju frågan varför hon luktar så starkt.

Loveferrets
0

En till

Loveferrets
0

Och den sista , vad tror ni ?

Aviendha
0

Illrar ser ut så ;) Både före och efter ^^

nagontogmittnamn
0

#3 Är det typ raggarsträng eller?

Min hona har mkt mer päls där.

Loveferrets
0

Okej , så dom har en sån kal hinna vid magen haha.

#4, Fråga mig inte , har oxå för mig att de flesta illrar har päls där om dom då inte har opererats tidigare. Visst kan vissa vara tunnhåriga men nått har dom i alla fall, så här kal verkar ju konstigt.

Sarah
0

Om det är ett ärr kan man i vissa fall känna en liten upphöjning. Men, hon ser normal ut. Fin tjej btw.

Loveferrets
0

#6, Tack,

Okej, då är det nog ingen fara då, hur vet man om hon är på väg in i brunst eller på väg ur ?

JossanH
0

På väg- starkare lukt, vulvan börjar bli större och hon kanske blir lite stingsligare. Har ju aldrig haft någon egen hona så svarar bättre på hanar :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#8, Okej starkt luktar hon allt Skrattande , Men vad händer om vulvan är inåtvänd ?  kan man ändå se att den är svullen då, för i nuläget så syns den knappt ? Stinslig, menar du att hon är enrgisk o nervös ?

JossanH
0

#9 Vulvan syns när den är svullen, den blir som en ärta när honan är i full brunst. Endel honor luktar väldigt mycket när de är i brunst. Jag menar att de kan bli lite extra energiska och nervösa, vilket kanske inte är så lätt för dig att se eftersom hon är så ny. Största tecknet är iaf om vulvan börjar svullna så du ser den.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Kan de vara innåtvända när de är i brunst?

Sara

Loveferrets
0

#10, Jaha, nä jag vet ju inte hur länge hon luktat så här så det är svårt att veta. men då är hon i alla fall inte i full brunst än, då är det bara att vänta tills hennes vulva växt Flört

Loveferrets
0

#11, De vet jag faktiskt inte men om dom är inåtvända är det svårt o se men jag hoppas jag lär kunna se den snart he he.

enbartmalin
0

Har inte du haft iller i 15 år? :)

Hälsningar Malin

Loveferrets
0

#14, Jag ställde frågor för att jag ej visste.

Sniffit
0

Har man haft iller i 15 år och ändå erkäner för sig själv och inför andra att man inte vet och är villig att lyssna till andras råd förtjänar man allt annat än påhopp, oavsett ämne eller forum.

enbartmalin
0

#16 Jo men tjena, det var en enkel fråga? Jag ser inga påhopp?

Hälsningar Malin

Loveferrets
0

#17, Har du nått råd så är det välkommet

enbartmalin
0

Har själv inte haft någon hona i brunst, nu var det ett tag sen jag pluggade på om bunst(innan jag skaffade mili). Som jag förstod det är det ganska lätt att se om en hona är i brunst så jag tror inte du har några problem att upptäcka det när tiden är inne.

Hälsningar Malin

Loveferrets
0

#19 Okej.

Ceciliaolucifer
0

#14 Vad har det med frågan att göra?
Bara för att hon har haft iller så pass länge så ska hon veta hur ett kastreringsärr ser ut? Tror du att hon skapar en sån här tråd för att det är roligt? snarare för att söka kunskap.

Trevligt att du kommer ihåg att hon har haft iller i 15 år, men som hon har skrivit tidigare så har det varit omplaceringar och inte valpar. 

Visst en fråga är en fråga, men ibland är den helt opassande. Som i hennes andra tråd där hon skriver om att Elin flyttat hem till henne. Du är på henne på en gång och frågar frågor om Simon, som du själv redan vet svaren på!

#Loveferrets.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet alls av honor på det sättet. Men av andra illerägare som har honor så har dom flesta sagt att dom kan lukta en del, men det varierar väldigt mkt från hona till hona. Hon kanske har varit i löp men även gått ur det, och det kan vara en anledning till att vulvan inte är svullen och att hon fortfarande luktar.

Jag tycker att din fråga var bra, eftersom du undrar om hon möjligtvis kan vara kastrerad eller ha blivit opererad av ngn orsak, såsom främmande kropp. Det är iallafall information som jag själv skulle vilja ha om jag fick hem en omplacering.

Lycka till!

Loveferrets
0

"21, Tack, Tyvärr gick mötet så snabbt så jag hann och tänkte tyvärr inte på allt, hon sa i alla fall att hon inte var kastrerad men doften är långt ifrån hallon. Jag ska ringa vett imorron eftermiddag o höra med dom. Ska oxå prova duscha henne o se om de ev kan hjälpa.

Har oxå försökt nå förra ägaren men ingen respons. Men en del här säger att det ska se ut så, så det ska tydligen det. Vulvan är som sagt jätteliten så den syns knappt.

Ska tillägga att jag haft valpar förrut dock har jag bara haft en hona som valp och hon steriliserades, tyvärr är det så många år sen så de enda jag minns av de var att hon bet upp stygnen så de blev ilfart till vett.

Aviendha
0

#4 Ja, det kan man säga. Min hona har även hon mer päls där, men det kan ju vara åldern som spelar in och, för att inte glömma, individskillnad.

JossanH
0

#21 En överreaktion på en fråga?

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

#21 Det är för mig självklart att ställa frågor om jag är nyfiken?
Jag är inte otrevlig? Jag käftar inte med Loveferrets, jag ställer enkla frågor och hon svara på dom?
För henne kanske svaren är självklara men inte för mig, jag visste inte vad som hände med Simon eller varför och därför ställde jag en fråga om honom, men jag grattulerade även till den nya illern. Jag ser inget elakt/otrevligt/taskigt med det jag skrev.
Samma sak här, hade för mig att hon haft illrar under längre tid och blev nyfiken på om jag hade fel för mig? Hur ska jag veta att hon endast haft omplaceringar bara för du vet det?
Där är inget fel med min fråga eller hur jag ställde den?

Jag bad om ursäkt för min fråga i den andra tråden då TS uppenbarligen inte ville prata om det? Så allvarligt, var ligger felet med enkla frågor?
Du kanske vet svaren men jag gör uppenbarligen inte det, där av mina frågor.

Hälsningar Malin

JossanH
0

#25 Frågar man inget så får man ingenting veta. Det är knappast bättre att spekulera än att fråga.. Allt beror på hur man frågar och där har ju du verkligen inte gjort några övertramp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#25, Att jag inte svara på din fråga var för att det inte hör till ämnet.

Jag skapade en egen tråd "ang Simon" där kan ni ställa frågor som gäller honom,

Jag fick en tid den 22 april så får dom titta på Elin, vi vet inte om hon är på väg ur eller vad, vett sa oxå att om hennes vulva sitter inåtvänd kan de vara mycket svårt o se ifall den är svullen.

TottsiGirl
0

#27 Kan du inte fota henne och lägga ut en bild här så kanske du kan få råd om vad folk tror om hennes vulva här med..?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Loveferrets
0

#28, Jo men det är jättesvårt, kan försöka.

Ceciliaolucifer
0

#25 Jag uppfattade det mer som ett anklagande påstående formulerad som fråga istället för en fråga i all välmening.

Loveferrets
0

Försök till bild, det är dock väldigt svårt att se, kanske ser ni bättre,

Loveferrets
0

En till

Gottfridsson
0

#31 Även om det är svårt att se, så tycker jag hon ser ut att vara på väg upp i brunst. Har vulvan blivit större under den tid hon varit hos dig?

//Ammi

Loveferrets
0

#33, Nej det har den inte. Hur fort går det tills den är svullen ordentligt ?

Gottfridsson
0

#34 Då är hon antagligen på väg upp och ska du kastrera/chippa henne, så gör det så snart som möjligt.

Hur fort honorna kommer upp i brunst varierar mellan individer. En av mina honor tog 4 veckor på sig, efter att jag sett de första tecknen. De två andra var uppe i brunst på 2-3 veckor.

Loveferrets
0

#35, Jaha, Jag har beställt tid om ca 14 dar. Jag vet ju inte hur länge hon luktat så här starkt, tänk om de gått ett par veckor redan ?

De första tecknen, var de just att hon luktade starkt ?

Vad kostade en kastrering för er hona ?

UlrikaD
0

Det är olika från hona till hona, men Nolita här är t.ex otroligt snabb. Hon går från första tecken på brunst till full brunst på en vecka. Så det finns såna också.

Det med lukten kan jag inte svara på för ingen av mina tjejer luktar någonting särskilt vid brunsten.

Förra året kostade kastrering av hona på Blå Stjärnan 1500kr. Kan ju ha ändrats sen dess. Och kan ju vara billigare på andra kliniker.

Om du misstänker att hon kan ha gått i brunst tidigare så kan det vara idé att försöka få tiden lite tidigare än om 14 dagar. Men det bästa är ju att du rådfrågar en duktig illerveterinär. Olika veterinärer gör ju olika även där.

Loveferrets
0

#37, Ja det finns bara en som e kunnig på iller på djursjukhuset i helsingborg men tyvärr hade hon ingen tid förrän den 22 april, jag ska dock ringa "Din veterinär" Torkel Falk oxå imorron o höra om han kan tidigare o vad han tar för pris,

Dom i hbg skulle ha 1600 kr.  Tyvärr finns de inte så många iller kunniga här i skåne. Inte vad jag vet i alla fall. Ringde även några där jag bor men dom vågade sig inte på en sån operation.

Intressant att höra att dina knappt luktar nånting, Är det bara på själva vulvan du ser att hon är i brunst då ?

UlrikaD
0

Först säger några av mina andra illrar till när mina tjejer börjar gå i brunst, då syns ingenting ännu. Sen samtidigt som jag ser tecken på vulvan så ändrar de också sitt beteende.

Loveferrets
0

#39, Jaha på vilket sätt ändras deras beteende då ?

UlrikaD
0

Mina tjejer äter mer när de är brunstiga, det går åt mer kött åt dem då. Mina tjejer blir gosigare, mammigare, klängigare under brunst också. Och ger än mycket mer dåligt samvete än någonsin för att man inte kliar på dem dygnet runt.

Samt att de först fräser åt Nalle som vill sniffa på dem men sen någon vecka senare tycker de att han är snyggast i stan.

Men bara för att mina beter sig på ett visst sätt behöver ju inte en annan hona bete sig likadant. Jag har hört om honor som tvärtom blivit lite bitska i beteendet under brunst.

Men så funkar mina tjejer iallafall.

Loveferrets
0

¤41, Ändå intressant att höra, ena veckan duger han men inte nästa vecka haha,  förstår ju att det är väldigt individuellt.

Jag känner ju inte riktigt Elin ännu så jag vet inte själv men tack för att du delade med dig.

Gottfridsson
0

#36 Jag räknar från det att jag ser de första tecknen på att vulvan börjar växa. Kollar tjejerna varje dag efter att dom börjar lukta lite starkare.

Loveferrets
0

#43, Okej.

Loveferrets
0

O när jag ändå håller på,

Vilka symtom har vaginit , e osäker på om hon har flytningar eller ej , Hur ser man de ? Det fastnar hår vid vulvan, hon sprattlar som en höna när man försöker torka bort de,

JossanH
0

Flytningar är när det kommer gegg från vulvan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#46, Hm de var de jag misstänkte, är de pågrund av att hon ev är i brunst ?

JossanH
0

#47 Är det färgade flytningar eller är dom genomskinliga? Luktar de illa?
Jag har som sagt inga egna erfarenheter av honor då jag bara haft hanar.. Men vad jag förstått så brukar vulvan på en brunstig hona vara lite fuktig. Men det ska inte komma klet från den så att säga…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#48, hur menar du med färgade ? det är jättesvårt att se om dom är genomskinliga, jag har inte märkt att de luktar illa, klet finns där eftersom hennes hårstrå fastnar där kring.

Gottfridsson
0

#49 genomskinliga = hon ser endast fuktig ut, färgade = vanligtvis gulbruna flytningar.

Loveferrets
0

#50, Oki,

Har fått en tid hos en annan vett den 15 april. Stor skillnad på priset oxå. Får se om vulvan förändras nått tills dess.

Loveferrets
0

Fick äntligen svar nu och det verkar som att hon haft "stark doft" sen påsk men hennes vulva har ändå varit liten så att säga. Såg idag att den har växt lite , försökte ta en bild.

Gottfridsson
0

#52 Tösen din är på väg upp i brunst. Hoppas veterinären du ska till vill kastrera honor som är i brunst. Det är lite olika vad dom föredrar, säger vetten att du ska vänta tills hon går ur brunst, så leta upp en annan veterinär. Efter en viss tid går vulvan tillbaka, men honan är ändå hormonmässigt i brunst.

Loveferrets
0

#53, Jaha, nu fick jag ingen tid förrän den 15, nästa vecka, är det okej att vänta tills dess ? Annars får jag på dom om att fixa en tidigare . Det verkade i alla fall som att dom ville hon skulle vara i brunst så det var ju bra. Tack Gottfridsson.

Gottfridsson
0

#54 Eftersom dom är villiga att kastrera henne när hon är i brunst, så är det lugnt.

Loveferrets
0

Okej Tack !

UlrikaD
0

Javisst har hon gått i brunst. Skulle du kastrera henne eller chippa henne? Lite nyfiken på vad du fick för pris? Skiljer ju sig så oerhört mellan olika veterinärer och det är ju bra att veta lite vart man ska ta sig om man har möjlighet.

Loveferrets
0

#57, Det blir kastrering, Priset är 880 hos Torkel, blev helt paff när dom skulle ha 1600 på de andra stället. Sen kunde dom inte förrän senare heller.

UlrikaD
0

Oj, vilken skillnad. Ja, som sagt på Blå Stjärnan skulle de ha 1500kr förra året. Bara veterinären är bra så lönar det ju sig helt klart att kolla runt.

Loveferrets
0

Och ang chipp så nämnde dom att det var så vanligt med binjuretumörer i alla fall och skulle man ändå inte avla så kunde man lika gärna kastrera. Att chipp ev kunde förebygga för dessa tumörer är ingen säker källa.

Detta är enbart information jag fick.

Loveferrets
0

#59, Ja jag litar på denna vett, han är väldigt duktig. Vad kostar de o kastrera en hane på Blå stjärnan ? Jag gav 550 med Simon o sen tillkom smärtlindring o lite sånt så de blev 770 kr bara.

Gottfridsson
0

#58 Var det Hbg djursjukhus som ville ha 1600:-, så är jag inte förvånad. Djursjukhus brukar vara mycket dyrare än mindre veterinärmottagningar, en skillnad på 50% är inte ovanligt tyvärr.

UlrikaD
0

#60 Vilken tråkig inställning. Då borde man ju ge upp iller helt och hållet direkt om det vore så.

Jag vet inte vad det kostar med hanar faktiskt, var flera år sedan jag kastrerade min sista kille.

Loveferrets
0

#58, Ja det var det. Men jag trodde inte det skulle skilja så mycket he he.

#63, Möjligt men dom på djursjukhuset sa så i alla fall men därför vågade jag ej chippa eftersom den troligtvis kunde vandra oxå.

sarae
0

#60 Hälsa dem att det finns en mängd vetenskapliga studier inom ämnet. Trist med veterinärer som är så ointresserade utav att hålla sig uppdaterade med veterinärmedicinsk vetenskap.

Har du hört med dem hur de söver dem? Illrar (precis som andra smådjur) bör sövas med gas (narkos), och inte med spruta då det finns en förhöjd risk för komplikationer vid uppvaknandet bland annat efter sövning med spruta.

Loveferrets
0

#65 ,Nej det frågade jag inte. Hm då borde dom ju verkligen veta om de finns vetenskapliga studier om de.

Jag kan fråga Torkel o höra med han hur dom söver illern.  Att det helst bör vara med gas. Tack.

UlrikaD
0

#64 Men oj, vilken märklig info. Men det var ju inte så längesen vissa veterinärer kallade iller för gnagare heller, så man borde väl egentligen inte bli förvånad.Flört

Hoppas allt går bra med kastreringen iallafall.

Loveferrets
0

#67, Tack Ulrika, tänker uppdatera hur de går för min älskling Skrattande

Loveferrets
0

#67, Kanske ska fråga Torkel ang chip , han har kanske bättre info om de ? Skrattande

Aviendha
0

#69 Vad Torkel vet och inte vet kan jag inte yttra mig om men vill du ha info av en veterinär, som iaf har korrekt info i ämnet så vänd dig till Marianne Tornvall på Mälardalens smådjursklinik.

Loveferrets
0

"70, Jo men de hjälper ju inte mycke om ingen annan vet nått om ämnet.

HannaM
0

#71 Tja någon annan kan ju ge dig bra information? Även prata med din veterinär om det är något du skulle vara intresserad av. Kanske tipsa om bra läsning inom ämnet.

Aviendha
0

#71 Inte? Du kan få veta mer, och få korrekt info för tyvärr sitter inte alla veterinärer på det. Sen kan du be din veterinär kontakta Marianne för att diskutera saken om den behöver det för du har ju själv en bit att åka dit. Jag ser inte att det är en återvändsgränd, utan en lösning. Du tänkte ju själv prata med Torkel nyss, vad är skillnaden? Detta är ett alternativ för det kan ju vara så att Torkel inte är insatt i just suprelorinchipens alla verkningsområden. Marianne har läst på massor om det och gått kurser i ämnet, något som ingen annan veterinär i Sverige gjort mig veterligen.

Loveferrets
0

"72, Okej.

Loveferrets
0

#73, Om det inte finns nån annan vett som har läst om de så låter det inte riktigt okej tycker jag, dessutom har jag pratat med flera om det och den dagen det är så bra som det sägs så lär det komma ut och bli känt men fram tills dess så får de bli kastrering.

HannaM
0

#75 Eller så är andra veterinärer trångysnt och bakåtsträvande=p Men det är självklart tditt val och du ska göra det som känns tryggast för dig.

Loveferrets
0

#76, Tack, det är möjligt att dom är trångsynta men jag föredrar att lita på vett faktiskt.

sarae
0

#75 suck.. implantatet ÄR känt, och det är INTE något nytt och påhittat, det har funnits i många år, studier har gjorts på allt ifrån illrar till katter, fladdermöss, hästar…and so on and so forth. Är du intresserad kan jag maila över ett axplock utav de vetenskapliga studier som gjorts, men ja, det är ganska många hundra (troligtvis fler, har faktiskt inte gått igenom alla man får upp vid en sökning på vet. artiklar enbart på ordet "suprelorin" ). Inte heller är det endast en veterinär som känner till det, hittills har alla de veterinärer jag har varit i kontakt med både kännt till och rekommenderat det. Och detta bara i sverige… utomlands är det betydlig mera utbrett och används i större utstäckning på iller, och har gjorts i ganska många år.

Att man sedan själv föredrar en permanent lösning som kastrering är en helt annan sak, och det får ju var och en avgöra själv. Men att fördöma en sak enbart pga bristande kunskap anser jag vara fel.

Aviendha
0

#77 Veterinärer är mäniskor de med. Jag har träffat flera som inte läst på en enda sida sedan den dagen de slog upp sin praktik för flera år sedan. Sen finns det de veterinärer som är nyfikna och tar reda på mer under tiden för man blir aldrig fullärd.

HannaM
0

#77 Då önskar jag dig lycka till och hoppas att du har en bra veterinär och inte råkar ut för en av dom som fortfarande vet såpass lite om illrar att dom inte kan diagnosticera sprucken analsäck (ja det har hänt mig).

Sara
0

Torkel är väl ändå en av Sveriges kunnigaste illerveterinärer, så honom borde det nog gå att lita på.

Sara

Loveferrets
0

#78, Men mejla veterinärer om dessa vetenskapliga studier då och berätta så att samtliga får vetskapen om de. Tyvärr är inte chip positivt för alla tydligen.

HannaM
0

Tja man får välja vilken veterinär man vill lite på.

Loveferrets
0

#81, Ja han e duktig men det är inte han jag pratat med ang chip om de var de du menade.

#80, Tack, Jag lovar dig att Torkel är bra. Han vet vad han gör.  Beklagar de som hände. stackars iller.

#79, ja inte trodde jag dom var ufon.

sarae
0

#81 inte enligt många.. förr: ja… senare år: inte så uppdaterad på nya rön (och då menar jag inte bara implantatet)

#82 har faktiskt redan mailat dem till ett flertal veterinärer som var intresserade ;) men ja, sedan ingår det ju i deras yrke, precis som i alla andra yrken att själv hålla sig uppdaterad, om man nu vill det. De som driver en liten praktik, utan stora resurser och mest inriktar sig på allmän veterinärmedicin (tex vaccineringar, kastreringar, enkel sjukdomsdiagnostik) har oftast inte det behovet att hänga fullt så mycket med i nya saker som sker, precis som hos läkare. Medans de som arbetar på större djursjukhus brukar oftast vara tvugna att ligga i spetsen för ny teknik/medicin etc just för att kunna hjälpa fler patienter, ofta med mera komplicerade fall. Vore det inte så så skulle vi fortfarande vara kvar på medeltiden, och vi skulle nog inte finna en enda veterinär som rekommenderade något annat än avlivning som bot på minsta lilla förkylning hos våra djur.

Loveferrets
0

#85, Jag menar bara att det säkert kommer bli lika vanligt som t.e.x. kastrering om det nu är så bra. Det tar väl bara ett par år först Skrattande

Aviendha
0

Jag är intresserad av att höra varför chippet skulle vara dåligt? Jag har nämligen inte hört så mycket negativa saker om det så det vore intressant.

Och jo, mälardalens djursjukhus rekomenderar chip istället för kastrering om jag inte missminner mig.

Loveferrets
0

#87, Inte hört så mycke, okej kanske lite då, möjligt att dom i mälardalen rekommenderar det.

Loveferrets
0

Nu har den växt

Gottfridsson
0

#89 jo, vulvan kan växa sig riktigt stor. Du ska ju till veterinären den 15e, så hon blir ju kastrerad snart.

Loveferrets
0

#90, Tydligen, trodde inte den gjorde de för hade tänkt mig som en ärta men den är större än så nu hehe, så det känns skönt att ha fått en tid.

UlrikaD
0

De kan ju bli riktigt svullna. När min Pyret var upphittad hade hon varit i brunst länge. Tror hennes mätte 2x2cm.

Loveferrets
0

#92, Oj, de var inte lite. Bra att veta tack.

Dock prata jag med dom idag men om Elin var så påverkad så var dom osäkra på om dom ville kastrera då de var större risk, så jag får väl se vad dom säger på torsdag när vett tittar på henne.

UlrikaD
0

Hur menar du, påverkad?

Loveferrets
0

#94, Att hon skvätter så mycke o att den är så svullen o att hon sover mycke och att både hon o urinet luktar väldigt starkt.

UlrikaD
0

Hon är ju helt normalsvullen för en hona som har gått i brunst. Vet du helt säkert att hon sover mer nu? Hon kanske sov mycket hos sin förra ägare.

Kan ju även vara en påverkan att hon precis har bytt hem. MEN skulle hon vara påverkad på något sätt, såsom slö, hängig, trött och apatisk då ska man ju absolut inte vänta längre utan kastrera nu.

En hona går ju inte ur brunst av sig själv, så jag förstår inte riktigt vad veterinären skulle kunna säga. Vänta tills hon slutar? Det funkar ju inte så. Så vad skulle de vilja göra istället? Det enda andra alternativet till kastrering är ju isåfall chippning.

Men det blir ju då ingen engångskostnad utan någonting du måste göra om igen senare.

Loveferrets
0

#96, nej slö o hängig verkar hon inte vara, klart de kan ju oxå bero på att hon bytt hem men hon har bott här en vecka nu.

Jag tror att dom menade att hennes påverkan skulle dämpa sig, kanske inte gå ur brunst så, alltså att vulvan blev mindre typ. Jag har förstått de som att dom kan va i löp i omgångar, hon ville först vänta ytterligare en vecka tills hon lugnat ner sig men de gick jag ej med på.

Ska tillägga att det var sekreteraren jag pratade med o inte vett.

UlrikaD
0

Vad är det för veterinär du pratat med egentligen? Går i löp i omgångar? Vulvan krymper efter honan blir kastrerad eller parad. Hon kan ibland gå ur brunst av att bli släpad omkring på av sina kamrater. Men om du inte drar runt på henne själv med tänderna därhemma så lär hon inte gå ur själv.

Om en hona är påverkad av sitt löp så "lugnar det inte ner sig" (förstod inte riktigt det ordvalet) utan då blir hon mer och mer påverkad. Till slut kan en kastrering bli livsfarlig för de klarar inte av narkosen i sitt tillstånd.

Anledningen till att de flesta veterinärer nu faktiskt föredrar att kastrera honor i löp är för att det är lättare att se och få bort precis allting då. Men det betyder inte att man ska låta honorna löpa så länge att de håller på att tuppa av innan kastrering.

Din hona verkar ju vara i de första veckorna så nu bör vara den ultimata tiden för kastrering. Jag hade känt mig väldigt osäker på en veterinär som säger sådana saker. Det är ju ändå de som ska veta mest och som man ska kunna lita på. Och om veteinären tror att de löper i omgångar så hade jag varit väldigt skeptisk måste jag säga.

UlrikaD
0

Läste nu att det inte var vet. själv du pratat med. Kanske dags att låta någon annan svara i telefonen där…

Loveferrets
0

#98, det var sekreteraren som sa så. Men är det så som du säger så har hon ju fel, då ska hon få höra de när vi ska dit. Ska oxå notera det du har skrivit här o ta med mig så hon får de klart för sig.

Kan hoppas att vett vet bättre men jag ska hälsa den där bruden att hon ska läsa på om iller, tack för info Ulrika.

Loveferrets
0

#99, Obs, skickade samtidigt hehe.

Ja de e skamligt att dom ger så fel information.

Loveferrets
0

#98, Får jag skriva ut detta Ulrika ?

Ceciliaolucifer
0

Det här med att chippa honor som är i brunst, ngn som har erfarenhet av det?

HannaM
0

#103 Yes.. båda tjejerna här hemma var i brunst när dom fick suplelorinimplantat. Alinda blev skendräktig, Meja blev det inte.

JossanH
0

En liten sak som jag tycker är tänkvärt gällande det här med att lite på veterinärers kunnande eller inte är att aldrig lite blint på någon som inte är specialiserad på just iller.

Bara den enkla sak som att de flesta veterinärer faktiskt rekomenderar svält på iller i minst 6 tmmar (ibland över hela natten) innan en operation visar att kunskapen är ganska låg generellt sett.
om man då tar en sådan sak som rekomendationer gällande suprelorinchipp så tror jag många veterinärer föredrar att ej använda sig av detta då de själva inte vet effekten av det och kan därför inte "stå för" ingreppet.

När det nu finns en veterinär i Sverige som är otroligt påläst om detta (och som faktiskt tom kallas för "sveriges bästa illerveterinär" av många illerägare) så tycker jag absolut att du borde kontakta henne och åtminstone prata om effekterna av chippet och varför hon rekomenderar det eller inte. Då får du alla svar konkret av någon som är utbildad och väldigt kunnig veterinär.

Hoppas det går bra med Elin!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#105. Jo jag försökte faktiskt nå Marianne idag men hon kommer inte tillbaks förrän imorron men det fanns en annan som hette Gunnel som en vän till mig pratade med o hon rekommenderade chip o att de gick bra o ta de när honan är i hög brunst.

Jag ska dock ringa Marinane igen imorron, men jag har fått en tid imorron kl 13.00 hos Torkel för att diskutera om chippet o hoppas att jag hinner få tag på Marianne innan dess så jag kan informera Torkel ifall han ej vet nått om de.

Tackar för lyckönskningarna, jag e dock lite nervös hihi.

Loveferrets
0

#104, Jaha men om hon då blir skendräktig , blir hon de direkt efteråt ?

Skendräktig är väl om kroppen tror att den är på smällen eller ?

HannaM
0

#107 Här har det gått till som en helt vanlig dräktighet. Börjar väl direkt men syns inte med en gång.

Loveferrets
0

#108, Orkar du förklara det närmare ?  Vanlig dräktighet ? Det börjar oxå direkt men syns inte ?

Förlåt för dumma frågor men tycker det är bra att veta.

JossanH
0

#109 En skendräktighet är ju att honan går runt och tror att hon är dräktig, hon blir tjockare och tjockare ju längre tid det går och hon beter sig precis som att hon var dräktig. När ungarna skulle ha fötts så brukar honan istället ta en annan iller eller sak eller människa som sin valp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#110, okej, så då kan hon alltså gå o vara skendräktig mellan 2-3 veckor och efter de så lär hon finna nått, hur länge pågår de sen i sin tur ?

Aviendha
0

#111 2-3 veckor är 14-21 dagar. En dräktighet på iller är ca 42 dagar så går hon full skendräktighet så är det längre än 2-3 veckor ;)

Exakt hur länge hon "tar sig en valp" eller fler har jag inte någon stenhård koll på, men jag gissar att det varierar från hona till hona.

Loveferrets
0

#112, så då kan de alltså pågå i ca 1.5 månad, ojdå.

sarae
0

#113 längre om hon väljer att adoptera en valp… då kan det i vissa extrema fall bli så länge som 6 + 6 veckor ("dräktighet" + "jag har en valp - tid"). Men ja, sedan finns det de honorna som man knappt märker skendräktigheten på, eller där det går över i ett nafs. så man behöver absolut inte få ett extremt fall så att säga.

Loveferrets
0

"114, Sant, blir bara lite hispig o har en förmåga att ta ut allt i förskott he he.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.