Utslag?
Hej har en snabb fråga, har haft min iller nu i ca 4mån och upptäckte idag när jag kollade igenom hennes päls att hon har orange hud på svansen med
små röda prickar, liknande exsem. Det förekommer även på väldigt små områden över kroppen resterande av huden är Rosa och fin. Kan det vara någon form av svamp? Låter henne vara ute mycket nämnligen. Försökte kontakta min vetrinär men det är som vanligt under helgerna. Hon är I förövrigt o bra form och har inte visat att hon har andra symptom eller liknande.
Hmm när jag suprelorinchippade min hane frågade jag om hans orangeaktiga mjäll han hade, och Marianne på Roslagstull sa att de kunde få orangeaktigt skorv speciellt på bakdelen av kroppen om det är mycket hormoner som är igång och snurrar i dem. Då var han ganska precis ett halvår. Möjligt att det kan vara något liknande?

#1 okej det låter ju faktiskt Som något liknande min tuss har. Min iller är en omplacerings iller hon är idag ca 1 1/2år, hon har blivit steriliserad, vacc. Vad gjordes åt mjället din hade? Och finns det något jag kan göra för att motverka det om det är hormoner? MVH Alexandra
Hmm okej, vi gjorde ingenting åt det för hon trodde att det skulle försvinna efter suprelorinet fått verka ett tag och det gjorde det.
Vid sterilisering knipsar man väl bara av äggledarna tror jag men vid kastrering tar man ut både livmoder och äggstockar har jag fattat det som. Om hon endast blivit steriliserad finns det kanske risk att könshormonerna fortfarande får spela fritt i kroppen men att hon inte kan bli dräktig. Och om det är så kanske det är hormonerna som ligger bakom skorvet.
Men isåfall skulle inte det vara det viktigaste att oroa sig för eftersom hon kanske är påväg in i brunst då? Och fixa det med ett suprelorinchipp? Äh jag vet inte :P
Detta är högst spekulerande, jag har inte illersjukdomskunskaperna som många andra här på forumet har så det bästa är nog att vänta in ett annat svar och kanske ringa vetten på måndag :)

Ja självklart, veterinären blir ett måste, dem har ju hela hennes journal från hennes tidigare år innan hon kom till mig. Okej, då vet jag lite iaf tack för tipsen. känner mig lite maktlös när jag kan så lite, men man lär ju sig med
tiden sålänge man är uppmärksam. Hade varit skönt att se vad dem andra tror om saken i o med att det i stort sett enbart är på svansen och inte går upp på bakdelen. Ser ju lite läskigt ut när
det är orange prickigt =/ MVH Alexandra
#5 Ja jag har inte heller haft iller så länge, det är därför jag inte vågar uttala mig så mkt om sånt här, men fortsätt hänga här inne för det finns mycket att läsa och lära sig av här =)
Illerhonor kastreras, annars fortsätter de vara i brunst. Bara ett litet förtydligande :)
Ser det ut som på min bild? Det är inte helt onormalt att det ser ut så. Det kan vara hormonpåverkat och skulle det vara som så att din iller har överslag av hormoner i kroppen så är det mindre bra för binjurarna vilket på sikt kan leda till problem med demsamma. Det som går att göra är endera att operera, vilket folk är lite si och så inställda till eftersom det inte alltid löser problemet och det är inte alltid möjligt att operera heller. Sen har vi ju suprelorinimplantat vilket används för att behandla binjureproblem och de kan även ha en förebyggande effekt.
I ditt fall så tror jag knappast att du ska överväga operation pga detta ^^
Ett chip skadar inte, jag har satt det på mina kastrater, en för att den behövde ett för han hade ett överslag på hormoner, och den andra för att jag kunde helt enkelt. Jag misstänkte inget fel på henne men som en säkerhetsåtgärd.
Du kan ju alltid ringa och rådfråga en veterinär om du vill, jag rekomenderar mälardalens djursjukhus, där ha de nog den största medicinska kunskapen om iller i dagsläget, och tyvärr vet inte många veterinärer vad som är fram och bak på en iller heller :S
Kan du ta ett kort på det?
hur är hon i övrigt? Så svårt att spekulera på ett internetfoum med få uppgifter till hands.
Paulina

#7 ska försöka ta kort, sitter via
mobilen nu då mitt fasta bredband är nere för tillfället. Ser ingen bild, hade du kunnat lägga upp den igen tror du? Hon är
pigg, dricker o äter som hon ska, visar inga
direkta symptom vad jag kan se. Har också lagt märke till att det finns få som vet något om illrar, vaccinera dem kan dem
göra men efter det blir det svårare med kunskap hos vett så tack för tipset. MVH Alexandra
#8 Haha, gud så klantigt av mig att glömma bilden :P
Hur länge har du haft henne? Tänkte att om det är en längre period så är det ju kanske enklare att se små förändringar över tid. Hon har inga problem med pälsen på svans och bakkropp?
Paulina

Jag har haft henne sen nyår permanent, därför det bli så svårt att se vad problemen är för mig då jag är ny som illerägare och sambon inte alltid är hemma. Det ser exakt ut som på bilden. Är detta något jag bör oroa mig
över och motverka direkt? Pälsen är fin och jämt fördelad så hon har inte tappat mer någonstans. Hon är dock lite seg på att byta päls. Fäller lite grann om dagarna men än är det ingen stor förändring sen vintern. MVH Alexandra
Att hon fäller lite segt är inget att roa sig för, mina har inte ens börjat än :P Sen har många illrar olika "fällmönster". Vissa tar det över stor tid så man knappt tänker på det medan andra i princip bara exploderar i ett moln av päls ;)
Kortet är taget på min hane vid ett års ålder, i full brunst (okastrerad då). Skulle inte vara jätteorolig om jag vore du men jag sitter ju vid en dator som sagt så vill du vara helt säker så kan du ju alltid rådgöra med veterinär.
Paulina

#11 Ja okej men då fick jag lite kött på benen :) ah tänkte kolla med dem ändå eftersom hon inte är i brunst eller har ngr sådanna hormonella förändringar så vitt jag vet efter att hennes förra ägare kastrerade henne. Tack så mycket för dina svar o att du tog dig tid. MVH Alexandra