Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1624 ggr
elinn
2010-01-14 12:37
0

Bajsproblem

Jag har bajsproblem!

Sedan Elvis gick bort har jag kunnat minimera lådorna hemma till tre, mot fem som jag hade från början (och ändå hade jag bajs utanför). Elvis drog verkligen med alla så det var sådär med lådorna.

Nu ligger det jämt bajs i två lådor så helt värdelösa är de inte och jag har inte torkat något bajs utanför på några månader FÖRUTOM innaför ytterdörren. Jag vet inte varför men det är tydligen det enda stället de går utanför på.

Jag vet att det finns artiklar och trådar i överföd om ämnet och jag har verkligen provat ALLT!

Jag har provat olika "fy-sprayer", citron, strö mat på dörrmattan, ställt en låda direkt på dörrmattan (vilket även var väldigt osmidigt för mig själv). Jag har tagit en av deras sovfiltar och lagt där för jag trodde att de skulle förknippa filten med sömn och inte med bajs.

Jag tvättar mattan i stort sett varje dag men det hjälper inte. Jag har provat utan matta, jag har köpt en lite lurvigare matta liknanade den vi har i vardagsrummet och eftersom de inte bryr sig om den i v-rummet så trodde jag det skulle hjälpa innanför dörren med.

Men det finns INGET som biter på "odjuren"! Det är helt enkelt bara inprentat i deras små hjärnor att här SKA vi bajsa.

Någon som kan komma med ytterligare förslag? Det är så tråkigt att de inte kan ge fan i dörrmattan nu när de väl börjat gå på de lådor som finns Gråter

JossanH
2010-01-14 13:04
0

hmmm… jadu, de där pälsungarna hjälper oss verkligen med hjärngympa.

En tanke som slog mig- Kan du inte ställa en ganska stor badbalja istället för mattan ett tag? är dom vattengrävare? I så fall kanske det blir lite blött på golvet och vem vill backa upp o bajsa i vatten?

Annars tycker jag att du ska ställa en låda vid dörren med sovfilt bredvid och runt och mat på filten.

Eller skippa mattan och smörja golvet med groddolja eller annat gott varje dag så dom får sitta och slicka i sig det goda där dom tror att det är en toalett.

Eller kanske göra en liten sovlåda eller ett litet hus med rör innanför dörren så att det är något helt nytt och spännande där så dom kanske kommer av sig.

Annars får du köpa en spikmatta och lägga innanför dörren hehe ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2010-01-14 13:15
0

Innanför ytterdörren verkar vara det ställe där man alltid måste ha en låda, mina revirmarkerar där om det har kommit in en ny doft i lägenheten eller om de är allmänt missnöjda med något.

Är det bara mattan de bejsar på? Tänkte om du kunde testa att ta bort den, den luktar ju en hel del främmande saker eftersom man kliver in på den varje gång man vart ute.

AnderssonPeter
2010-01-14 13:46
0

nåt som verkligen fungerade hos mig var att låta illern/na övernatta hos en kompis under en helg typ och i början av helgen städa ordentligt och skrubba golvet med något som tar bort lukt i mitt fall ättika och diskmedel och vatten…

elinn
2010-01-14 14:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag har en vattengrävare men han är såå extrem så vet inte riktigt om jag skulle uppskatta vatten över halva hallen hehe =) Bilden visar hur han lever om när han är i närheten av vatten =)

Men att ta bort mattan och smörja in med lite groddolja ska jag testa, smart =)

Jag har inte plats för att ställa en låda med sovplats precis bredvid dörren men det står en låda ca 2 meter bort som jag hittar bajs i ibland.

#2 Det är bara framför dörren de bajsar men om det ligger en matta där eller inte spelar ingen roll.

Mitt problem är inte att illrarna inte är lådtränade. Det är mer att de bara bestämt sig för att HÄR SKA vi bajsa. Och det värsta är att de inte bryr sig ifall vi står och tittar på dem eller inte, de går raka vägen till dörren iaf utan att vika av mot lådan som, som sagt, bara står 2 meter bort. Givetvis så får de alltid beröm när de väl går på lådan så det verkar bara vara av ren trots som de gör så här.

Faxlin
2010-01-14 15:08
0

De har fått en fixide att bajsa där. Att stänga av just den delen när ni inte är hemma kan vara smart så de inte får chansen att bajsa precis innanför dörren. Sedan är det bara att vara alert som få. Att bryta en vana är oftast  otroligt svårt, men det går om man är tillräckligt envis.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
2010-01-14 15:20
0

Jag säger som alla andra BRYT MÖNSTRET!
Mina är periodare och är det problem någon gång så är det vid ytterdörren. Har jag ingen dörrmatta så är det sällan någon som går där. Har jag en matta där så har någon satt sig på den innan kvällen kommer. 

För att bryta mönstret så köpte jag ett prasselrör ifrån Rusta. Och sen ställde jag deras stora transportbur där (har den uppe i lägenheten för att jag syr inredning till den). Om någon vecka eller två så tar jag bort det och då kommer dom inte att få för sig att sätta sig där på ett tag.

Loveferrets
2010-01-14 16:28
0

Llite bökigt att ha en massa grejer där när man ska in o ut så har en ide, kan du inte prova sätta upp ett galler av nått slag så de "spärrar" en bit in i hallen ? Sätter man den runt dörren så att säga så kan du ju även ha er matta ifred.

elinn
2010-02-01 02:50
0

Jag tror jag lyckats överlista odjuren Skrattande

Insåg efter mycket om och men att jag iaf behöver ha en matta innanför dörren och hittade en på Ikea som jag provade med och det funkar, den har hjälp mig i kriget om bajset. Den har nu legat på plats i två dagar och det har betytt två dagar utan bajstorkande Skrattande

Men igårnatt när vi kom hem från krogen så hittade vi dörrmattan ihoprullad i vardagsrummet med en sovande Noel i. Han gör likadant med badrumsmattan som är av samma material (fast den ska helst ligga i duschen) så jag vet inte riktigt vad det är han gillar så mycket. Han sover dessutom hellre på undersidan som plast-/gummiaktigt Obestämd

Det är väl inte den snyggaste mattan men så länge den hjälper så tänker jag ha den kvar =) Måtte detta hålla i sig så jag förblir en glad matte…

JossanH
2010-02-01 12:05
0

Den lär ju vara snyggare än bajs på golvet iaf :P

Grattis till segern över bajset!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Punkten
2010-02-01 15:39
0

Matta fungerar inte för vår Lilltjej. Det vi gör är att när det är extrema "bajsa-innanför-ytterdörren"-perioder så gör vi ordentligt rent. Sen lägger vi ut mat där, eller ställer matskål (dock inte lika effektivt) men exempelvis en sträng med olja som de kan slicka upp.. då håller det ett tag innan de börjar igen :p

Men som sagt, bra om det är ordentligt rent även om det i vårt fall kanske inte gör så stor skillnad eftersom vi med jämna mellanrum kommer på Lilly med att slicka på undersidan av skorna ;p

elinn
2010-04-10 12:03
0

Jag njuter fortfarande av min seger över bajset. Det händer någon olycka ibland men inget som jag inte står ut med, men till 99% så använder de nu de lådor som finns.

Jag har dessutom kunnat plocka bort ytterligare en låda så nu räcker det med två lådor och det är såå skönt Skrattande

Gottfridsson
2010-04-10 12:35
0

#11 Grattis! Hoppas det håller i sig :-)

Aviendha
2010-04-10 18:54
0

Fy tusan vad skönt!

AnderssonPeter
2010-04-11 03:58
0

Om det finns möjlighet för det prova att spärra av problem regionen för 3-5 dagar så kanske de glömmer bort att de brukar göra sina behov där, även att byta miljö en helg har hjälp för mig dvs låt de övernatta en helg hos en kompis eller nått.. Och tvätta nogrant då så att lukten inte påminner dem…

Loveferrets
2010-04-11 04:51
0

#8, Vad är det för slags matta du köpte ?