Iller iFokus

Iller

Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 470 ggr
*L*
0

Böker

var inne och kollade på böker i dag hittade en iller bok den hete någonting med "ferrets …" inte så bra rätt så tunn och det mesta visste jag redan och dyyyyr var den 100 kr för en bok med ca 60 sidor

jag vet inte så många illerböker… vet ni några mer och berätta vad dom handlar om

Faxlin
0

Bästa boken att börja med heter " Illern hemma". Det är en svensk bok och tar upp det viktigaste om illern. Det som gäller att man kommer ihåg är bara att det står i boken att man ska ha illern i bur. Och det är enligt svensk lag förbjudet.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

*L*
0

ja i U.S.A är det inte förbjudet va? har sett på tv att många har dom i bur där

Faxlin
0

Nej där är det fullt tillåtet att ha dem i små burar. Dessa är ofta fulla av spån och hö. Hmm, de har nog missat att det inte är gnagare. Glad

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

*L*
0

ush…nej vissa har värkligen inte bra kännsla för djur

Faxlin
0

Fast det kan kanske vara svårt i USA där alla har dem på det sättet. Eller ja nästan alla. Kanske inte är så lätt att veta att det är fel då. Men det finns dessvärre de som har sina illrar så i Sverige också, och här vet vi att det är fel. Och dessutom mot lagen.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Tror vi flyttar upp den här tråden lite och ber de som har en rejälare boksamling om illrar än mig att berätta lite om dem.

Veronica till exempel, jag vet att hon har ett gäng.*viskar* lite tips Veronica.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Den bok jag tycker är den bästa ur alla synvinklar är Ferrets for Dummies. Den tar upp allt, mat, uppfostran,sjukdomar,uppfödning tips och råd mm.

En annan bok som jag tycker är bra är Keeping ferrets (Eric French). Den har fina illerbilder och ett kapitel om färggenitik (enda boken jag hittat om det).

Kan även rekomendera James G Fox bok Biology and Diseases of the ferret för den som är intresserad av sjukdomar och illerns anatomi, du bör dock kunna engelska bra för att förstå vad de menar ibland.

Har nyligen beställt Ferret husbandry, medicine and surgery (John Henry Lewington), ska bli spännande att se vad den innehåller, har velat köpa den länge men den har inte funnits att få tag i.

Hoppas att ni fått några tips.

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Tack, Veronica. Jättebra med boktips. Vi bor ju rätt nära varandra. Skulle vilja låna din Keeping ferrets någon gång.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

AndersE
0

Min gamle favoritförfattare - Richard Bach - har skrivit några böcker om "Ferrets". Jag har tyvärr inte läst dem Det är nog inga handböcker utan mer skönlitterärt med filosofiska inslag…

Faxlin
0

Tackar för det tipset. Ska söka på nätet efter dom. Allt av intresse i bokväg. I Sverige är det fasligt dåligt med böcker om och för illerägare.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Jag har länge funderat på att beställa hem "Ferrets for Dummies". Verkar vara en bra bok, och så behöver jag ändå hålla min engelska i trim.

Men nu blev jag även lite sugen på att läsa "Keeping ferrets", låter väldigt spännande med färggenetik.

Fast skall jag vara helt ärlig så hade jag nog köpt varenda bok om illrar om jag bara haft råd. Flört

*L*
0

jätte bra tips tackar!