Söker iller!
Tjenare, jag ska för första gången skaffa iller jag undrar vad priset går på, vaccsin och allt som allt inklusive bur och hur mkt det kostar per månad för foder m.m. Jag undrar dessutom huvudsakligen vart jag kan köpa en iller! Jag vill helst köpa i ett Zoo med tanke på att man då kan ta sin tid och tänka och förhindra något impulsköp. Jag bor i stockholm och kan köpa sålänge det inte utanför någon tunnelbanna linje eller södertälje! :) Tack ! Skriv om ni vet något eller har några förslag! (( Vill helst ha en hona men ifall ni vet om vart man kan köpa mindre hanar så e det jätte bra ! Tack allihoppa! )
Okej, vet du hur man håller och sköter en iller?
En iller är ingen råtta som behöver en bur. Minsta yta du får hålla iller på är 5kvm vilket inte många klarar av i burväg.. Så en bur behöver du inte investera i, snarare ett antal toalådor :)
Detta gör även att djuraffärer i regel inte säljer illrar. Endel tar in på beställning, men det är få. Sedan tycker jag personligen att vill du ta det lugnt med ett köp och verkligen bestämma dig för en speciell iller så ska du absolut inte köpa från en djuraffär. Då har du ingen aning om hur föräldrarna är, hur uppfödaren har behandlat och uppfostrat illern och hur den kommer se ut.
Så vill du göra ett seriöst köp- köp av en uppfödare.
Ett illerköp, med allt vad man behöver brukar väl gå på runt 6-10 000 första året inkl vaccinering, iller, foder, kattsand. Om du slipper veterinärsräkningar då..
Har du träffat illrar på riktigt någon gång? Har du inte det tycker jag att det ska vara steg ett. Besök någon med iller. Brukar finnas en hel del vänliga människor som tar emot besök av nyfikna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ursäkta men jag förstod inte riktigt, ville du helst köpa en iller på Zoo ?
Du kan varken köpa en iller på zoo eller ha dom i bur…
tycker själv att det e som djurplågeri när man har dom i bur..

#3 Man kan visst köpa iller på zoo affärer. Dom finns inte i butiken men finns djuraffärer som har så man kan beställa. Inget jag rekomenderar alls, man vet inte vad man får för iller. Kan vara vanskött, allvarligt sjuk, aggressiv m.m.
Nästan inga djuraffärer tar in iller heller. Det kostar mer än det smakar så att säga.
Det är för det första en massa extra jobb att beställa hem, för det andra så när illern kommer och den nya ägaren inte infinner sig sitter dom med ett djur dom inte kan ha.
Dom gör det oftast inte ens om du betalar hela summan i förväg, just för risken att bli sittandes med ett djur dom inte har yta till. Dom får inte ens ha den en dag i butiken om dom inte följer lagen.
Hälsningar Malin
Om du ska ha en bur så får du ha den öppen så som jag har för min Tjalle, då är det bara för att han ska få klättra, men man får aldrig stänga buren eftersom minimi utrymmet en iller får vara på är 5kvm.
Köp inte en iller på zoo, kontakta olika uppfödare och åk runt och prata med dem och kolla på valparna.
Men skulle nog föreslå att du verkligen läser om illrar först. Det är ingen vanlig gnagare, utan mer som en hund blandad med katt fast med en illers enastående charm, så dra inga förhastade slutsatser utan ta den tid som krävs för att du ska bli redo och för att hitta den perfekta illern för dig.
Det finns en iller för alla!