Iller iFokus

Iller

Etikettertävlingarlekar
Läst 267 ggr
sarae
0

Rösta på Vinnaren!

Nu är det tänkt att vi skall rösta fram vinnaren i årets första författar tävling. Temat var "En dag i en illers liv". Så ta nu er tid att läsa igenom de tre finalisternas bidrag och rösta på den berättelse ni tycker är bäst/roligast etc.

Röstningen på går fram till: Torsdag den 8 Februari kl 00:00

Ni som författat finalist berättelserna får gärna hålla det hemligt att det är just ni som skrivit dem ;)

Bidrag Nr 1

"Jag studsar uppför trappan. Inte lätt att vara iller i en tvåplansvilla. Eftersom matte lämnat huset tänkte jag börja att ta itu med badrummet. Min mer eller mindre blonda matte hade lämnat dörren på glänt. Badrumsluckorna var förvånansvärt lätta att öppna.
Tandborstar och bomullsförpackningar låg snart utspritt över hela golvet. Helkul att döda bomullstussar. En flaska med nagellack som jag med mycket möda fumlat upp, vars innehåll nu rann över kaklet, både luktade och smakade hemskt.
Eftersom jag lyckats öppna alla badrumsluckor kunde jag rafsa bort allt för att skaffa mig en eventuell sovplats. Eftersom mina tassar, både fram-och-bak-tassar för den delen, var blåkletiga av nagellack försökte jag förgäves skaka bort det. Ingen idé.
Strunt samma då, tänkte jag och fortsatte rafsa genom allt. Pappersservetter, tvålar och schampoflaskor låg snart överallt. Blåa tasspår fanns också precis överallt. Men det kunde inte hjälpas.
Jag studsade vidare till köket. För att komma upp till fönstret där blomkrukorna stod, var jag tvungen att hoppa på en stol, till diskbänken och sedan till fönsterkarmen. Landade tyvärr inte på fönsterkarmen, utan i vasken. Efter att ha försökt ta mig upp hade jag råkat sätta igång något som sprutade vatten ner i vasken och nu var mitt desperata behov av att komma upp ännu större. Efter ett mer eller mindre smidigt hopp lyckades jag i varje fall komma upp till fönsterkarmen igen.
Jag hoppade, väldigt osmidigt dock, ner på golvet igen, och tassarna värkte en lång stund. Jag puttade upp dörren till skafferiet och bökade runt på nedersta hyllan. Efter en söndrig vinflaska rann den röda, beska vätskan längst köksgolvet och för tillfället roade jag mig med en mjölpåse som gjorde golvet vitprickigt. Jag tröttnade efter ett tag och råkade trampa i glassplittret som blivit från flaskan. Det gjorde ont och kliade i framtassen så för att göra det lite bättre ansåg jag mig skyldig till att gräva ut några blomkrukor. Lättare sagt än gjort, eftersom dessa också befann sig i ett fönster, i vardagsrummet. Bom. En dörr slogs igen därnere. Nätta steg i trappan och sedan trippade matte ut i köket. Ett skrik. Ärligt talat höll jag på att bli döv.
Efter en lång utläggning om vad jag inte fick göra somnade jag. It's a fulltime job to be a ferret…"

Bidrag Nr 2:

Morgon

Dagen börjar med att man gläntar lite på ena ögonlocket. Sedan funderar jag på vad jag skall göra härnäst. Det mest trängande behovet är att tömma blåsan, helst på golvet eftersom det är en hög kant på lådan och det kan väl vem som helst förstå att det kan vara jobbigt när man redan är morgontrött?! Ja, nu när man ändå pratar om det så får jag väl göra det också.

Sådär, nu börjar man bli lite piggare! Hoppas mamma tycker jag varit duktig nu. Visst jag gick inte på lådan, men jag höll mig iaf ganska nära.

Så, vad skall man göra nu? De andra sover fortfarande, kanske man skall göra dem sällskap igen? Nä, nu vill jag leka! Eller hitta på hyss som morsan säger!

Sådärja, nu har jag hämtat musen. De tror de är så smarta genom att placera den högt men jag är världsbäst på att klättra. Tror inte de har förstått det än faktiskt. Synd bara att de har bundit fast den. Det är ju inte lika roligt då!

Åh, nu kommer morsan! Dags för de andra att vakna! Bäst jag hjälper till. Jag har upptäckt att bästa sättet att väcka pojkarna på är att trampa på huvudet. Syrran vaknar alltid när mamma kommer iaf. Värsta kelgrisen är hon! Jag däremot, jag är en stolt illertös jag! Jag behöver minsann inte hänga i kjolarna på någon för att må bra! Fast det går ju inte neka till att det är mysigt när mamma tar upp mig och pussar på mig också! Fast det skulle jag aldrig erkänna!!

Nu är det dags att kila till sängen för lite morgongymnastik. Det har vi varje morgon allihopa tillsammans. Ja, förutom farsan då eftersom han gör något på dagarna. Vad vet jag inte, vet bara att han inte är hemma, och är han det är det under något som kallas helg.

Tjohoo! Här kommer jag under täcket! Jisses vad Brorsan hoppade högt! Han är allt bra nervös han. Oj, här kommer syrran, dags att ducka! Ahh, alltid lika roligt att busa i sängen! Det roligaste måste vara att smyga på dem andra under lakanet. Eller hoppa på dem bakifrån. Eller de hoppar på mig. Äsch, jag kan inte bestämma mig!

Nu måste jag bara kolla om mamma har glömt lägga undan fjärrkontrollen! Ja, det har hon! Först får vi se till att putta ned den från bordet. Jag brukar alltid tappa den om jag försöker hoppa med den. Sådär, nu skall vi se. Skall jag gömma den under soffan eller i garderoben idag? Tror jag väljer garderoben. Då kan jag passa på att sova en stund ockå. Det tar på krafterna att busa och gömma saker.

Åh, här ligger redan Syrran! Skönt med lite sällskap. Bäst att slicka henne lite i örat först, då gör det inte så mycket att jag lägger mig på henne. Hon är så rund och go nu när hon är vinterfet så man får passa på!

Suck, vad skönt att slumra in…….

Bidrag Nr 3:

Man kan ibland undra hur en iller kan lyckas stöka till så mycket medans matte och husse varit på jobbet en hel dag. Sanningen är den att illrar är betydligt smartare och mer kreativa än vad vi människor tror. Så här kommer "En dag i en illers liv- Den bistra sanningen". Jag har tagit hjälp av en insider-iller, vi kan kalla honom "Homer":

- "Jag brukar gå upp ungefär 10 minuter efter att dörren slagit igen, för att vara på säkra sidan att dom inte glömt något och kommer in igen".

Det luktar instängt i lägenheten Homer bor i och han sitter insvept i en flanellskjorta i soffan. Pälsen är lätt bakåt slickad.

- "Ofta börjar jag ju med ett litet morgondopp- helst i vattenskålen".

- "Morgongympa ska ju även vara bra har man hört så jag brukar träna mina tänder på husses nya skosulor ett tag, fatta känslan av gummi mellan tänderna liksom!"

Han  suckar drömmande.

- "Sen är det ju dags för frukost, och i regel så är det ju sopskåpet som gäller. Man får rota ett tag innan man kommer åt dom godaste bitarna som oftast ligger i botten men det kan det vara värt. Man får bara se till att inte glömma lägga emellan en bit papper så att skåpsmagneten inte sitter så hårt om man vill ta ett snacks framåt eftermiddagen".

- "Det bästa med att vara ensam hemma är att man kan ringa långa samtal till utlandet. Sa jag förresten att jag har en brud på G från tyskland? Pastell, jag gillar blondiner. Har även haft lite kontakt med henne genom web-kameran".

Homer vrider sig lite i soffan o fortsätter.

- "I vilket fall, framåt middagstid brukar jag gå igenom lite garderober o så. Man vill ju gärna hitta något snyggt att ha på sig när man tränar. Ett vanligt träningspass brukar innebära några sit-ups, genom att försöka fånga plingleksaken i gummisnöret. Armträningen går ut på att gräva ur 1-3 blomkrukor på mindre än 3 minuter. Så brukar jag avsluta med en springrunda under hallmattan. Är jag inte helt slut efter det så kan ibland även utgrävning av bajslådan vara aktuellt."

- "Efter ett träningspass är det viktigt att dricka mycket och vanligtvis blir det då toaletten som gäller- mycket god arom i det vattnet"

Jag kan se hur Homers armmuskler sväller under den mörka pälsen och man kan se att han tränat hårt för ett kraftfullt yttre.

- " Jag och några polare brukar även ha lite vadslagning gällande hur många "högar" matte eller husse kommer trampa i innan dagen är slut så det gäller att placera dom väl, hehe"

- "Efter en sådan dag är jag rätt slutkörd och kräver mycket vila. Under helgen är det endast vila som gäller så då brukar jag ta igen mig ordentligt"

Jag lämnar Homer strax innan kl 16 då hans ägare kommer hem. Det är alltså sånt här som sker bakom stängda dörrar när en iller är ensam hemma!

Inlägget är låst för nya kommentarer