Varning !! otäcka bilder i länken
Jag sökte ikväll på iller på blocket och fick tyvärr fram det här.
Det är en dam i Sthlm som säljer sin illerpäls. Jag kan riktigt se ryggpartiet på en iller på kragen. Jag mår lite illa nu.
nej fy….morrrr…..hur kan man ha på sig nått sånt?
fy fan vad vidrigt..uschiga äckliga j*vla människor
löjksdhflkasjdhflrhkjrg

F* F*N vad vidrigt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Grrrrrrrrrrrr, hur kan folk bara få för sig att bära päls av något slag. Blir lika förbannad varje gång jag ser ett frutimmer i päls. Får bita mig i tungan för att inte gå fram och säga några väl valda ord, GRRRRRRRRRRR.

Tänk vad skojigt det vore att ringa och be att få komma och kolla på pälsen.
Då ska man ta med alla sina illrar och hålla fram emot pälsen och säga spydigt "Titta Ior, Trixie, Turbo och Chilli, det här är eran gammelmormors rygg"
#5 hahaha ja det hade ju varit underbart! kan inte nån göra det? hihihi

usch och fy och blä… uuuääähhh.
#6 Ja det är synd att man inte bor i sthlm…
Sara

Nettan: Du kan ju ta med dina illrar till damen och fråga:
"Vad tror du? Tror du dom här busungarna skulle bli en bra midjejacka?"
Tydligen så passade ju gammelmormor som långkappa. :P
vi skrev exakt samtidigt sarae ;)

En fråga bara.
Men vad anser ni om det förhåller sig så att tanten ifråga har ärvt denna päls och den är jättegammal (på den tiden då pälsar sågs som fina och inte som djurplågeri). Pälsen kanske rent av är gjord av vilda illrar (inte uppfödda alltså). Vad skulle ni då säga, om ni fick ärva denna fina päls (för fina är de ju, kanske inte så smakliga dock). Skulle ni ta emot den/skulle ni använda den/och skulle ni tycka om att massa illerägare sprang och tröck upp sina illrar i nyllet på er…? Vad skulle ni göra med er päls som ni blivit påprackad av från er kära mormor?
Hoppa inte på mig nu bara, men det är bara en hypotetisk fråga.
Att tanten har ärvt sin päls (vilket man ofta gör) betyder ju inte att hon är en mördare eller att hon ska behöva belastas med alla djurs lidanden. Hon räddar ju inte dessa illrar genom att INTE sälja sin päls eller genom att slänga pälsen. Tvärtom kanske… då dödas kanske ännu fler illrar/minkar för att fylla någon annans päls-behov. (snygg term).
Jag skulle nog kunna tänka mig att begrava den..
Sara
iom att man bär en sån päls är det ju troligt att man ökar efterfrågan efter dem.. ex om ngn tycker den är snygg o vill ha en likadan..

#13: Håller med dig. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vi fick ca 6 pälsar efter vår mormor dock ej av iller har fortfarande inte klurat ut vad vi ska göra med dem. Kan ju inte använda dem då folk stirrar surt på en och inte sälja dem då de är några av de få saker vi har som luktar mormor. :(
#11 ärligt hade jag aldrig tagit emot dom! jag kan jämföra det med barnarbetare som knyter mattor för nästan inga pengar alls och som sitter fastkedjade vid sitt jobb.. VET jag att en matta har knutits under såna förhållanden vill jag inte stödja den verksamheten genom att själv äga en, samma sak med pälsarna.. Nej tack!
Sajtvärd på Iller.ifokus
fick en päls halduk i födelsedags present av min far…när jag ifrågasatte om han var dum i huvudet sa han att den var fusk….jag provade den och fick utslag direkt…något jag alltid får om jag tar på mig nått i päls…så jag toppade den i ett paket å skickade tillbaka den till honom med en lapp där det stod "Idiot, lär känna din dotter"

Jag skulle heller aldrig ta emot en sådan sak som är gjort av oskyldiga djur, det skulle kännas som att gå runt i lik! Precis som i filmen Den galoperande detektiven 2, spelad av Jim Carrey. En dam går ner för en trappa på en "fin" fest med den död räv (huvud och allt, om jag inte minns fel) hängandes runt sin hals, och efter henne kommer en liten kines (troligen hennes man). Jim som älskar djur försöker "make a point" (kommer inte på det på svenska) att det är lika fel att döda djur som det är att döda människor för något sådant som man kan klara sig utan så han slår kinesen medvetslös och lägger honom runt sin hals.
Plus, det kan ju finnas något som man gillar mer som man kan få från sin mormor eller vem det nu kan vara, än en päls om man verkligen känner så för pälsen.
Bara min åsikt!
#18 haha den scenen e helt underbar! så klock ren!
Jag fick en minkpäls i arv för några år sedan, och den var jag faktiskt upp på en av Skånes åsar och begravde. Skulle aldrig i livet ta på mig något med riktig päls, anv. tom, stickade vantar med pilé foder i för att jag inte vill anv. skinnhandskar ens.
#18 bra talat! ja, den scenen är kalas! haha
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag skulle faktiskt inte använda päls. Det känns så otroligt motbjudande. Jag vet att min mamma hade en kaninpäls som jag tyckte var så mysig att ta på när jag var riktigt liten. Det var nog en jäkla tur att hon gjorde sig av med den innan jag blev stor.
*sjunger högt och falskt* "Jag fångade en räv en dag men räven gled ur näven, men lika glad för det är jag, men gladast är nog räven. Rävpäls ska ingen ha, annat än små rävar, skulle du själv bli glad om någon tog ditt skinn, va?"
Text och musik: Trazan och Banarne

Kan bara säga vad ja själv tycker men ja skulle ALDRIG ens ta imot en päls, men visst sen får ju andra göra vad dom känner för!
Med att lova mig själv att aldrig vare sig bära päls eller ta imot en i arv så känner iallafall ja att ja bidrar till en bättre värld för alla dessa djuren som pinas….