Brunst/löp

Honor loper :) Och ar vulvan svullen pa henne sa ar det dags for kastrering! Sterilisering innebar att de bara kapar av aggledarna, vilket inte tar henne ur lop, utan bara gor att hon inte kan fa ungar.
// Amanda
"1, Jaha, vulvan är inte svulllen men har hört att vissa vett vill göra det innan, Vilket är bäst att göra, kastrering eller sterilisering ?
Man kastrerar bara honor i dagsläget. Annars fortsätter de att löpa precis som innan men att de inte kan bli dräktiga. Det är inget en veterinär utför på en hona. Då kan man lika väl låta honan brunsta utan att sterilisera för det ger ungefär samma effekt.
Det du kan göra är att istället chippa henne så slipper du ingreppet de närmsta 2 åren och hon får hållas intakt lite längre och där med minska risk för binjuresjukdom.
Förr steriliserade man honkatter tex, men nu tar man bort hela livmodern även där. Det är en kastrering men många lever kvar med det gamla begreppet att hanar kastrerades men att honor steriliserades trots att båda kastreras :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3, Jaha okej, så om vett säger sterilisering så menar han kastrering då ?
Vet de var en som skulle sterilisera sin katt o de hette så för att det just var honor och de var senast förra veckan.
#4 Det där är bara en gammal "myt" eller hur man ska säga. Man steriliserar inte längre honkatter utan man kastrerar dom. Men eftersom man gjorde olika på honor och hanar förr i tiden så lever det av någon anledning kvar att man säger sterilisera när det gäller en hona och jag tror att många veterinärer hänger kvar i det begreppet som ägaren till djuret använder.
Säger veterinären att den ska sterilisera så fråga om dom menar en kastrering. Vilket jag till 99% säkerhet kan säga att det gäller. Annars är det en vääääldigt förlegad veterinär som inte vet något om de nya rutinerna som utförs på djursjukhus.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Okej, tack då vet jag. Om vett inte menar de så får man nog läxa upp dom lite o berätta att vi lever i 2010 nu 
#6 Skulle tro dom vet det annars har du rätt till en uppläxning :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7,