Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1604 ggr
Strumpan
0

Svält - hur länge?

I några månaders tid nu har jag försökt att få mina små att tugga på kycklingvingar, vilket har gått åt skogen. Nu tänkte jag bli lite elak mot dem så jag har tagit bort deras torrfoder så de har bara vingar att tugga på. Men hur många timmar kan jag svälta dem? Det har gått ca 2,5h nu…

Mvh Jenny

Loveferrets
0

Personligen hade jag aldrig klarat de, hade tyckt synd om dom men har det gått 2.5 timme nu så hade jag gett dom mat.

Ceciliaolucifer
0

Är dina illrar helt friska Strumpan?
Hur många delar klipper du vingen i?
Har du prövat annan barf? typ hjärta,lever etc?

Musiken
0

Jag ar sa pass elak att jag lat mina ga "utan" mat hela dagen. Tog inte lang tid innan de gav sig pa vingarna (hade preparerat dem med lite olja) och sen har det inte varit nagra problem alls att fa dem att ata kott, aven om Nisse fortfarande ser torrfoder som godis, och ser ut som om han vunnit godis-lotto varenda gang skalen fylls pa ;)

Strumpan
0

Det är friska. De har en del tandsten jag vill få bort. Jag klipper dem i två delar. De har fått hjärta och lever vilket de gillar

oj hela dagen? det skulle jag nog inte våga

Mvh Jenny

Loveferrets
0

Var och en får ju göra som dom vill men jag tycker det är fel att svälta dom för att sen tvinga dom o äta de, dom har ju liksom inget val om dom inte har nån annan mat att tillgå. Hade inte tyckt de var så värst trevligt om nån hade svält mig för att jag tvunget skulle äta nått annat. Visst det är djur vi pratar om men ändå.

Strumpan
0

#5 Jag har förlorat en iller i anafyaltiskt chock redan och är livrädd varje gång de måste sövas. Att äta ben är ju naturligt för dem, de måste ju bara inse det själva…

Fyra timmar borde inte vara någon fara i och med att det är så länge de ska svälta innan narkos?

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#6, Jo men tänk om man skulle få dig att inse att äta nått du inte gillar, även om det är "naturligt", tycker oxå det är en stor skillnad när dom ska sövas för då finns det inget annat val.

Jag tycker det är fel men som sagt så får ju var o en göra som den vill.

Strumpan
0

Det är första gången jag gör så här. Jag vill se om det funkar, men jag vill ju inte skada dem och därför frågar

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#8, Helt okej, jag berättade bara vad jag tyckte.

HannaM
0

En frisk iller klarar sig bra en dag utan mat. Mina illrar som enbart äter kött får mat två gånger om dagen och det mesta äts upp vid dessa tillfällen. I och med att jag sover länge på mornarna kan det ibland gå upp till fjorton timmar mellan måltiderna (dom gömmer ju visserligen lite som dom äter när dom är sugna). Finns ju även mer än en som utfodrar en gång om dagen med kött och inte mår illrarna dåligt av att det.

Strumpan
0

Det har gått ca 4h nu…. Då provar jag en stund till så får man se vem som ger upp. Troligtvis jag Foten i munnen

Mvh Jenny

HannaM
0

=) Inte lätt att stå emot när dom tigger inte. Har du bara erbjudit kycklingvingar? Kan ju hända att dom tycker att något annat kött smakar bättre. Elliott åt kalkon först. Andra gillar fläsk eller kanske kycklingfärs bättre.

Strumpan
0

Jag har gett dem hjärta, mage och lever av kyckling förrut och det går ner utan problem, hellre det än torrfoder. De har även fått smaka köttfärs av nöt. Cato älskar det och Kentucky ratar det.

Mvh Jenny

HannaM
0

Då borde det ge sig förr eller senare. Fortsätt att erbjuda det. Har hört om minst två illrar som slutligen när det funnits att tillgå valt att smaka.

FerretCrow
0

Jag ska göra samma som dig någon dag då mina helt plötsligt ratar kyckling bara för att det är ben i. dom är lata så här ska torrfodret tas bort och dom ska få kyckling vingar. och detta ska jag göra över natten då dom får vara ensamma. Kan då tillägga att en natt för mig är 6 timmar och när jag tar bort torrfoder skålen har dom tusen gömmor med mat iaf… =)

Strumpan
0

Jo, jag hoppas att de ska ge sig. Skulle vara så skönt om man kunde fixa tandstenen med hjälp av ben istället för att knarka ner dem hos vetten.

Ett stort tack för alla svar Glad

Mvh Jenny

FerretCrow
0

#16 jo jag tycker detsamma. det är så otroligt mycket nyttigare för dom och även lite billigare för plånboken =)

Strumpan
0

#17 Exakt =D

Mvh Jenny

JossanH
0

Jag vill inte heller söva för en så "onödig" sak som tandsten… Inte när det kan fixas på ett så lätt sätt.

#7 Men det där ändå ett sätt att förmänskliga djuren… Ibland kan det vara bra att tvinga snällt för att dom ska inse att något är bra. Jag känner det som ett så mycket större tvingande att sätta en iller i en så onaturlig situation som att söva den (göra den helt snurrig utan att den förstår varför) för att rengöra tänder. Jag känner att det faktiskt är mer onaturligt än att illern får svälta en dag. När dom väl lärt sig uppskatta vingarna så är det inte bara bra för tänderna- dom kommer springandes för att få smaka :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#19, Jag tycker inte det är snällt att tvinga nån, varken människor eller djur, möjligt att du tycker det är okej men jag gör det inte.

UlrikaD
0

Det här med kött är ju en vanesak mer än någonting annat. Det är ju ingen iller i skogen som skulle äta torrfoder ifall man satte ner en skål framför dem heller. De vet inte vad det är, varför skulle de äta det?

Samma med barn, det finns inte många barn som äter spenat, men en massa vuxna gillar det. Någonstans på vägen måste de ju ha lärt sig att uppskatta smaken.Flört

Ingen av mina åt kött från början heller, alla är uppväxta på torrfoder. Men ställer jag ner en skål med kött och en skål med torrfoder bredvid varandra idag så är det bara en som skulle välja torrfodret, och det är Snuffe. Nu tycker de köttet är mycket godare helt enkelt. Då har man ju inte tvingat dem till någonting, de har upptäckt det själva helt enkelt.

Kan tilläggas också att den enda illern som har taskiga tänder här hemma är….Snuffe! Alla andra har jättefina tänder nu och det är härligt. Man går till veterinären alldeles för ofta med dessa småttingar ändå tycker jag.

Dock har jag inga tips och råd om att ta bort mat eller så, jag lät mina vänja över sig i sin egen takt. Hade både kött och torrfoder framme samtidigt. Däremot så serverar jag kött bara en gång om dagen och då äter alla direkt. Sen så är det i stort sett bara Snuffe som går och tar någon tugga av torrfodret tills nästa gång det blir kött. Så hade de varit hungriga så hade de ju gått och ätit.

Sarah
0

Så länge som de har fått kött introducerat för sig en period så kommer de ge sig till slut. Jag tog bort maten efter ett halvår och då tog jag helt enkelt bort den. Kött fanns hela tiden. Första dagen åt Iris bara om hon fick kyckling i grädde. Andra började hon smaka lite själv och tredje gick det bra. Man kan inte introducera nya saker och tro att de sska äta, de behöver vänja sig och förstå att det inte är farligt ;)

Men har du friska illrar så klarar de sig bra över dagen.

JossanH
0

#20 Tycker du jag ska slopa ögondroppar och öronrensningar också? Ska säga att Pegasus aldrig skulle gå med på detta frivilligt. Kanske skulle sluta vaccinera, göra veterinärbesök och framförallt- då skulle jag inte kunna göra rent tänderna ever för jag lovar att illrarna inte frivilligt skulle vilja bli sövda och putsade på… Vilket skulle kunna leda till tandköttinflammation, vilket skulle göra ont på honom och han skulle få svårt att äta, även det han tycker om utan att fått lära sig det…
Det är ju knappast så att någon tvingar på ett sådant sätt att man stoppar ned maten i magen på dom. Dom har ett val- gå hungrig en dag eller äta vingen. Efter dom smakat- för det är ju egentligen det det handlar om- så brukar dom ju älska det. Precis som med barn- bara dom smakar så är föräldrarna nöjda!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#23, Får jag inte ha en egen åsikt utan att hela tråden ska kapas ? Det är ju för böveln skillnad på saker som verkligen är viktiga och nödvändigt, tandsten kan man rensa själv så man behöver inte åka in med dom ens. Jag anser det är tvång när man tar bort all mat, då har dom ju liksom inget val än att äta de, tror inte ni själva hade tyckt de var så kul om ni sätter er in i deras situation, då kan man göra som Ulrika nämnde istället, Ställa fram båda delar.  Nu tänker jag ej förklara det fler ggr.

JossanH
0

#24 Får inte jag kommentera för försöka förstå hur du tänker?
Du får självklart ha en egen åsikt!
Tänkte dock bara nämna att de försökt jag gjort hemma för att ta tandsten har inneburit tvång i allra högsta grad då jag varit tvungit att hålla fast dom med tvång, öppna munnen med tvång och skrapat med tvång… När de började äta kött "lurade" jag i dom det i början och har efter det aldrig behövt åka in för att skrapa tänder… innan dess fick jag ge upp (efter många strider) och låta Dexter sövas för att det höll på att bli tandköttsinflammation. För mig ÄR det viktigt att illrarnas tänder hålls i god kondition så att jag ska slippa tvångshålla dom för att skrapa det jag själv kommer åt och jag anser att det är bättre att få dom att gilla något som är bra för deras tänder under en kort period än att jag, under hela deras livstid ska bli så illa tvungen att skrapa tänderna själv eller låta en veterinär göra det. Jag gillar inte heller att tvinga mina djur till något, men jag ser hellre att de tvingas äta kött en kort period tills dom gillar det än tvingas till tandskrapning någon gång om året, som dom verkligen hatar, så pass att dom tom gnäller.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#25 klart du får kommentera men du behöver inte lägga in att det är onödigt att besöka vett o vaccinationer t.e.x. för det är en helt annan sak eftersom man måste tyvärr det ibland. Men detta tycker inte jag är ett "måste".

Alla kanske inte behöver hållas med tvång och ska man ändå in till vett för en grej så kan dom ju ta de samtidigt i så fall. Vet de som gjort de och dom behövde inte sövas heller.

JossanH
0

#26 Jag svarar ju för hur det är med mina illrar (och de illrar jag känner också för den delen), och jag har aldrig träffat en iller som inte måste hållas mot dess vilja för att ta tandsten. Jag ger mina kött för deras hälsa. Jag ser det lite som en grej som att ge ögondroppar eller vaccinera. Jag ger istället köttet för att förebygga ett veterinärsbesök som annars är ett måste. Så för mig är det lika med ett "måste" om man ska se till veterinärvård.
Skrapar man tänder på en klinik måste djuret i regel sövas då man nu för tiden tar bort med laser istället för med skrapa. Använder man en skrapa så måste man in under tandköttet för att få bort själva problemet om man inte vill ha tandköttinflammation… Få illrar uppskattar detta…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#27, Okej !

Strumpan
0

Jag vek mig igår. Jag ställde fram maten när jag gick och la mig och tog bort den idag igen. Gick till djuraffären idag och köpte varsin pinkis. Jag var tvärsäker på att de skulle göra vingarna sällskap under soffan. Men vad fel jag hade, drog dem lite över golvet för att trigga illrarna lite. Cato blev som galen i sin och svalde dem på 10s. Kentucky var lite sisådär, hon la den tillsammans med vingarna. Men när jag plockade fram den åt henne igen och Cato såg att jag hade en till kastade han sig på mig och skulle ha den. Vid ett tillfälle när Kentuckys huvud var mellan honom och musen var han på väg att ta fel och var nära på att kapa hennes huvud istället. Har aldrig varit med om maken!

jag funderar på om jag ska köpa 2 till och smeta inälvorna på vingarna om de inte tar dem självmant.

Loveferret, jag förstår din tanke. Det kanske är taskigt en stund men det blir ju uppskattat senare (hoppas jag). Men jag hoppas att du förstår min rädsla, för att söva eftersom jag förlorade Athlaz pga narkos.

Som flera av er redan har läst i andra trådar så är jag orolig för att ge dem ben för att jag är rädd att de ska sätta benen i halsen. Så för mig är det lite pest eller kolera. Men tack vare Sarae´s förklaring om hur man går till väga om de skulle sätta något i halsen känner jag att jag har lite "mer kött på benen" Flört. För att hålla mig lugn så  lämnar jag dem inte med enbart köttben att äta utan ställer fram torrfodret, jag vill vara hemma och vaken så jag kan hinna reagera ifall att. När jag sen med egna ögon kan se att allt går bra kan jag slappna av. Kan tillägga att jag vet att det kan hända även när de är vana, men det är något jag får ta sen….

Mvh Jenny

HannaM
0

Well, ska vi låta illrarna äta vad dom gillar för att inte tvinga på dom äckliga saker skulle Elliott leva på lax, friskies och vattenmelon. Nu har jag dock varit en elak matte och "tvingat" honom att smaka på kött och han har lärt sig att inte bara gilla det utan även att verkligen tycka att det är gott. Han är den av våra fem som tigger värst när det ska serveras mat.

En fullt frisk iller far inte illa av att gå utan mat en dag. Det handlar ju inte om att trycka in köttet i käften på dom och med våld se till att dom tuggar.

Hur som helst, grattis Strumpan!

Loveferrets
0

#29, Jag förstår din tanke, vill bara inte förstöra din tråd för att jag troligtvis är ensam om att tycka så. Förstår din rädsla för att söva med tanke på det som hände (beklagar verkligen).

Strumpan
0

#30 Tack Hanna

#31 Jag tycker inte heller om att neka dem det som de egentligen vill ha. Men som sagt pest eller kolera. Kan komma någon gång i framtiden då det faktiskt skiter sig totalt av någon anledning och allt man har att servera är kött. Dessutom är det väl bra om de kan äta varierat

Mvh Jenny

Gottfridsson
0

#32 Jag skulle föreslå att du tar bort torrfodret på kvällen, när du går och lägger dig och lägg fram 30-40 gr kyckling/iller (= ½ dygnsgiva) åt dom under natten. Vattnet ska dom ha kvar oavsett om dom har torrfoder eller kyckling.

Det är lättare att få dom att äta, när dom inte känner sig kollade och det är svårt att låta bli att kolla ifall dom smakat eller ej.

Lycka till!

Strumpan
0

#33 Det kan vara som du säger, men jag kan inte se dem äta eftersom de tar allting och lägger det under soffan. Jag kan bara höra dem då och jag vill inte störa dem genom att dra fram dem. Men man kan ju alltid prova att göra som du säger. Jag uppskattar alla goda råd jag får =)

Jag har lagt fram en vinge till nu och delade den i 4 delar. Jag har läst att benen inte ska vara mindre än 2cm, vilket de inte är

Mvh Jenny

Gottfridsson
0

#34 Illrar är ju individer och det som passar en behöver inte fungera för andra illrar. Du har ju fått lite olika tips på vad du kan ge och göra, så det blir att prova dig fram till vad som kan fungera för dig och dina illrar :-)

Det är klart att du inte ska dra fram dom, när dom har ett undanskymt ställe. Du kan försöka hitta deras förråd av torrfoder och städa bort dom, samtidigt som du tar bort torrfodret, då har dom inte tillgång till annat än kycklingen.

Har dom varit och ätit torrfoder nyligen när man tar bort det, så kan det dröja några timmar innan dom är tillräckligt hungriga för att prova något nytt. Man räknar med att maten passerar på ca 3 timmar och under den tiden är dom sällan intresserade av att prova ny mat.

//Ammi

Strumpan
0

#35 jag ska försöka med ditt råd. Jag tar bort torrfodret igen när jag går och lägger mig. Då kommer de bara ha kyckling mellan 10-12h.

Stort tack igen för alla era goda råd! Skrattande

Mvh Jenny

Strumpan
0

WOOHOO nu blir tant Jenny lycklig!!! Mina barn äter kycklingvingar - inkl benen!!

Mvh Jenny

JossanH
0

#37 Det ger sig! Så jäkla gött för dig! GRATTIS! Hälsa min favoritduo :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

Grattis! Roligt att du lyckades få dom att acceptera kycklingen :-)

Strumpan
0

#38, 39 Tack det känns underbart. Kentucky är lite så där njaa, men det går om hon är riktigt hungrig, Cato är lite mer på idén om kött, men kanske inte riktigt helt än. Får jag min vilja fram hela vägen så kommer de att föredra kött framför torrfoder i framtiden Tungan ute

Jag blir fortfarande lite nervös när jag hör dem tugga på benen. Men jag hoppas att min nojja lägger sig snart Skäms

Självklart ska jag hälsa till dem Jossan Skrattande

Mvh Jenny

Gottfridsson
0

#40 Du vänjer dig nog vid ljudet med tiden :-)

Aviendha
0

Haha, jag som gillar det ljudet! Sitter med ett leende på läpparna, lite småstolt eller något :P

Strumpan
0

Jag blir gillar oxå ljudet och glad när jag hör dem tugga på benen. Nojjan sitter i om de skulle sätta dem i halsen. Men den borde försvinna snart hoppas jag Skäms

Jag fick mig en liten chock när jag kollade Cato i munnen idag. Tandstenen är nästan borta på ena sidan efter 5 dagar.

Mvh Jenny

Aviendha
0

Åh, vist är det häftigt!? Skrattande

Strumpan
0

#44 Ja, verkligen! Skrattande

En liten fråga: Jag skulle vilja "trycka på" Kentucky lite mer, för hennes tandsten. Skulle jag kunna servera enbart Kycklingvingar i tex 2 eller 3dagar? Eller skulle det kunna vara skadligt enformigt? Jag vet att det är viktigt mad variation när man barfar, men det är bara tillfälligt så jag får bort tandstenen så fort som möjligt.

Mvh Jenny

HannaM
0

Nej två tre dagar ska dom inte direkt falla döda ner av=) Du kan ju ge lite ägg till någon dag?

Strumpan
0

#46 Åh, vad bra, tack. Äggula får de varje fredag (fredagsgodis Flört) och sen får de laxolija söndagar och onsdagar

Mvh Jenny

Aviendha
0

Testa att göra röror om hon äter kasst och blanda i oljor eller så, bara för att få igång hennes aptit för det. Bara man får dem att fatta att det går att äta brukar det rulla på :)

Strumpan
0

#48 Jag tror att hon är lite envis när det gäller torrfoder. Hon äter kycklingen om det är allt som serveras, men tar torrfoder om hon får välja. Det är ju så jag har gjort sen i november förra året. Det är nu sen i helgen jag började ta i med hårdhandskarna för deras tänder är inte vackra… Cato´s har dock börjat bli vita och fina under den här korta tiden. Vad finns det för förslag på olika oljor? De får laxolja 2ggr/v

Mvh Jenny