Uppfödare nära/i östergötland?
Hejsan!
Är helt ny här så jag ursäktar om jag skrivit i fel "forum" eller nåt…
Jag är en 13 åring som är helt galen i illrar och verkligen skulle vilja ha en. Det är på långa vägar inte bestämt om jag ska få en eller inte än men jag vill gärna veta om det finns någon uppfödare här i östergötland?
Om inte så kan väl du som har en nära östergötland säga till?
Tack på förhand!
finns det ingen? 
Finns endel olika upfödartrådar här, kolla runt lite..
Nej, ingen uppfödare i Östergötland vad jag vet… Men jag finns här i Norrköping för titt på illrar om du och din familj vill hälsa på :)
Det är mycket få uppfödare som säljer till folk under 18 år. Att köpa en iller är som att köpa en katt eller hund, alla i familjen måste vara med på det. Man kan ha illern i ett rum också men ofta blir det ohållbart i längden då illern vill vara med där allt händer- precis som hundar och katter vill.
Man måste även anpassa en hel del till en iller. Såna saker som att soffan inte längre kan stå bredvid fönsterbräden (då illrarna älskar att gräva i blomkrukor), eller att det förmodligen kommer hända en och en annan "olycka" på golvet så att det krävs endel lådor och en del filtar där illrarna inte får gå på toa. ofta ingår även en del bajsoch kisstorkning om man inte kämpar hårt med att få den rumsren från början (vilket är rekomendera :)).
Man kan inte heller räkna med att en iller kommer älska alla i familjen om inte alla i familjen hjälps åt att uppfostra och hantera den. De är ganska starka personligheter så visar någon en svag punkt så passar gärna illern på att sätta sig över i rang.
Man ska även tänka på att illrar tyvärr ofta får cancer och blir sjuka när de börjar närma sig 5-6 år… Så en försäkring är VIKTIGT men det kan ändå bli ganska så dyrt om man har otur.. Är dina föräldrar med på att betala det?
Så jag hoppas att alla i din familj är med på köpet om det blir något :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Närmaste uppfödare till dig som jag känner till finns runt Uppsala, i och runt Stockholm och så ska det även finnas en utanför Oskarshamn.
Att rekommendera är väl att du kanske kan träffa någon iller eller kanske vara vakt åt någon under en liten tid, Finns en massa man kan lära sig genom att bara träffa en..
Man ska ju ha sin iller under en lång tid, precis som med hund och katt är iller ett djur som följer med i många år och om man köper en iller och sedan inser att det kanske inte var som man tänkt är ju väldigt vanligt.
Har du träffat någon iller någongång?
#0 Det framgår inte i ditt inlägg, om du eller dina föräldrar har träffat illrar tidigare eller ej.
Om ni inte har det, bör du och dina föräldrar hälsa på hos någon (helst flera) illerägare, för att få uppleva hur det kan vara att ha iller.
Då du är under 18 år och de flesta uppfödare använder kontrakt vid försäljning, är det viktigt att dina föräldrar är villiga att ha kontakt med uppfödaren.
Det finns mycket att tänka på när man planerar att köpa ett djur (speciellt om man är under 18 år). Dina föräldrar och du själv kan höra av dig till mig med frågor, om ni vill. Min mail är ammi.gottfridsson@gmail.com
Ge inte upp din längtan efter att få en egen iller, men var beredd på att du kanske behöver vänta något/några år. Detta då du är ung och behöver dina föräldrars tillstånd.
//Ammi
Tack för alla tips!
Familjen och jag diskuterar lite om det blir nåt köp så det är ännu inte klart. Ska kolla om vi får träffa nån iller först också