Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3924 ggr
Illernastet
0

Svullen vulpa

Min lilla Myran har svullen vulpa. Hon har inte haft det innan. Är det något att oroa sig för? Den är inte mkt svullen, men man märker det lite. Hon är steriliserad sedan 2 år.

Vet någon som är lite mer kunnig än mig vad detta kan bero på?

Ceciliaolucifer
0

Om hon har gått i brunst igen efter kastrering så kan det röra sig om binjureproblem eller ovarierester. En hona som är steriliserad ska inte komma i löp igen.

Hur länge har ni haft henne? vet ni vem som kastrerade henne?

JossanH
0

En kastrerad hona ska inte få svullen vulva. Som cecilia skriver beror det på någon form av hormonproblem. Har du ingen bild?

Sajtvärd på Iller.ifokus

sanna82
0

Min hona gick i brunst förra året trots att hon blivit kastrerad två år tidigare. Först tog de en hormonpanel på henne som visade på förhöjda värden, sedan öppnade de henne och letade efter ovarierester (äggstocksrester) och hittade inget.

Binjurarna sågs över och de hittade inga fel. Jag valde att sätta in ett suprelorinchip, ett tag efter det så tappade hon all sin päls men sedan växte den ut igen och sedan dess har hon varit frisk och kry.

Hoppas det löser sig för din tjej.

Mvh Susanna

Be a rainbow in someones cloud

Trollmusen
0

Jag har Tiffanie som har gått i löp igen trots att hon är kastrerad sedan snart 3 år tillbaka. Första året gjorde hon inte det, men både förra året och i år har hon gjort det. Hon är annars pigg för sin ålder (hon ska bli 7 år om några månader), tror att hon är den som är piggast av alla (utom kanske Millemus) min illrar jag har kvar nu. Hon är den dom busar mest och älskar att jaga plingbollar eller gömma alla pälsmössen för dom andra.

Sarah
0

#4 och du har inte gjort ngt åt det??

FerretCrow
0

#5 vad väntade du ;)

Sarah
0

#6 att någon tagit lärdom? Naivt. :)

Loveferrets
0

#4, Förlåt för dum fråga men är det inte farligt ? Jag menar att hon är kastrerad men ändå går i löp ?

Ceciliaolucifer
0

#4 Men varför tar du inte dina djur till veterinären när dom behöver vård? eller vet du inte att dom är sjuka? Vad är felet?

JossanH
0

#4 Med tanke på dina tidigare erfarenheter, vore det inte smart att kolla upp vad det är för problem? Svullen vulva på en kastrerad iller tyder på hormonproblem. Skulle du ignorera om du hade en iller som nästan blev naken också om pälsen skulle växa tillbaka efter ett par månader? Skulle det anses som "normalt" för dig och inget som kräver veterinärvård?
Vi har ju tidigare fått höra att du väljer att inte medicinera vid insulinom utan istället ge extra godsaker (vilket gör illern ännu sjukare) tills den blir för sjuk och måste tas bort eller dör hemma, att du haft illrar som varit mycket sjuka men att du ändå låtit dem självdö hemma och så historien om vildmixen som jag inte ens tänker dra upp här.
När är ett veterinärsbesök något du prioriterar? Tror du att det är smärtfritt att dö av sjukdom? Tror du att det är smärtfritt att gå med sjukdom som inte behandlas?
Jag hoppas att denna iller får den utredning hon så väl behöver och att hon får behandling om det behövs!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#10 Men hon busar ju fortfarande med pingisbollar och gömmer pälsmöss… Kan ju inte vara ngt fel ;)

Nej helt ärligt Christel, du borde inte få ha djur.

[Eleya]
0

Ni som skickar sjukt irriterade och tvetydiga kommentarer..Har inte ni själva hormonproblem ni borde kolla upp?
Ha lite lugn i kroppen! 

Vissa människor är lika dåliga på att förstå och tyda att något är fel med djuret som på sig själva och andra familjemedlemar!
Det betyder inte att djuret plågas medvetet!

Jag menar, går du till doktorn vid kanske lite magont när du kanske har magsår eller smärta i benet när det kan vara ett brustet blodkärl. Förstå att ifall ett djur inte visar tecken på akut sjukdom, bara lite konstiga symtomer tänker inte en ovetande djurägare på hormonproblem, det gör inte ägaren till en person som absolut inte borde ha djur.
Vi människor suger ännu fetare på att ta hand om oss själva än våra djur!

Jag blir så trött på er allvetare.

HannaM
0

#12 Ovetande djurägare…. hon har haft iller i massvis med år och hängt härinne länge, det är svårt att missa att det är fel att en kastrerad iller går i brunst. Dessutom anser hon sig väldigt kunnig eftersom hon haft iller så länge, då borde hon verkligen veta. Enligt henne blir man automatiskt mer kunnig ju längre man haft iller så eftersom jag som haft iller i snart tre år vet att man ska gå till veterinären med en kastrerad brunstig hona bör hon som haft iller i tio år eller vad det nu är veta det enligt hennes resonemang.

JossanH
0

#12 Jag har skickat dig ett PM :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#12 Jadu, människan har haft en del djur som självdött hemma som exempel. Skulle knappast säga att folk borde ha djurförbud utan en del kött på benen.

Illernastet
0

Nu blir jag orolig för min älskling!

Måste säga att min tråd spårade ut lite. Inte för att hacka ner på någon av er, är oerhört tacksam för att ni så gärna hjälper till, men kan vi inte hålla oss till ämnet.

Vissa här säger att det inte är allvarligt, andra att det är det.

Jag blir förvirrad och grymt orolig! Hon kastrerades för över två år sedan och detta har aldrig förekommit tidigare. Veterinärskliniken som hon opererades på var distriktveterinärerna.

Vill ni att jag ska lägga upp en bild eller?

Jag har sett en annan illerhona när hon brunstar och Myran är inte alls lika "svullen", men som sagt syns det. Hon är annars pigg och glad.

Ska genast kontakta veterinären så att de kan kolla henne!

Illernastet
0

#1 glömde svara. Jag har haft henne ända sedan hon var 8 veckor. Hon har alltid varit frisk och kry, aldrig några problem. Hon opererades hos distriktveterinärerna i Karlskrona.

HannaM
0

Ser det svullet ut är det allvarligt. Det är något du ska ta upp med veterinär för ingen anledning till att en kastrerad iller går i brunst är något som går över av sig själv.

Ceciliaolucifer
0

#18 Okej! Det är absolut inte akut som i livshotande att hon har gått ilöp igen men på sikt så är det absolut inte bra.

Du bör kontakta veterinären som kastrerade henne och tala om att hon har gått i löp igen. Ofta så rör det sig om ovarierester, dvs man har "misslyckats" med kastreringen. Det är inte speciellt ovanligt, utan det händer ibland.

OM det rör sig om ovarierester så borde veterinären bekosta det ingreppet som behövs för att avlägsna dessa.

Lycka till :)

JossanH
0

Vet inte hur långt efter en kastrering en hona kan blir svullen pga ovarierester, men är det inte det kan det röra sig om binjureproblem. Kontakta din veterinär. läs tråden som sare länkade till. Där finns en hel del bra tips på hur du ska gå till väga! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illernastet
0

# 18 19

Tack! ska genast ringa distriktveterinärerna!

Låter er veta hur det går!

Ceciliaolucifer
0

Gör så, och lycka till :)

Trollmusen
0

#5,9,11,14 och 16# När Tiffanie löper (trots sin kastration för nästan 3 år sedan), så gör hon det i max 6-7 dagar sen går hon ur själv, båda gångerna hon har löpt. Förra året var samma sak, hon löpte i början av mars bara för att var av den igen 6 dagar senare. Sen blev det inte mer förrän nu här i mitten av mars i år. Jag hade fått tid förra året för att göra omkastreringen, men när dagen kom så var hon redan ur den igen. Och i år (hon gick i löp den 13/3) hade jag också beställt tid till att göra om kastrationen, ringde samma dag jag såg att vulvan växte och fick tid till den 19/3. Men när den 19:e kom så var hon redan ur löpet igen, och veterinären ville att hon ska vara i löp då det troligen bara är en väldigt liten del av livmoder/äggledare som finns kvar. Kanske bara några celler av dom.

Sarah
0

Du kanske ska läsa om tråden som du postade tidigare som sara länkade till… Blueshift och andra skrev en hel del bra till dig där… Ex att, bara för att det inte syns, betyder det inte att det inte finns, och att enhormonpanel kan vara på sin plats eftersom det kan röra sig om binjuretumörer.

elinn
0

Jag önskar dig lycka till med lilla Myran och hoppas på att det "bara" är ovarierester kvar som är relativt lätt att åtgärda.

Får några år sedan var jag i samma situation med Chiquita och det var mycket prover fram och tillbaka här i Gävle innan jag till slut blev hänvisad till Ultuna där de är mer kunniga. Där gjordes ett ultraljud och mycket riktigt fanns det rester kvar från första kastreringen.

Jag rekomenderar dig, om du inte redan bestämt något annat med veterinären, att börja med ett ultraljud. Den mest troliga orsaken tror jag ändå är att det är rester kvar och syns det då på ultraljudet så slipper Myran en massa onödiga blodprover.

mandariiin
0

Jag har min Lyssa här hemma som är kastrerad sen hon var knappt ett år gammal, hon är nu 4½år.

strax innan hon fyllde 4 (förra sommaren) reagerade jag på att hennes vulva var lite svullen. jag tog kontakt med vet och det visade sej att hon hade fått insulinom och binjuretumör. men eftersom vi upptäckte detta så tidigt så opererades hon utan problem och är fullt frisk i dagens läge.

Illernastet
0

Myran ska på ultraljud nu på måndag. Veterinären som vi besökte idag tippade på att det var en tumör i binjurarna. Hemskt! Känner mig så ledsen nu och vet inte riktigt vad jag ska tro. Min älskling…sjuk…NEJ!

Just nu är jag så arg på veterinärerna! utan anledning egentligen. Vill att de ska fixa allt nu, pang! Inte vänta till måndag och sedan boka in operationstid. Kommer ju ta en evighet! Men de gör nog va de kan.

Vill bara att min päls ska bli frisk.

fan.

Ceciliaolucifer
0

#28 Jag förstår din desperation, jag har själv stått där på tröskeln med många djur. Men ta inte ut ngt i förskott.

Det vore hemskt tråkigt om det rör sig om en tumör i binjurarna eftersom hon är ung, FÖR ung.

Det låter bra med ett ultraljud men tänk då på att hon kommer att bli rakad på hela magen. Jag tycker att det är klokt av dig att göra ett sånt innan en eventuell operation. Just för att veta varför du opererar.

Fördelen med hennes ålder är att hon fortfarande har energi och styrka. Jag hoppas för er skull att det rör sig om ovarierester, men oavsett vad så håller jag tummarna för er.

kram

Loveferrets
0

#28, Usch så tråkigt, hoppas verkligen hon har fel, lider verkligen med dig, önskar er lycka till o håller tummarna kram.