Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1001 ggr
Nimibius
0

SMAL ILLER! Vad gör jag?

Jag har 2 st illrar, bröder e dom.
Ena han väger 2kg å e tjock å rejäl.
Men hans bror e mager som en sticka..
Han var visserligen med om en stor operation efter ha gett sig på å ätit en öronpropp.. Sen dess har han inte riktigt återhämtat sig.

De får torrfoder att äta (selective har ja för mig maten hette)
lite gurka, pinjekärnor, kycklingöttbullar å då får dom dela på en köttbulle, lite blötmat för kattungar.

Vad behöver jag ändra på för att Costello ska gå upp i vikt?

Tacksam för all hjälp.

Han e förövrigt riktigt busig å leker som tusan här hemma :D

Loveferrets
0

Hur gamla är dom ? Vet inte om det foder är att rekommendera, Är det tillräckligt med protein i de ? Var det länge sedan operationen var ? Har ni varit på återkontroll ? Hur var han innan operationen ? Varför ger du blötmat ? (bara undrar).

Musiken
0

For det forsta borde du byta mat! Selective ar inte nagon bra iller-mat. Vitalin eller James Wellbeloved Totally Ferret ar rekommenderade, eller Orijen kitten (kattmat).

Sen sa ar illrar strikta kottatare och ska inte ha pinjekarnor! De gor ingenting for dem, forutom att de kan tappa igen tarmarna pa dem! Blotmat ar inte heller bra mat da det knappt innehaller nagon naring alls, och det lilla den innehaller ar inte alls nog for en iller. Gurka gar bra som en liten bit godis nagon gang i veckan. Och ar kottbullarna raa eller tillagade? De bor vara raa, och sjalvklart inte innehalla nagot som lok eller kryddor, men det vet du nog redan :)

For att fa honom att ga upp i vikt kan du ge honom feta kottbitar (feta delar fran kyckling t.ex.). Du kan aven ge honom en tsk laktosfri gradde nagon gang ibland, samt fet kottfars och aggula.

Nimibius
0

kanon!

jag testar detta genast :D

jag varierar de lite för att dom ska få äta lite annat ibland med. men jag har inte låtit utesluta torrfodret helt bara för att blötmaten e med i bilden.
allt annat ses mer som ett komplement för torrfodret, so sås till vår egan mat kan vara? de e så jag tänker iaf.. ja kanske tänker helt snett nu? :S

nej ja kan inte känna några starka smaker i köttbullarna, å jag lagar inte till dom nånting när jag ger dom de.

Loveferrets
0

#3 Då är det bättre du köper de foder som Musiken angav så får dom allt dom behöver. Har man ett utav dessa så behövs inget extra förutom att ge dom kycklingvinge (rå) ibland men det är mest för deras tänder.

Musiken
0

Sas behover de inte ;) En iller behover bara torrfoder och/eller kott, inalvor och ben :)

Vill du att de ska ata mer varierad och bra mat sa kan du ge dem en kycklingvinge om dagen att dela pa, da far de ben ocksa sa att tanderna haller sig rena :)
Annars sa fungerar aggula perfekt som "sas" en gang i veckan.
Du kan aven ge bitar av hjarta, lever, njure osv.
Manga av oss har inne ger aven dagsgamla kycklingar och moss (samma som orm-agare ger).

Sa har gav jag mina illrar mat innan jag gick mer eller mindre over pa bara kott (torrfodret stod framme hela tiden och det var sma portioner kott, sa det fanns alltid for dem att ata av bada sorter):
mandag: kottfars och aggula
tisdag: kycklingvinge
onsdag: hjarta och mus/kyckling
torsdag: lever och putset av kottet jag hade till middag (okryddat och okokt)
fredag: kycklingvinge
lordag: dagsgammal kyckling
sondag: blandad kompott av putsrester och diverse annat kott jag kom over billigt (lamm, not, flask osv)

Ibland hade jag tur att komma over saker som kanin, fasan och ekorre ocksa :)

Ang kottbullarna sa ge dem inte samma kottbullar som du steker at digsjalv. Illrar ska absolut inte ha kryddor och salt, och jag har for mig att lok (om du har det i) till och med ar giftigt for dem.

Lycka till!! :)

enbartmalin
0

#5 Jag gissar på att det är färdig-köttbullar och då är det lök i.

Nimibus, vill du ge dom saker utöver torrfodret så håll dig till det "Musiken" tagit upp här ovan.

Läs på om illrar och vad dom bör äta? :)

Hälsningar Malin

Nimibius
0

yay tur för mig å ungarna att de inte fått så mkt av köttbullarna då :S

ja har läst massa olika om va man får å inte får ge illrar.
å jag har fått höra mkt från massa olika håll, men inget av de har gjort mig klokare.. därför skrev jag här.. tänkte att då borde jag få snabbt och korrekt svar omedelbart? och se, så fel verkade j ainte ha iaf :D

jo dom blir 1år i maj.
och Costellot genomgick sin stora operation i oktober har jag för mig

Musiken
0

Vad bra att du kanner att du fatt bra svar! :)

Far hoppas pa att Costello far upp vikten lite snart nu da!

Nimibius
0

M2 :)

jo men de tycker jag. bra info om torrfoder å om BARF.
jag känner mig lite tryggare nu.

åh! vet ni, ja byggde om en gammal byrå å satte upp en hängmatta i den gjord av kycklingnät å sen lagt in flecefiltar å gosat till det för dom.
(har böjt till nätet så det inte finns nåt de kan skada sig på)

men dom verkar mkt lyckligare nu när de har fler ställen att busa runt på.
:}

Musiken
0

Du kan aldrig fa for manga stallen for dem att busa pa ;)

Mina alskar kartonger! Bada hoppar i och sen leker de "herre pa tappan" :P Ror, prasselpasar, gravlador och bollar ar andra valdigt uppskattade leksaker har hemma :)

Loveferrets
0

#9, Så roligt, dom får som sagt aldrig för många ställe att busa o sova på.

Nimibius
0

de e mys å se hur glada domnär dom kan klättra, hoppa å skutta sig igenom saker.
har en del plsrör som jag fått av en av byggkillarna ja jobat ihop med. tänkte göra en pyramid av kortare rör.
vad tror ni om de?

JossanH
0

Vill du lära dig mer om BARF och vad för slags kött du kan ge illrarna så kan du alltid kika in på barf.ifokus. Där finns en bra artikel om just barf till iller. Den ligger direkt på framsidan när du går in där! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus