xtra vital, dåligt illerfoder?
hejsan!
Min syster jobbar i en zoo butik och skickade hem 4 st Xtra vital påsar(2kg påse) åt mig. Jag brukar i vanliga fall åka från bålsta till hagsätra för att köpa totally ferret åt mina illrar.
Så nu frågar jag ser som vet, är Xtra vital ett dåligt foder ?
Känns väldigt onödigt att kasta bort det och enligt innehålls förteckningen ser det väldigt lovande ut. Men eftersom att jag redan från min första iller kört med totally ferret och lite kyckling vinge ibland så vet jag inte speciellt mycket om resten av fodret för illrar och skulle alltså behöva lite råd.
Vad tycker ni om xtra vital egentligen? :)
Jag skulle rekomendera dig att fortsätta på din befintliga kost. Visst, du kan ju ge några knaxar av xtra vital som godis eler så men jag skulle inte vilja ge det som helfoder till någon av mina illrar. Kanske som tillskott till mössen :P
Nu minns jag inte rakt av hur innehållsförteckningen såg ut på den, var två år sedan jag synade den sist, men jag vill minnas att jag ratade det helt.
De bättre fodren för iller brukar sägas vara vitalin och totally ferret. ANF minns jag inte vad folk säger om, och jag minns inte alls innehållsförteckningen på den nu heller. Det är med andra ord få foder som egentligen är bra för illrar som finns att köpa i dagsläget. Men det du kör på är bland det bättre och att ge någon kycklingvinge som komplement är toppen, så det tycker jag absolut inte att du ska byta bort :) Iaf inte mot xtra vital ;)
Paulina
vad bra, då ska jag absolut inte byta foder då.
Jag får som du säger använda det som godis kanske.
Man tackar för svaret :)
Är inte Orjjen oxå det som lämpar sig bra annars ? (bara undrar)
3# Orijen kitten..:)
#4, Aha orijen kitten, så om det bara står Orijen är de dåligt ? Kan man ge det till vuxna oxå eller gäller det enbart valpar ?
Vet inte vilket utav orijen man ger till vuxna illrar eller om det är samma faktiskt, men orijen kitten är ju tydligen bra för valp iaf..
Ah ok tack,
förlåt för ot ts.

När jag köpte orijen senast fanns bara en variant för katt. Men å andra sidan har mina inte käkat torrfoder på två år nu.
Jo, vissa menar att orijen är bra. Deras idé låter toppen, verkligen, men jag är lite tveksam till alla växtdelar i det.. Men å andra sidan så kommer man ju aldrig ifrån det om man ger torrfoder, men orijen är inte mitt förstahandsval iaf. Men som med mycket annat så tvistar de lärde i den frågan ;)
Paulina
Kan hända att jag blandar ihop orijen kitten med royal canin kitten? 
hmm..
okej , hm det är inte lätt alltid. Royal canin skulle oxå vara bra har jag för mig eller ? de fanns ju olika varianter på de beroende på vilken ålder illern har.
Man slipper ju betala för frakt om de finns lämpligt foder på zoo. Just därför jag undrar. Får kolla in innehållsförteckning på dom båda.
Royal canin kitten skulle jag inte heller rekomendera som helfoder till iller, även om jag vet dem som anser att det är det ^^ Visst, mina illrar gillar det, men de får det bara som godis nu när jag fått vantarna på en provpåse.
Paulina
#12, Okej, Du föredrar alltså bara Vitalin eller Totally ferret som tyvärr bara går o köpa via internet ?
#13 Totally ferret finns ju även på hagsätra zoo men då ska man ju bo i närheten med. Men jo, jag har inget emot internet, enkelt och beställer man en hel kartong på en gång (vilket ändå går åt) så blir inte frakten så farlig heller.
Paulina
"14 ok, har inget emot internet jag heller förutom frakten, även om det blir "billigare" i längden så är det ju en större summa man får lägga ut på en gång.
Hoppades bara på att det hade funnits nått lämpligt foder att tillgå även för iller ute i butikerna och jag hörde då talas om Orijen bla, att nån här hade gett de.