BARFa iller och katt
Ni som har både iller och katt, och BARFar illrarna, helt eller delvis, hur fungerar det och hur gör ni? BARFar ni även katterna då, eller enbart illrarna? Och hur fungerar det, håller de sig till sitt eget, eller försöker de ta varandras? Tänker ifall den ena arten kanske bestämmer litegrann och risken finns att den då tar allt och gömmer och äter? Eller löser ni det då på något annat sätt, t.ex att de äter i olika rum? Och om ni enbart BARFar illrarna, hur fungerar det och hur gör ni då? Känns ju som att en katt borde vara intresserad av köttet den med… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag barfar båda arter. Oftast får de tillsammans, men katterna har mer behov av ex hjärta. Därför har jag en del specialsaker som de får separat. Då ger jag katterna i köket och stänger grinden. Illrarna får sitt special en och en i spruta och hjärtan serveras styckevis. Har ett schema på köksskåpet där jag kryssar i så att alla har fått det de ska.
Tack för svar.
Hur fungerar det när de får tillsammans, äter de bara sitt eget och låter de andra ha sitt ifred?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag jobbar mycket hemifrån så då ger jag när någon kommer och ber om mat. Är jag inte hemma ställer jag fram en tallrik som räcker till alla, både iller och katt. Illrarna gömmer ju en del, men katterna vet vart. Så det finns inget deras. Ingen av arterna "överäter" utan äter vad de behöver.
Jag ger bara BARF som lite extra då och d. Ska försöka börja ge det lite oftare. Jag gör portionspåsar som är en blandad kompott till både katt och iller. Just nu har jag shoppat bland köttrea och lite annat. Så för tillfället har jag påsar med kycklinghjärta, kycklingmage, nötkött och fläskkött. Det har jag tänkt ge dom typ varannan dag nu och så ska dom få kycklingvingar varje/varannan dag också. Ska även försöka inhandla lite frysta möss till dom.
Jag har en katt och 2 illrar. En iller smakar ibland lite försiktigt på BARFen medans den andra älskar det sålänge det inte är ben och för stora bitar och katten älskar det också. illern somälskar kött har innan varit trög när det gäller allt annat än kyckling och kycklinghjärta men när katten är i närheen så hetsar dom varandra lite till att äta av det som finns.
De äter mest torrfoder och därför behöver jag inte tänka lika mycket på exakt VAD de får i sig och vem som ska ha vad.
Dock låter jag inte köttet stå framme länge då jag vägrar köttgömmor!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Hehe nä det där med köttgömmor är väl halvroligt.
Vad är det som är bra just med hjärta och mage? Och vart får man tag på sånt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Gå in på barf.ifokus, där finns en artikel om just illerbarf som är jättebra! Där kan du läsa om vad man ska ge, hur mycket och vad men behöver tillsätta i kosten. Den ligger på framsidan så hittar den direkt du går in :)
Du kan köpa kycklingmage och hjärta på Willys för ett jättebilligt pris! Hjärtan brukar vara väldigt uppskattat kan jag säga ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för tipset, den sajten hade jag glömt!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Mina odjur barfar sig själva när matte inte gör det tillräckligt ofta. Både katten Lucifer och illern Irma föredrar barfvarianten "mussomkommitiniköketgenomsopskåpet". Fast kycklinghjärtan går också bra..