Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3349 ggr
ferretgirl
2009-03-08 18:07
0

Vad göra??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!!

Upptäckte igår att Tiffanie löper, trots att hon blev kastrerad förra året, blev inte lite förvånad när jag såg att hon var i fullt löp. Detta är första gången detta har hänt för alla mina tikar som är kastrerade, så nu undrar jag vad göra? Kan jag utan fara för henne sätta henne till Miller så att han tar henne ur löpet? Eller finns det något annat jag kan göra som inte skadar henne? Tacksam för svar om någon vet.

Chirstel. och en löpande Tiffanie

Aviendha
2009-03-08 18:11
0

Aj då. Är inte Miller intakt? Utan att veta ett endaste dugg så låter det kanske lite tvivelaktigt, man vet ju inte hur det slår iom att man inte vet hur mycket de missat att ta bort vid kastrationen, vilket jag antar är anledningen till att hon löper.

Det är väl försent för att göra om kastreringen nu när hon är i full brunst? Chip kanske kan funka, men jag vet inte. P-spruta, men det känns inte som ett bra alternativ. Kan du inte ringa till bra veterinärer på iller och rådgöra med dem?

Hoppas att det löser sig bra för henne!

Faxlin
2009-03-08 18:16
0

Jag skulle åkt in med henne och gjort om kastreringen. Du har ju faktiskt turen och ha sveriges bästa iller veterinär hos dig. Eller så rent av kräva en omkastrering av den som gjorde den från början. Det ska gå på deras konto. Inte ditt.

Jag skulle absolut itne sätta ihop henne med Miller i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
2009-03-08 18:33
0

Håller med Åsa, att sätta ihop henne med Milelr är definitivt inte en bra sak. Högst osannorlikt att hon blir dräktig, men chasen finns att hon går ur "löp"… vilket då kommer att maskera hennes symptom som är den svullna vulvan

Antingen för det sig om en misslyckad kastrering, men det kan även röra sig om binjuresjukdom. Så u första hans kulle jag ultraljuda henne hos veterinären, för att se om det antingen finns rester utav äggstockar etc, eller om det sitter nå tumör på binjuren. Syns det inget alls skulle jag antingen ta en hormonpanel, alternativt öppna upp henne, för att vara säker på vad det är, och sedan välja behandlingsmetod därefter (ny "kastrering", suprelorin implantat mot binjuretumörer, eller operation av eventuella tumörer)

Däremot funderar jag på hur "effektiv" en hormonpanel gentligen är, borde inte en iller i brunst visa förhöjda hormonvärden, precis som en iller men binjuretumörer? någon som vet mer om det här?

Blueshift
2009-03-08 20:26
0

När man gör en hormonpanel undersöker man om det är förhöjda nivåer av både könshormoner såväl som en rad olika intermediära prohormoner som primärt tillverkas i binjurarna.

Hos honor som är i brunst och är antingen okastrerade eller har funtionella äggstocksrester är det huvudsakligen könshormon, östrogen, som är förhöjt. Men har man alltså dessutom förhöjning av övriga intermediärer är binjuresjukdom mycket troligt.

Man kan göra ett hCG-test vid misstanke om äggstocksrester. Precis som då man använder preparatet för att ta honan ur brunst ger man först en spruta efter ca 10 dagars brunst. Ses ingen reduktion av vulvan ges en spruta till efter ytterligare 2 veckor.

Reduceras vulvan efter hCG-testet är äggstocksrest mycket troligt. Om däremot ingen förändring ses är man dock inte mycket klokare, eftersom hCG inte alltid ger respons även om där finns äggstockar/rester.

ferretgirl
2009-03-08 20:38
0

#1# Miller är intakt, men vet inte om det hjälper att sätta till honom.

#2# Får ringa upp Vivika Ågårdh som gjorde även Tiffanies kastration (hon har kastrerat alla mina tikar som är kastrerade), det är första gången något sådant här händer för min del. Ska även ta och kontakta Torkel Falk imorgon och höra vad han säger om detta. Behövs det som #3# säger göras ett HCG test, då får vi göra detta så jag får reda på vad det är. Väntar och med ev ihopa sättning med Miller tills jag har pratat med Torkel om vad som är bästa att göra.

Blev bara så paff när jag såg att hon löpte, så jag var bara tvungen att höra mig för innan jag gör något som jag ångrar.

Tack alla för era svar.

Blueshift
2009-03-08 21:00
0

Att låta en hane para henne skulle ha i princip samma effekt som ett hCG-test, men det finns en viss potentiell skadorisk att låta en hane para en kastrerad hona. Beroende bland annat på hur högt/lågt snittet är lagt när man tog bort livmodern så kan hon få skador av själva parningen. Känner till ett sådant fall. Så jag skulle nog inte våga ta risken.

sarae
2009-03-08 21:05
0

#4 tusen tack för utförligt svar! Hade dessutom ingen aning att man kunde göra ett hcg test.

ferretgirl
2009-03-08 22:58
0

#6# snittet på Tiffanie är lagt i mittlinjen ca 4-5 cm från rumpan sett. Snittet var ca 5 cm långt men detta är totalt läkt då kastreringen gjordes förra året tror det var i april eller maj dvs nästen för ett helt år sedan. Så det är inte så att hon har några sår eller så på sin mage, så jag kommer att ändå ringa upp Torkel imorgon och höra vad som blir bäst att göra, ska även ringa upp Vivika som gjorde operationen på Tiffanie om det är så att Torkel rek en om operation. För då får hon stå för kostnaden som blir för operationen då hon inte fick bort allt förra gången.

Blueshift
2009-03-08 23:25
0

Jag var lite otydlig. Det snitt jag pratar om är inne i kroppen där man avlägsnat livmodern. För det mesta läggs det med viss marginal ovanför cervix vilket brukar vara mer stabilt, men det finns veterinärer som lägger det strax under cervix med tanken att undvika så kallad "stump pyometra" (livmoderinflammation som kan utvecklas i "livmoderstumpen" som kan bli kvar om man lämnar för stor marginal ovanför cervix).

Det har alltså inget att göra med snittet där man gick in genom hud/bukvägg, utan de potentiella skador jag pratar om är de som kan uppstå i vaginan. Kort sagt kan det i värsta fall leda till en ruptur.

ferretgirl
2009-03-08 23:39
0

Det snittet du pratar om, vet jag inte hur det är lagt. Och någon ruptur tror jag inte där är då har gått så lång tid som nästan ett helt år sedan ingreppet. Men allt sådant här kommer jag att prata om med Torkel imorgon när jag ringer honom, så får han säga vad som är bäst för Tiffanie.

Blueshift
2009-03-08 23:43
0

Ytteligare förtydligande ;) : om du parar en kastrerad hona där man lagt ett snitt lågt under cervix så kan vaginan i värsta fall gå sönder (ruptur) vid parningen. Skrev jag begripligt nu? :)

Men du har rätt, det är bättre att du tar det här med veterinären istället.

FerretCrow
2010-03-23 15:35
0

här bevisar det ännu mer det som snackas i den andra tråden =( hua blir så arg =(