O.T Kattungar
Ja för ett antal dagar sedan försvann våran gårds katt men hon kan gå lite längre ibland så vi oroade oss inte speciellt.
efter 3 dagar kommer hon hem och vad gör hon inte? jo hon leker vedkap =(
åh p pillren e ju slut.
så nu har hon friat dygnet runt till en superfin han katta här i området och håller ännu på.
Hur länge pågår detta och hur länge går dom med bebisarna i magen?
Jag har koll på mycket avel inom olika sorters djur men absolute inte ett smack om katter.
Känns säkert med att denna katt iaf fått 2 kullar tidigare som har gått bra =)
Har ställt samma frågor på katter.ifokus men blev ditekt påhoppa med massa skit utan att ens få svar på frågorna.
Jag tar på mig att ta hand om kattungarna om det kommer några även fast det inte är min katt utan den ägs av det andra hus hållet på samma gård, men jag gör det för att jag vill att kattungarna ska komma till ett bra hem.Så jag kan ju heller inte ta katten och åka och kastrera den hur som hellst då den inte är min.
Dom går med bebisarna i magen 9 veckor :)
Mysigt med kattungar..

#1 tack för svar. ja det e ju så gulligt men det var ju inget som var planerat från ägarens sida =( Men man får göra det bästa av situationen helt enkelt. tyvärr kan ingen bebis stanna hos oss då jag är allergisk mot katter =(
Åh katter som är så mysiga. Om det blir några kattungar så får du försöka lägga ut någon bild iallafal :P

#3 ja men det kommer jag göra =)
Waa vad arg jag blev när jag kikade in i katt forumet. Dom skäller på dig för att du tar ansvar och vill lära dig. Idioti.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

#5 jo sista gången jag vände mig dit iaf

Synd du bor så långt bort, hade annars gärna tagit en hane av dig. Men Ånge är lite långt ifrån Helsingborg.

#7 ja men tyvärr kommer dom inte flytta till vem som hellst utan är man intresserad får man lämna intresse och berätta mer om sig själv och vad man har att erbjuda.
ärligt talat så tar jag ofta kattägarnas parti i sådanna här fall. Vi här inne tycker synd om oss själva för alla dessa omplaceringar när det gäller iller…. Räkna med illeromplaceringarna gånger 100 (?) och man får en liten inblick i vad kattägarna har att kämpa med.
Man beräknar idag att det finns runt 100 000 hemlösa katter i Sverige (ta en kik på blocket och där har vi omplaceringar i tusental). Som de flesta kanske förstår så är det inte raskatterna som går hemlösa utan det är huskatterna.. Varje gång någon får en kull med huskatter så hamnar de kattungarna i ett hem som skulle kunna ha tagit hand om en hemlös katt istället. Så varje gång någon föder upp en huskattkull så bidrar man knappast med att minska antalet hemlösa katter… Indirekt är det den bistra sanningen… Sen så ska vi inte ens tala om alla sjukdomar som finns och som kan föras vidare om man inte testar för sådant innan en parning, som alla seriösa kattuppfödare gör.
är det konstigt om kattägarna sliter sitt hår varje gång någon skriver om oplanerade kullar??
Se hur folk reagerar här inne när oplanerade kullar tas på sina illrar och tänk er ett problem som är flera hundra gånger större. Då kanske man kan få en gnutta förståelse för hur kattägarnas reaktioner…
Själv hade jag lite "samma problem" när jag kom hem från Norge. Grannarnas stallkatt var högdräktig och fick ungar bara någon vecka efter att vi kommit hem. Det jag gjorde var att stå på mig hos ägarna. Jag tog hand om alla kattungarna från det att dom var runt 8 veckor då kattmamman tog hem dom till oss. Prio ett där efter var att kastrera henne!! P-piller är inte bra för en katt i långa loppet och kan ge problem med tumörer. Vill man inte ha kattungar så kastrerar man. Kan du inte prata med ägaren om detta??
Är du osäker på om katten är dräktig och ingen egentligen vill ha ungarna så kastrera och gör en abort samtidigt om där skulle vara små foster.
Stå på dig hos ägarna och förklara problemet!
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Man förstår att dom tycer det är hemskt, det är ju inte det man blir irriterad på. Snarare att dom börjar skrika och klaga istället för att hjälpa till.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
#10 Det blir lätt så när man är frustrerad och hamnar i samma situation för femtielfte gången…
Sajtvärd på Iller.ifokus

jo men visst att dom blir frustrerand men att påstå att folk ljuger bara för att man blir det är ingen andledning
#12 Som jag skrivit i tidigare inlägg, kan du inte tala med kattägaren eller be dom göra en abort samtidigt som kastrering så blir alla vinnare??? Inga mer ungar och inga mer piller som kan ställa till med problem.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#13 har försökt men får ingen direkt respons tyvärr =(
NU har jag läst tråden inne på katter och tycker inte den skiljer sig nämnvärt från trådarna här inne. om man inte tar åt sig personligen så är det bra information du fått där inne.
Svar om hur länge honan är dräktig fick du ju redan i inlägg 6.. och jag tycker du överreagerar- jämför med oplanerade illerkullar här inne! Hur reagerar folk då? Man fr sig en liten "uppläxning" samtidigt som man får veta det man behöver.. tyckte det var samma sak inne på katter..
Och för att förtydliga- man kan inte se på en vanlig veterinärbesiktning om en katt har någon sjukdom eller inte. Du kan se det om katten har någon synlig sjukdom, men även jag har erfarenheter av dödliga sjukdomar på "friska" katter. Grannens katt som jag skrev om i inlägg #9 såg hur frisk och pigg ut som helst efter att hon fått sina kattungar. Tyckte hon började se risig ut ett par dagar innan kastreringen och hon började bli ganska tjock så trodde det var fler ungar på G… Skulle göra en abort samtidigt som kastreringen men hon kom tyvärr aldrig hem igen :( Det visade sig att den stora magen som poppat upp utan förvarning var blodblandad vätska och att hon hade blöt FIP och var tvungen att avlivas på stört.
Det finns anledningar till att seriösa uppfödare kräver tester på olika sjukdomar (som man inte kan se på katten med bara en vet.besiktning) innan katterna får träffas.
Jag vill med detta informera om den risk som ändå finns hos kattungarna.
Om ingen vill ha ungarna egentligen, varför inte stå på dig om en abort? Och om ägaren tycker att en kastrering är dyrt så lönar det sig absolut i långa loppet då det blir billigare än p-piller och dom slipper hamna i denna sits igen.
Och p-piller för katt skyddar inte mot dräktighet. Det får honan att gå ur löp, men hon kan fortfarande bli dräktig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

jo det som du säger har jag försökt förklara för ägaren men det går tyvärr inte lixom in i huvudet. Men som tur är har jag redan några intresserade ifall det blir bebisar och det är skönt =)