Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1856 ggr
evelinahornqvist
2010-03-18 14:37
0

Mumin på Blocket

Alla har väl tagit del av Mumins tragiska historia.

Nu har hennes nuvarande ägare lagt ut henne på Blocket, denna annons Mumin.

Finns det verkligen inte någon som kan hjälpa den här stackaren nu?
Hon behöver inte det här.
Och hjälp Dahifa att hjälpa mumin!

Nånting måste man ju kunna göra?!

[dahifa]
2010-03-18 15:27
0

Jag har suttit och gråtit hela dagen pga det här.

Jag känner mig så fruktansvärt elak mot Mumin som ens var tvungen att sälja henne från början. Och jag känner mig som en idiot som litade på vad Likeabug sa.

Jag letar febrilt efter någon som kan ta hand om Mumin för RESTEN av HENNES liv. Hon förtjänar inte det här, att kastas runt överallt för att folk skaffar iller för att det är ju "såååå häftigt"! Jag blir så arg och besviken!

Jag sa från första början att Mumin INTE är en nybörjar iller. Hon är inget man "bara skaffar", det gör man inte med något djur!

Jag har pratat med han som har Mumin nu i alla fall och jag blev hysterisk och sa till honom att om han säljer henne via blocket utan att jag godkänt köparen, så kommer jag åka och tvångshämta henne på en gång. Han lovade mig i alla fall att han inte säljer henne försen jag godkänt den nya ägaren, och jag hoppas att jag för en gångs skull kan lita på det och inte få ett till knytnävslag i ansiktet.

evelinahornqvist
2010-03-18 15:36
0

Är det du som står som ägare på henne? Är det så så får du ju blanda in polisen i det här, för sånt här liknar bedrägeri.

Det får inte gå till såhär.

[dahifa]
2010-03-18 16:47
0

Nej. Jag sålde ju Mumin till en tjej som heter Mimi, som ljög för mig och som inte heller berättade hela sanningen från början. Efter en dag säljer hon Mumin vidare, fast jag sagt att jag ska ha tillbaka henne då, så nu är det en kille som heter Johan som har Mumin.

Jag hade aldrig något ägarbevis osv på Mumin, och egentligen ska jag ju inte lägga mig i eftersom jag har sålt henne, sen är det egentligen upp till den ägaren vad h*n gör osv. Men jag kan inte bara sitta här och skita i allt och inte göra något åt saken bara för att jag sålt henne. Hon var min bebis och jag tänker aldrig låta något mer sånt här hända henne.

Han ska iaf höra av sig till mig så fort någon visar intresse och jag ska vara med och godkänna köparen.

sofie
2010-03-18 16:51
0

Åhh vad jag önskar att jag hade pengar till en till iller :(

evelinahornqvist
2010-03-18 16:52
0

Ja,d et blir ju svårt utan ägarbevis. Försäkringen är också överskriven på nuvarande antar jag?

Ja det är bra! Och ligg på honom nu!

We got your back!

Loveferrets
2010-03-18 17:00
0

#3, Hoppas verkligen han kan stå för sitt ord då att berätta de för dig innan mumin flyttar vidare till nästa hem. Sånt här är så tragiskt, hade kanske varit säkrare om du själv skapat en annons om henne, så kunde folk hellre höra av sig till dig ifall intre fanns dahifa ?

evelinahornqvist
2010-03-18 17:06
0

Bra idè Loveferrets!

Dahifa: Varför gör du inte en deal med Johan om att intresserade köpare får kontakta dig, men de köper den av honom? Då vet du ju att Mumin hamnar hos någon som du själv varit i kontakt med.
Du vet ju mer om Mumin än vad någon annan gör.

Det är ju en idè

UlrikaD
2010-03-18 17:07
0

Men vilken inflation! Köpte de inte illern för 1500kr och nu säljer de henne för 3000kr

evelinahornqvist
2010-03-18 17:09
0

#8 Sjukt va? Snacka om att bara bry sig om pengarna. Hoppas att rätt köpare prutar!

Loveferrets
2010-03-18 17:17
0

#7 Tack, Skrattande

[dahifa]
2010-03-18 18:30
0

Jag har tagit på mig lite av ansvaret att hitta en ny ägare till Mumin. Men samtidigt känner jag mig lurad… När Likeabug hörde av sig till mig, dagen efter jag sålt henne, om att hon inte kan ha kvar henne, så letade jag direkt ny ägare. Jag hade ju 7 stycken intresserade från början och då hade jag bara haft ute annonsen i 2 dagar. Jag hittade ju en tjej då, och vi 3 hade kontakt med varandra, men sen fick jag bara veta att Mumin hade flyttat. Och jag visste ingenting mer.

Nu har jag tagit kontakt med en av de som ville köpa Mumin från början, och hon har även svarat på Johans annons. Hon har 3 illrar, har haft 3. Hon har dem lösa i huset och dem har ett eget rum som att leka och sova i osv. Sen har hon även en liten utegård till dem där hon gjort en damm som dem kan simma i om dem vill. Hade inte Likeabug varit så snabb på att höra av sig, så hade jag valt denna tjejen och hennes sambo från början. Nu är hon ju intresserad igen så jag hoppas att Mumin får komma till henne.

Jag gör allt jag kan för att få det att bli bra, men det känns som om jag blir överkörd mest hela tiden :S

UlrikaD
2010-03-18 18:33
0

#11 Men är hon villig att helt plötsligt betala dubbelt så mycket?

Hoppas verkligen att ni hittar det perfekta hemmet nu iallafall.

[dahifa]
2010-03-18 18:40
0

#12 Jag vet inte, men jag har sagt till Johan att 3000 får han inte för en omplaceringsiller som det dessutom är lite jobb med eftersom hon är bitsk. Den stora buren han har kostar ca 2000 i affär tror jag (inte säker), men den kommer hon ju ändå inte behöva eftersom hon har byggt hage och allt till sina illrar.

Jag sa till honom att sälja Mumin för sig, och buren för sig men jag vet inte om han förstår riktigt vad jag vill komma fram till. Det är ju snart valpsäsong också och då är det ingen som betalar 3000 för en omplaceringsiller.

Jag sålde henne för 1500, med sele och leksaker osv osv. Men det var en symbolisk summa och det tror jag de flesta har förstått också eftersom jag till och med erbjöd Likeabug pengarna tillbaka, bara Mumin fick ett tryggt hem någon annanstans.

Jag vet inte riktigt vad han bestämt sig för ännu, han är inte inloggad så ofta så jag får försöka fånga honom senare.

Sara
2010-03-18 18:51
0

# 13 Det låter betydligt rimligare om han försöker sälja buren enskilt. Kanske till råttägare eller liknande. Marknade blir ju större då.

Sara

blackmoment
2010-03-18 19:29
0

#13   buren kostade 1600 ny när likeabug köpte den.

Loveferrets
2010-03-19 01:47
0

"11, Hoppas då bara att denna tjej kan ta mumin nu då. Som sagt det viktigaste nu är att illern kommer därifrån eftersom hon inte verkar omtyckt där men jag förstår att det är jobbigt för dig. All lycka.

sandraxea
2010-03-20 01:36
0

ursäkta o, jag lägger mig i, men det här om Mumin har jag gått och tänkt på… Vad hände? Såg att annonsen var borta också :( *håller tummarna för ett possitivt svar*

evelinahornqvist
2010-03-20 09:31
0

Ja, uppdatering please! Annonsen finns inte kvar.
Var är Mumin?
:S

[dahifa]
2010-03-20 17:05
0

Mumin är kvar hos Johan. Men jag hittade en kvinna som ville ta sig an Mumin. Som hörde av sig även när jag sålde henne från första början. Jag tror jag skrev längre upp om den här kvinnan?

Hon och hennes sambo har i alla fall 2 illrar just nu och har haft 3. Dem har ett eget inrett rum inomhus till illrarna men dem springer även fritt. Sen har dem en liten utehage till dem med en damm som dem kan simma i osv.

Jag fick äntligen Johan att sälja Mumin till den här kvinnan, och mötet ska ske på måndag. Jag fick verkligen kämpa för att få Mumin bort därifrån, och jag sitter lite som på nålar nu tills måndagen är kommen och då kommer jag veta om Mumin fått ett nytt hem.

Johan verkade bara vara ute efter pengarna, och inte ens när jag i princip skällde ut honom och sa att jag betalar de 3000 han vill ha bara han sätter sig i bilen och kör Mumin halva vägen, dög det. Till slut fick jag honom i alla fall att gå med på att sälja Mumin för en viss summa, men han är verkligen inte klok den killen :S

Loveferrets
2010-03-20 17:19
0

#19, Herre min skapare vilken konstig typ han är.

sandraxea
2010-03-20 18:46
0

härligt att mumin verkar få komma "hem" tillslut. håller tummarna.

Synd att folk inte kan bete sig vuxet och föra en dialog med varandra… mkt sånt här skulle slippas.

evelinahornqvist
2010-03-21 14:20
0

Håller tummarna!

[Sephrenia]
2010-03-21 15:42
0

Johan = redigerat av Sara. förlåt Åsa för ordvalet!

[dahifa]
2010-03-21 20:14
0

Va? :S

[Sephrenia]
2010-03-22 02:00
0

#23 jag använde ett rätt fult ordval för den här killen som har den.

[dahifa]
2010-03-22 17:11
0

Okej hehe :P

Nu äntligen har Mumin fått åka i från Johan och har hamnat i sin nya familj! Jag är så glad och hoppas verkligen allt kommer gå bra. Nu har hon 2 små kompisar också! :D:D:D:D

Loveferrets
2010-03-22 17:21
0

¤26, Så skönt att höra, hoppas verkligen hon kommer trivas i sin nya familj.

Sara
2010-03-22 17:36
0

Skrattande

Sara