Lite orolig...
… för gamlingen i huset. Ena stunden kan han hoppa omkring och vara pigg. Andra sekunden släpar han sig runt och ser ut som bambi på hal is. Sen kan han sova och vakna som om inget hänt och springa runt igen. Ibland kan man tro att han har Parkinson för skakar som ett kugghjul. Har hänt ett par gånger sen jag fick honom i sept/okt förra året, men när han är så så undrar man. Är det något som känns igen?
Han har äntligen ätit upp sig och det är inget fel på hans aptit. Dricker gör han och går på låda, om han inte tar ngn fri yta.
/Martina

Kolla glukosvärden.Skulle kunna vara insulinom. Vanligt bland äldre illrar som är uppvuxna på torrfoder.
Precis som Sarah säger. Glukosvärdet kan vara värt att kolla. Då ska illern fasta 4 timmar innan testet tas. Jag brukar därför alltid erbjuda illern uppblött torrfoder med lite laktosfri grädde i för att den ska äta precis innan man tar bort maten.
Att illern skakar mycket kan bero på insulinom, men kan också bero på att den har det lite jobbigt att få upp kroppstemperaturen efter att den sovit.
Ta kontakt med en veterinär för att kolla glukos, lever och njurvärden och få honom ordentligt palperad.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Beroende på hur allvarliga symptom på insullinom iller visar tycker jag man ska vara lite försiktig med att fasta djuret. Hade jag fastat Fiona nu innan vi var hos veterinären hade hon garanterat fått ett anfall vilket säkerligen hade gått riktigt illa! Men då hade hon ju extremt låga värden bara 1,5 trots att hon ätit ganska nyss innan. Men på henne märkte jag ju att hon började äta oftare hemma och tog ja bort maten i kanske en halvtimme för att städa tex började hon visa starka symptom redan då, därför valde jag att inte fasta henne. Som sagt bara så man tänker på detta och kanske håller illern under lite extra uppsikt under tiden man fastar om man misstänker insullinom eller om illern visar starka symptom redan innan..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#3 Men jisses! Det var låga värden det!
Om han så sagt ovan inte visar så tydliga symptom mer än vinglighet så bör du fasta honom i 3-4 timmar för att blodprovet ska visa rätt, är han så dålig som Fiona ska man självklart inte fasta!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Man behöver inte fasta djuren idag innan proverna tas eftersom man har ett ganska brett spann att gå på. Normal värden anses vara runt 5,25 - 11. Ju närmare djuret är 5,25 så börjar man misstänka att illern har allt för hög insulinproduktion. Är det 11 eller mer så lutar det åt diabetes.
Huvudsaken är att man vet när illern senast åt när provet tas. Så att man har det med i beräkningen.
#TS Prova att ge honom ngt sött för att se hur han reagerar. Du kan ex ge honom vitaminpasta, kattmalt eller honung. Det höjjer blodsockret och då ska han bli piggare för stunden. Om en iller har Insulinom (tumörer i bukspottskörteln) så produceras det allt för mkt insulin, det i sin tur sänker blodsockret och kan ge symtom som du beskrev. Jag puttar en artikel åt dig! Den heter Insulinom hos våra illrar.
Lycka till.!

Tack för tipsen!
Ska kolla upp det hela. Han verkar må prima ballerina just nu. Knasigt. att så fort man skriver något så verkar han vara problemfri igen. Ska prata med veterinären.