Foder vi dem for mycket/ofta?
Har funderat lite pa det har med mat och illrarna. Med torrfoder sa ater de ju ca varannan timme, lite at gangen och skiter snabbt ut det igen. Men med barf sa ater de ju mer sallan och verkar aven bajsa mindre.
De senaste dagarna har jag provat med att bara utfodra dem en gang om dagen (barf, tidig eftermiddag), istallet for tva som jag brukar (barf morgon och torrfoder natt), och har markt en stor skillnad pa hur de ar. Istallet for att vara ena riktiga soffpotatisar sa ar de mer aktiva, mer undersokande, mer kontaksokande och definitivt mer aktiva. Funderar pa om det ar sa att faktumet att de maste ga ca 4 timmar utan mat (om de ater samma mangd som de vanligtvis gor) som gor att de ar mer aktiva. Man kan nastan se hur hjarnan jobbar for att hitta mat och hur instinkten kommer till liv igen. For att gora det extra klurigt for dem sa serveras maten numera i en behallare som de maste ta sig in i for att overhuvudtaget kunna ata.
JAG tycker att de ar mycket mer "illriga" nu, an nar maten standigt funnits pa en tallrik som de bara kunnat ga och ata ifran nar de kande for det. Ar det nagon mer som har observerat samma eller liknande saker? Funderar pa att helt overga till att utfodra dem en gang om dagen med mat i olika behallare for att fa dem att jobba lite mer for dem, men vill ju naturligvis inte att de ska ma daligt for att jag inte utfodrar dem ofta nog.
// Amanda
OHHHH jag vill också att mina tussar ska fatta poängen med kött!
Så länge man bara ger en ranson som ska täcka hela dygnet så är det ingen fara alls att utfodra en gång om dagen. De gömmer ju till senare och äter under dagen om/när de blir hungriga igen, vilket är ett riktigt naturligt beteende för en iller. Smart att ge dem lite hjärngymnastik med! :)
Själv kan jag inte bidra med några jämförelser alls med tanke på att ingen helbarfas här hemma. Men den som äter mest kött är i mitt tycke mer aktiv, men han är valp än med så jag tvivlar på att jag kan dra några slutsatser.
Paulina
Om mina killar är hungriga och det inte finns ngn mat framme så springer dom efter mig så att jag blir galen. Dom blir mer aktiva men på ett negativt sätt.
Mina har mat framme dygnet runt, det dom inte vill ha kastar jag. Dock är det väldigt väldigt lite som kastas. Men det gör jag gärna då dom inte ska behöva gå hungriga.

Jag har mat framme till mina dygnet runt och dom är minsann illriga och aktiva som fan! Om du bara utfodrar dom en gång om dagen måste du ju ge dom tillräckligt med mat en gång så att dom kan gömma undan, maten deras går ju snabbt igenom den lilla kroppen så de behöver äta flera gånger per dag. Finns väl ingen iller som har förätit sig och blivit tjock direkt? Eller? Om dom blir slöa av fodret kanske fodret inte är bra? Jag förspråkar FRI MAT 24/7 !! :)
Jag kan hålla med dig, tycker själv att mina illrar blev mer aktiva "illriga", när jag gick över till enbart barf jmf. med torrfoder.
Jag ger oftast barf 1-2 gånger per dygn, beroende på vilket typ av barf (styckat eller hela foderdjur) dom får. Men antalet gånger jag ger varierar mycket beroende på årstid. Sommartid blir det fler gånger per dygn. Vintertid kan dom få en större mängd som räcker flera dygn.
#4 Fast jag vet de som barfar och bara ger mat 1-2 gånger per dag, det som inte äts upp direkt tas undan till kvällsmaten. De illrarna mår inte dåligt av det utan är stora och fina. Det är stor skillnad på att ge kött sällan mot att ge torrfoder sällan. Torrfodret innehåller så mycket "skräp" att de behöver äta mycket och ofta, och skita mycket och ofta :) Kött däremot kan de stå sig på i många timmar. Men man måste ju själv välja vad som passar bäst för ägare och illrar. Alla funkar ju inte på samma sätt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan man göra samma sak med torrfoder? Om jag ger henne 1-2 portioner per dag? För att vår stereliserad 2 årig sover "24/7"
#7 Nej, inte med torrfoder. Det bör dom ha fri tillgång av. Det krävs att de äter mycket mer och oftare för att få i sig det de behöver av torrfodret..
Hon kommer nog pigga på sig nu till sommaren. Det man kan göra för att pigga upp är att aktivera mer. Ta med henne ut (även om hon bara sitter innanför jackan), väck henne och försök busa lite. När dom hamnar i sådanna här sovperioder så är det lätt att bara låta det gå och låta dom vara. Och låter man dom vara så får dom tråkigt vilket gör att dom kommer sova ännu mer. lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vill bara tillägga en sak till Jossans svar i #8, om hon är onormalt trött kan det vara en idé att låta en veterinär undersöka henne. Vissa sjukdomar visar sig till en början som trötthet. Torrfoder ska aldrig ransoneras!
Paulina
Jag kan väl tillägga att mina tre killar som helbarfas inte skiljer sig speciellt mkt mot mina torrfoderätande illrar när det kommer till hur ofta dom äter och hur ofta dom springer på låda.
#7 En iller som sover dygnet runt är inte frisk.
Under vintern så äter dom upp sig och sover mkt mer, men dom är ändå uppe och vill leka och söka sällskap. Hur länge har ni haft henne?
jag få göra ett nytt inlägg istället…
#10 Jag skulle inte kalla Skit sjuk bara för att han mer eller mindre skulle sova dygnet runt om jag inte hjälper honom på traven. Han måste bjudas in på upptäcksfärd, promenad och bus, annars är det mycket sällan han tar ett eget initiativ.
Sajtvärd på Iller.ifokus