Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 472 ggr
DanielaB
0

En till iller

Nu har jag gått runt med mina funderingar över att skaffa en till iller ett tag, men är orolig över att det inte skulle fungera ihop med grabben jag redan har. Han blir ett år i vår och har inte så mycket erfarenhet av andra illrar. Han har sina familjemedlemmar i form av två hundar, en katt och två människor. Vi flyttade för ungefär två veckor sedan utan någon större reaktion ifrån någon utav djuren. Nu bor vi lite annorlunda än vi gjorde tidigare vilket gör att hundar, iller och katt rör sig på samma ytor. Hundarna har rensat illerns matskål vid ett par tillfällen vilket jag vet att han blivit stressad av och i samband med det har han börjat agera hotfullt mot katten då katten bara närmar sig matskålen. Jag vet inte vad det här betyder eller kommer att kunna innebära med att ta in en till iller i familjen. Någon som vet hur jag ska se på det?

JossanH
0

För det första- en lugn och trygg matplats till illern. Ett förslag är en ordentlig upp och nedvänd låda med ett litet ingångshål i så han kan äta i lugn och ro utan att varken hundar eller katter kommer åt maten.

Det kan ju hända att en ny iller kommer stressa honom ytterligare tills det att dom blir vänner (om dom inte funkar ihop på en gång) eller så kommer han känna sig trygg och lugnare med en jämnlik. Svårt att säga när man inte sett eran situation live så att säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

DanielaB
0

#1 En lugn och trygg matplats är såklart redan fixad.

Det blir väll antingen -eller och det känns lite oroligt.