Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2816 ggr
evelinahornqvist
0

parafinolja

Nu skäms jag nästan, men jag har ingen koll på det här med parafin olja.
Hur mycket ska de ha och hur ofta?
Har jag uppfattat det rätt att de ska ha olja när de tappar vinterpälsen?

Skäms

Bogey
0

Njae, parafinolja ger du om du misstänker att det fått i sig nått som kan fastna i magen. Det smörjer och löser för att öka chansen att det kommer ut den naturliga vägen.

Jag antar att det är vetegroddsolja du är ute efter. Det ska ge en vackrare päls och man kan ge en droppe om dagen.

evelinahornqvist
0

Ja vetegroddsolja har jag och den har jag stenkoll på.
:)

Det var väl mest det att jag fick med en flaska parafinolja och undrade vad jag ska med den till. :)

Bogey
0

#3 Parafinoljan är bra att ha till hands. Man vet aldrig när de får tag på nått olämpligt.

Bogey lyckades pilla loss en gummiplutt från ett duschhandtag som blev liggande på golvet i duschkabinen nån gång under hans första halvår hos oss. Vet inte riktigt hur han lyckade för vi var inte medvetna att det ens gick att få loss dem och när jag skulle ta loss övriga för att det inte skulle kunna hända igen om nån glömde att hänga upp handtaget så var de ett elände att få loss.

I vilket fall så gav vi honom maxdosen parafinolja, tror det var 5ml för en illers storlek, i 2 omgångar och gummiplutten kom ut dagen efter även om stackars Bogey var lös i magen nån dag efteråt och fick springa på lådan stup i kvarten.

JossanH
0

Paraffinolja är ovärdeligt när olyckan är framme!
Är det så att de verkar ha lite hår i halsen etc när de fäller kan man ge efter behov. Man bör alltså inte ge oljan systematiskt "bara för att" men det kan hjälpa om de har en massa hår som verkar irritera.

När jag har haft illrar som kräkts eller som jag misstänkt har ätit något de inte borde så har gett en tsk med paraffinolja ungefär med en timmes mellanrum. Kanske 2-3 gånger beroende på hur de mår och om de får ut något bakvägen.
När de får olja brukar den gärna sippra ut lite även när inte illrarna är helt beredda så de kan gå runt med en ganska oljig bakdel en dag eller så :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 4 .. och släpa rumpan i golvet = Parkettgolv = fläckar. Bara så ni vet.

Sara

JossanH
0

#5 Oj, glömde oljerumpan! Viktigt att tänka på :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

evelinahornqvist
0

Oh, vi som fick nytt parkettgolv idag! :)

Tack för alla tips och råd!

Sara
0

Mhm, jag har parafinoljefläckat parkettgolv.

Sara