Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 485 ggr
UlrikaD
0

Behöver HJÄLP NU!!

Jag behöver verkligen hjälp och råd NU! Börjar bli ganska desperat.

Jag har varit otroligt bortskämd med att ha lätta illrar att sätta ihop. Jag inser det nu. Så nu behöver jag alla råd och tips jag kan få.

Oliver flyttade in till oss den 23:e jan och alla mina illrar accepterade honom….utom Erik. Tänkte att det går väl över när han ser att de andra leker med Oliver, men nej. Erik beter sig som om Oliver var ett bytesdjur eller nåt, kastar sig över honom, tar ett stadigt grepp och skakar. Samtidigt som han piskar med svansen och hela kroppen vibrerar. Och hjärtat slår hysteriskt fort på honom. Det ser fullständigt livsfarligt ut och jag kastar mig ju genast emellan. Oliver är inte alls sugen på att slåss med Erik utan skriker i högan sky medans han febrilt försöker komma loss och springa och gömma sig. Lyfter jag upp honom då så ligger han i min famn och bara piper. Det bara skär i hela kroppen att höra honom låta så. Nu har han en egen liggplats som Erik inte kommer åt så han kan sova i fred, annars sover han med mig. Men så här kan vi ju inte hålla på. Stackars Oliver ska ju inte behöva vara livrädd för att gå och äta eller gå på lådan. Han ska ju inte behöva bli påhoppad i sitt eget hem. Jag känner mig som en otrolig skurk som låter honom genomgå detta.

Vad ska jag göra??? Måste jag och Oliver hyra en egen lägenhet tro? Jag älskar den här lilla masken men han får absolut inte må dåligt i sitt eget hem. Hjälp oss!!

smurfb
0

Det är väl Erik som är bossen hemma. Sådär har det alltid varit hos oss också. De har fått slagigt, tagit isär dem när det blivit lite väl blodigt. Det tar aldrig slut fören Oliver är helt underlägsen Erik.

Robinsnel
0

Usch, ja det är hemskt.. Själv har vi haft lite av de problemen. Den gången vi försökte ta hem en hane gick det helt enkelt inte med woodoo. Hanen var lika dominant som Woodoo och större, så gubben fick stryk. Det accepterade han ju självklart inte.. jaja till slut fick vi lämna tillbaka honom (omplaceringen alltså).

Men blir det blod? Kan Erik låta Oliver vara ifred stunder eller håller han på hela tiden? Så länge de inte gör varandra illa (lite skrapsår är ok) ska de ju få göra klart.. Akta dig också för att lägga dig i för mkt, då kan det bli tjafs om mammas sympati i stället… Om Oliver ska kunna få det bra hos er till slut måste han ju få chansen att komma till rätta i illerflocken, även om det inte verkar så trevligt just nu… Lycka till! Håll oss gärna uppdaterade..

UlrikaD
0

Men Oliver är så underlägsen man kan bli tycker jag. Han bara skriker och springer. Oliver har ganska rejält med sår i nacken nu men det sista så har han hunnit undan annars hade det nog varit mer. Och Erik låter honom inte vara ifred alls. Så fort han ser honom så hoppar han på honom. Och om då Oliver springer och gömmer sig i ett rör så lägger sig Erik bredvid röret och lurpassar och piskar med svansen. Han ser riktigt elak ut. Erik är annars världens gosegris så jag fattar inte varför just han beter sig så här. Oliver är redan från start mindre framåt än mina och jag vill inte att han ska bli så rädd så att han blir tillbakadragen. Som det är nu så kan han ligga på min arm i flera timmar i sträck för där vet han att han är trygg. Om han ligger i soffan och Erik kommer så piper han och springer för livet men om han är ligger på min arm eller i mitt knä så ligger han helt lugnt kvar. Så han litar jättemycket på mig och det känns som om jag lämnar honom i sticket ifall jag inte går emellan.

Sarah
0

Försök att ha de två själva en period. då måste de ty sig till varandra om de vill ha sällskap

Robinsnel
0

Jo, när Thea o Nova kom genomgick Tuva en likadan förändring.. hon gick från prinsessa till surf***a på tre röda… Men jag skulle nog ändå säga lägg dig inte i så länge det bara blir småsår…

Robinsnel
0

#4 bra ide! ta ut dem på promenad ihop kan hjälpa också..

JossanH
0

precis som din erik är min pegasus mot i stort sett alla nya illrar och liksaså mot triton när han kom som valp. Ett tydligt tecken på extrem rädsla från en iller brukar vara att dom bajsar ner sig. Triton gjorde så varje gång han träffade någon av dom andra för han fick storspö i början!

Det slutade med att jag fick ha triton i en stor hage i sovrummet så att dom ändå kunde nosa på varandra där emellan. Pegasus gick bara runt hagen med krafsande tassar och piskande svans.. Sen åkte vi till sommarstugan. då tog jag alla illrarna till badrummet och stängde om oss och hade en vattenspruta i högsta hugg. Då började jag se framsteg! Det tog ca 5-6 veckor tills det att jag verkligen kunde ha dom ihop utan att oroa mig.

Mitt tips är att våldgästa någons badrum, ta med dig erik och oliver och en blomspruta med kallt vatten (på den hårdaste strålen), sen låter du dom slåss. Så fort erik flyger på oliver ska du spreja hans päls för oftast så blir dom så förvånade att dom slutar bråka då eller iaf gör en liten paus i det. Funkar det inte kan du testa med utepromenader (vilket inte funkade för mig) med bara dom två, eller att bada och shamponera dom ihop så att dom iaf kan vara i samma rum och tvätta sina pälsar utan att slåss.. du får försöka!!

lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

KerstinL
0

Så var det mellan Zahara och Crystal när Crystal kom till oss.. Zahara verkligen attackerade henne!! Prova att stoppa ner dom i badkaret (med vatten i ) tillsammans. Det ska vara så pass djupt att dom måste simma.. Ibland kan det tydligen bli så att dom tyr sig till varandra om man gör så. Dessutom blir dom trötta av att simma. Det rådet fick jag, och det funkade till viss del. Lite tjafs blev det ändå ett tag , men nu är dom vänner i alla fall. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sarae
0

#8 åh det tipset har jag aldrig hört! kan ju vara värt att testa!

Flisa
0

håll oss uppdaterade! kan inte komma med något eftersom jag inte har någon erfaranhet av flera illrar och dessutom de sätt jag tänkte ut är redan uppskrivna Skrattande

gwen
0

Har ni bara dessa slagsmålsproblem mellan illrar av samma kön eller har ni det även mellan killar och tjejer?

*funderar på vad jag har att vänta mig imorgon*

Faxlin
0

#11: Det kan lika gärna hända mellan olika kön. Säkert inte det svar du ville ha, men det är så det är :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gwen
0

#12 *håller för öronen och ögonen åt ditt meddelande* Mina illrar ska bestämt älska varandra, annars är de otacksamma…hmmmp… *ler lite* Här går man och skaffar kompisar, då får de väl va glada…

sarae
0

haha jo man tycker ju det! Men oftast så krävs det bara lite tid innan det funkar!

gwen
0

#14, nä, jag håller med. Jag tror ärligt talat inte alls att det blir något problem, men man vet ju aldrig… man har ju aldrig träffat honom så man vet ju inte vad han är för typ. Men enligt ägaren så är han oooootroligt snäll och kärleksfull. För min del skulle det sitta fint med en kelgris, eftersom inga av mina andra illrar någonsin varit keliga. Bara i 1 min åt gången, varannan vecka, max.

UlrikaD
0

Jossan:Hur illa såg det ut när Pegasus spöade Triton i början? Det ser ju ut som om Erik ska ha ihjäl Oliver ibland. Hur är Pegasus mot Triton nu? Är de vänner eller är det bara ok?

Idag hade vi ingen bra dag alls. Vaknar av att Oliver skriker i högan sky. Jag låg inne i sovrummet och hade migrän. Kastar mig ut. Då har Oliver smugit ur sitt gömställe för att gå på lådan men där var Erik. Och Oliver bajsade på sig. Det är andra gången det har hänt. Så det var ju bara att krypa i badkaret med honom. Som tur är är han världens enklaste iller att ha att göra med. Jag sätter mig i badkaret och han håller med tassarna runt min hals medans jag tvättar honom, sen lindade jag in oss båda i ett badlakan. Vågade inte gå och lägga mig i sovrummet igen så Oliver och jag rullade ihop oss på soffan och sov vidare. Oliver tätt ihoptryckt under min haka. Vaknar till av att Oliver kränger sig ur min famn och tänker; han ska väl gå på lådan. Och det skulle han….typ. Han tyckte väl inte att det var värt risken att hoppa ner på golvet så han tog och gick några steg längre ner på soffan, kissade, bajsade och kröp sen upp och lade sig, kissdoftande på min kind.Fundersam Det var ingen bra utveckling.

Jag ska försöka ordna det där med hage och testa men helst skulle jag vilja stänga in Erik där, det är ju han som är dum nu.

Madde
0

Vi hade stora problem mellan Xander och Benjamin när vi tog hem benjamin. De gjorde inget annat än och slogs, fast ibland när de sov så sov de ihop. Men så fort de vaknade så var det strid, det höll på i en månads tid. Sen var xander till slut herren på täppan.

Fast då fick vi hem 2 illrar till och då gaddade de ihop sig mot de andra.

Usch svårt det där rikki över hur du ska göra. Det man kan göra är och ge det tid. Sen är det tyvärr inte alla illrar som kommer överense. =(

Hoppas det löser sig för dig så fort som möjligt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

UlrikaD
0

Grejen är ju den att de inte slåss. Det är Erik som slåss och Oliver som är skiträdd. Vill ju inte vara elak mot Oliver. Men om Oliver måste flytta härifrån så är risken stor att jag måste flytta med honom för jag är så tok-kär i honom!!Kyss

Det bara måste funka på nåt sätt!

Nettan
0

När jag tog hem Turbo började den stora mobbningstiden för Ior. Han blev biten så jäkligt ifrån september till juni. Han hade extrema sår i nacken. Han var lika undergiven som Oliver.
Vad som ändrades hemma hos mig var att jag åkte bort i en vecka. Mina bodde hos en vän som också har illrar. Där fanns Turbo´s syster Snotra och Trixie´s bror Nimbus. De hade inte slagits alls under den tiden, de tydde sig till varandra i den helt nya och lite läskiga miljön. Sedan när jag kom hem så tog jag hem mina då 3 illrar och hans 2 illrar. Sedan hade jag även hans dotters tre illrar. Jag ruckade runt i deras värld något så otroligt att Turbo petades ner från tronen.

Nu idag så slåss de nästan bara när Ior mopsar upp sig och ska spöa nykomlingen Chilli. Ja, hon har bott här sedan i juli och enligt Ior är hon ändå otäck främling ibland. När han börjar bråka med henne så hon piper kommer Turbo springandes. INGEN bråkar med hans tjejer !! Då får Ior lite stryk, då piper han och springer och gömmer sig. Då låter jag faktiskt honom få stryk. Är han dum mot Chilli så kan han gott få lite tillbaka.

Finns det ingen du kan slänga över Erik och Oliver till, gärna någon som har illrar som de inte träffat förut. Då kan de känna att de måste sova ihop för att bilda en trygghet.

UlrikaD
0

Alla som jag känner med illrar är ju sådana som de träffar på illerträffar. Så jag känner ingen med "främmande" illrar. Och vare sig Erik eller Oliver tycker att andra illrar är "läskiga" utan leker (oftast) med allt och alla. Jag har te.x aldrig sett Erik bråka med någon på nån illerträff. Därför blev jag så förvånad när det här hände.

Nu har jag iallafall byggt en hage utav kompostgaller och ståltråd. Ja, jag vet men vad gör man en fredagnatt. Oliver verkar trivas där och Grizzly och Snuffe har varit inne och hälsat på. Erik försöker riva hela anläggningen. Om inte han bryter en tand till här så blir jag förvånad. Han tar tag i kompostgallret och skakar. Sen har jag haft Oliver ute med "gänget" och lekt medans jag har suttit inuti hagen och gosat med Erik.

Men så här vill jag ju verkligen inte ha det så efter helgen när jag jobbat klart så är det blomsterspruta som gäller.

Men fler tips och råd och erfarenheter mottages jättetacksamt!!!

sofie
0

Vi hade ju problem med Kola ibörjan. Vi köpte en kaninbur och inrede med toa, mat och sovplats, det blev hennes krypin. Den stod öppen några stunder om dagen så hon kunde gå ut och undersöka i sin egen takt, men varje gång blev hon rädd eller på hoppad av dom andra. Så hon sprang till sin bur. Höll på så två veckor ungefär och det blev längre och längre stunder ute för hennes del. Tillslut stängde vi buren så hon inte kunde kutta in där så fort det va nått. Och sakta men säkert blev det bättre. Sammanlagt tog det några månader, men det va det värt. Mycke jobb, och tålamod och att försöka att inte ge sig in så fort dom ville göra upp med henne. Nu är det bara Göris som kan få små elaka ryck. Men då kommer systrarna B och ger sig på henne. Ska se om jag kan hitta den tråden.

UlrikaD
0

Jag gjorde likadant först, ett särskilt krypin bara för Oliver. Men någon (inga namn, men det börjar på E och slutar på rik) tog fullständigt över där och kastade ut Oliver. Nu inatt har jag haft Oliver i hage men nu är ju hagen högintressant. Nu ska både Erik och Lurvas bryta sig in, suck! Tog ut Oliver men hagen skulle fortfarande vältas! Gräset är alltid grönare på andra sidan typ…

UlrikaD
0

Du får jättegärna putta den tråden åt mig ifall du hittar den.Skrattande

sofie
0

Nu har jag puttat upp den tråden rikki :)

Cecilia
0

Hade jätteproblem när jag fick hem Knicke. Fenix  bråkade med honom. var två ggr hos veterinären oxå. en av gångerna fick Knicke ett sår stort som en 5 krona i nacken. Trodde att Fenix skulle ha ihjäl honom. Det var Fenix som attackerade o Knicke som bara skrek o försökte springa.

Men en dag så tog vi in dom i gubbens snickerboa= ett ställe ingen av dom varit på förut. Släppte ner dom på golvet samtidigt o då gick dom bara runt o undersökte allt. dom har varit bästisar sen dess. visst e det konstigt.

Denna kommentar har tagits bort.
JossanH
0

Rikki- Pegasus och Triton är idag bra vänner och dom accepterar varanadra fullt ut!

Precis som du beskriver eriks sätt gällande att han biter och sliter i hagen, precis på samma sätt reagerade pegasus på tritons hage.

jag föreslår starkt neutral mark och en blomspruta!

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Ok, det är blomspruta nästa. Ska jag lägga ner hage helt eller? Kan ju säga att kompostgaller och ståltråd inte funkade nåt vidare. Oliver kliver bara ut när han vill. Ska jag låna hage eller ska jag bara köra neutral mark och blomspruta?

Skönt att höra att det funkar med Triton och Pegasus nu för då känner jag att det finns hopp här iallafall.

JossanH
0

jag vet, jag behövde också få höra från flera håll att deras illrar minsann funkade bra ihop nu trots att dom hatat varandra från början.. och det gick ju bra för min del sedan!

jag skulle nog fortsätta med hage ett tag så att oliver kan känna sig trygg.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Då blir det Sarae:s kök nästa!! Hon hade dessutom en valphage jag kunde låna. Min var verkligen vare sig inbrotts-eller utbrotts-säker.