Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1278 ggr
Monizz
2010-03-12 19:36
0

pate?

Brukar ni ge era illrar pate/Kattmat?

Som "godis" ibland?

Hur mycket i så fall?

Själv köpte jag en liten "burk" men kyckliglever som pate i dag, var en hit här hemma :p Dock bara en halv tesked, vågade inte ge mera..

Ceciliaolucifer
2010-03-12 19:39
0

Om du vill ge dem nyttigt godis så skulle jag ge inälvor typ lever, kycklinghjärta, kycklingmage eller dylikt.

Blötmat för katt kan göra dom dåliga i magen och bör undvikas. Vill du absolut ge blötmat så skulle jag rekommendera A/D mat som man köper hos veterinären. Den ger man till sjuka illrar som opererats för att dom ska få extra skonsam mat med mkt näring.

Monizz
2010-03-12 19:46
0

#1 okey tack :)

Jag har verkligen försökt att ge han kycling, köttfärs mm.. Men han vägrar äta det, har du nå bra tips till mig hur jag kan få han att äta?

Då blir det inge mera levepate för maxen . . Han får ju foder på heltid så jag tänkt e att jag kunde prova en lever, lät så bra men ack inte alls.

Ska kolla det på vet. Bättre han kasnke får i sig något annat än bara fodret?

Ceciliaolucifer
2010-03-12 19:52
0

Du kan ju även pröva med att ge kycklingvinge? om du nu vill få hnm att gå över på lite kött. Du kan köpa frysta eller färska, men se till att dom inte är marinerade. Klipp dom förslagsvis i tre bitar.

Man brukar kunna lura dom genom att hälla ngt gott på köttet. Typ vetegrodsolja, laxolja, sälolja, äggula, laktosfrigrädde. De flesta försöker att ge lite nötfärs blandat med äggula eller ngt av det jag listade..

Ett bra torrfoder för iller går alldeles utmärkt att utfodra dom med, så man ska inte ha dåligt samvete över det. En del illrar bojkottar kött helt enkelt.

Vad ger du för torrfoder? Jag ger mina RC kitten 36, vitalin, oriijen för katt.

Anyway
2010-03-12 19:57
0

Mina illrar gillar inte paté  :)

Sara
2010-03-12 22:05
0

Lite sånt då och då är helk ok, men de kan bli lösa i magen av det.

Sara

Monizz
2010-03-13 11:31
0

Max vart inte ett dugg lös i magen..

#3 Jag get vitalin (?) ferret, orange påse från Amhs illertorg :)

zickan
2010-03-13 16:24
0

Jag har aldrig frivilligt testat. Men minnet är lite kort ibland. Har gett till igelkottarna när de varit ute och glömt. Men mina illrar ratar det helt. Sedan brukar hunden få färsk mat på rulle(inte dålig burkmat) som råkat stå framme nån gång och det kan dom smaka på.

Milly är den ende som får bra hundgodis när det är lite extra. Då inte mycket. Detta för att hon inte direkt äter riktigt kött. Ibland går men inte så jätte glad på det.
Annars funkar några droppar groddolja till dom alla. Får mina efter klo klipp och öron rens.
Annars är det bäst med kött. Bara leta upp ett slakteri eller affär som kan få rester de säljer.
Har lite tomt i frysen just nu. Men brukar ha små påsar av div djur i frysen. Typ kanin, små hela mus ungar, älg, ren, rådjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.