Illervalpar?
Hej
Ny på forumet här och försöker lära mig hur det funkar.
Maken min och jag funderar på att bli med iller, har letat efter uppfödare som planerar kullar eller redan har valpar.
Lite hjälp tack! :)
Vi bor i Göteborg men kan givetvis tänka oss att sticka iväg om vi finner VÅR lilla ängel/monster :)
//Pernilla
Ett tips är att kolla i uppfödartråden, där anges vilka som ska få kullar i år.

Ingen som vet eller känner till valpar som ska flytta hemifrån relativt snart?
Hade vart så bra tajming då jag ändå går arbetslös just nu..man har ju all tid i världen för barnpassning och uppfostran :)
Varför inte kika efter en omplacering?
Sara

Tanken slog mig om det med…men då jag har två katter så tror jag det hade vart bäst med en liten. Min äldsta katt var så rädd för lilla kattungen Smirre när vi tog hem henne att han gömde sig under soffan i flera dagar *fegis*
Att ta hem en vuxen iller hade nog skrämt ihjäl honom.
#4 Att ta hem en illervalp som dessutom jagar och biter honom lär ju skrämma honom mer än en katt vilken ålder som helst.. 
Ja, jag tror tyvärr som Jobin säger att en illervalp är betydligt mer påflugen, efterhängsen och lurig än vad en vuxen iller är. Tar man hand om omplacering som är kattvan behöver du inte vara lika orolig för katt-tortyr ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Försöka hitta en omplacerings iller som är van med katt?
Ultimata att få en uppfostrad, lådtränad och bitfri iller som är van med katt :-). Valpar kan vara en pina och pest ibland. Sjukt busiga som inte alltid uppskattas av andra djur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Av egen erfarenhet så har det alltid funkat bättre att introducera en unge i familjen istället för ett vuxet djur. Nu vet jag givetvis inte hur det är för Lilleman då vi bara haft andra katter ihop med honom.
Men även där har det gått fortare för honom att acceptera en liten än en stor :) trots att han vart super feg i början :)
Men jag hoppas och tror att katterna har lättare att acceptera en liten och även lättare att "forma" den med vad som är okej och inte.
Men man kan ju ha fel….men jag hoppas inte det :)
De ska säkert gå jättebra Pernilla.

Förstår din tanke och tänker nog att du känner dina kissar bäst ;)
En valp har lättare att ta till sig ett beteende och att acceptera sig som en del av en annan flock, så kanhända att du har rätt..
Vuxna djur brukar dessutom ha en annan tolerans mot djur som är valpar än om de är vuxna (i bästa fall)
Det viktiga är nog att du vet vad du gör och att du kommer att få det att funka. Om det skulle gå käpp rätt åt skogen måste du dessutom ha en PlanB.
Bara som lite kuriosa: Den första valp som lämnade vårt hem skulle till 2 jakthundar av modell Setter! Klart att jag var orolig, men han fattade aldrig att han inte var Setter! Han hade genast gått in och krullat ihop sig med hundarna och det var aldrig några problem!
Många ggr, gör vi människor problemen större än vad de är, enbart med vår oro och våra tvivel. De ggr vi inte tänker så mycket,… funkar det smidigare ;)
Önskar dig all lycka till i jakten efter den rätta valpen :)