Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 424 ggr
hannis
0

Liten bula

Jaha.. då sitter jag här och är lite nojjig igen. Indra kastrerades för ca 3 veckor sedan. Såret har läkt fint och hon mår bra. Idag såg jag att det har blivit en bula bredvid föredetta såret. Bulan ligger under huden och är ungefär lika stor som en ärta och hård. På huden syns det ingen rodnad eller liknande. Behöver jag oroa mig?

Sara
0

Jag skulle nog kolla upp det iaf.. En ärta är ju rätt stort på en iller och verkar ha kommit ganska fort.

Sara

Guteillern
0

Håller med sara. Det kan ev. ha blivit ett litet bråck. /Ammi

Faxlin
0

Jag skulle också ha kollat upp det.
Om det är ett bråck kan man testa att massera den försiktigt tre gånger om dagen så brukar det ge med sig lite. ;-)
Men kolla hos veterinären.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hannis
0

Ett bråck? Vad är det egentligen? Berätta mer!

Såg att det kanske inte var så stort som en ärta iaf. Det verkar lite som att det kan vara ett veck från när dom sydde ihop henne. Bulan sitter i övre ändan av "såret".

Faxlin
0

Om den sitter i övre nden av såret kan det säkert vara ett hudveck. Om den inte är så stor heller.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

bråck (lågty. brok, eg. 'brytning'), he´rnia, utbuktning av organ eller organdelar genom en defekt i kroppens vävnader eller en naturlig öppning. Det finns yttre bråck (t.ex. ljumskbråck, femoralbråck, navelbråck, pungbråck, ärrbråck), inre bråck (t.ex. mellangärdsbråck) samt övriga bråck (t.ex. diskbråck, åderbråck).

Audiatur et altera pars

hannis
0

Tack Åsa!

Faxlin
0

Varsegod :-)

Audiatur et altera pars