Iller+råttor?
Jag har funderat länge på att köpa en iller nu och nu har jag tingat en iller som kommer vara leveransklar i juni.. Men nu är det så att jag även har 5 tamråttor hemma, tror ni detta kan funka? Vet att illrar äter råttor i det vilda men tycker det borde kunna funka ändå då råttorna är i bur..
Vad tror ni illerägare? :)

En bur behöver inte hindra en iller. Hade jag varit du så hade jag haft råttorna i ett rum dit illern inte kunde komma. De är ganska uppfinningsrika och en bur kan man välta ganska lätt.
Illern är ändå jägare och råttor är bytesdjur.
De flesta tamillrar är ändå utpräglade jägare och gör vad dom kan för att fånga sitt byte.
allt för ofta har man läst om folk som har illrar och bytesdjur i samma rum men på "säkert" avstånd där en liten miss eller en "bra dag" för illern har resulterat i jakt eller ett skrovmål. Jag vet gerbiler som fick sätta livet till. Marsvin som skadades/dödades och kaniner som fått sig ett bett eller 2 (det har jag själv fått erfara- genom en utebur då illern var i koppel och jag var ouppmärksam i 2 sek).
Så jag skulle aldrig ha illrarna och tamråttorna i samma rum om det inte är ett extremt säkert ställe och gärna utan galler då illern kan klättra på det, bita igenom eller sticka in sina ben där.
Jag tog hem 2 akutråttor som skulle omplaceras en gång. Hade dom i en väldigt liten bur de dagar dom var hos mig (allt var bättre än hemmet de var i då barnet misshandlade dom…) då det var enda säkra stället att ha dom på. Buren stod högt upp i köket och illrarna hängde mig i byxbenen så fort jag gick förbi råttorna. De var fruktansvärt upptriggade.
Har även hittat döda möss inomhus som illrarna eller katten tagit men illrarna gömt. Det har varit vilda möss som irrat sig in i fel hus!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag hade nog haft dom i olika rum om jag vore du, var väldigt uppmärksam så illern inte kan smita in till råttorna. Sätt gärna upp en lapp på dörren oxå så det står klart och tydligt, stäng dörren, mest så besökare oxå får det klart för sig.
Lycka till med er nya familjemedlem
Mina illrar äter råttor och skulle nog göra vad som helst för att få tag i en. Om inte annat så skulle nog råttorna känna av illrarna och känna sig obekväma?
Ha råttorna i ett separat rum, sätt upp en ordentlig grind in till rummet som är omöjlig för en iller att ta sig över. En dörr på det skulle nog inte vara helt fel.
Du har fått många råd, tycker du borde även tvätta händerna efter du varit med illern och sen dina råttor. Mina råttor jag hade blev livrädda av kattlukt och reagerar förmodligen samma på illerlukt eftersom båda är rovdjur.
har har haft råttor i lite mer än 10 år. Inge djur mer än katt har ännu skadat någon av mina råttor.
Idags läget har jag 22 egna råttor i 4 burar samt 2 råtthjälpen och 3 som är min kompis och 3 illrar här. Dessa tre illar bryr sig inte alls. Det viktigaste är att ha burluckor som inte går att dra upp, en iller kan stå och ruska gallret samt klättra runt. Sedan viktigt att tänka på burar med skjutbotten att denna är rejält fast tejpad eller fast satt. Pga kjutbotten förlorade jag nästan min grå jako jag hade förut.
Är råttorna i sina burar och inte glöms utanför så är det mest svans och tassar som kan få sig bett. Men råttor är inte snälla mot illrar som klättrar på burar. De hugger allt de kommer åt och kan skada illern rätt mycket.
Ha en hylla som illrarna inte kommer upp på. Eller kanske en voljär ståendes på rätt höga ben. Sätta plexiglas på kanske råttvoljärens nederdel. Men enklast är att ha illrarna på ena halvan och råttorna på andra halvan av lghten.
Farligaste biten är att råka glömma en lucka öppen eller råtta i typ soffa/säng.
Vissa illrar bryr sig inte alls så länge de inte har chansen att ta dom. Vissa är på direkt.
I det stora hela, lita aldrig på att en iller inte skulle döda även om de ratat innan. Samt att en råtta inte försöker smita buren om den får chansen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Vilka snälla illrar du verkar ha :) Mina höll på att flyga på varandra efter att de nosat runt i en handduk som legat i en råttbur. De vart så uppeggade av lukten att de var villaga att ta vad som rörde sig :O
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo alla utom en tjej jag har lite problem med. Hon bor hos en kompis just nu pga flytten och inte tiden att fixa avspärrningar. Men minimonstret kommer hem snart :-)
Hon är rena jakt ungen istället. Men klättrar mest på burarna. Får hon ingen chans att ta djur så är det lugnt. Men får hon chansen är det kört. Bara se till att den chansen aldrig kommer. Men lukt på handduk bryr hon sig inte om. Kan nosa lite och leta runt men så van att det luktar smådjur här hemma.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#9 Så där ser det ut hemma hos oss med=) Trodde aldrig att det skulle fungera med en råtta i knät och en iller i soffan men joda mercedez la sig brevid mig och råttorna låg i knät hehe väldigt mysigt.Inget jag skulle göra om jag inte kände våran iller så bra som vi gör