Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 457 ggr
kitty
0

öronskabb?

ok..hur får man bort öronskabb?

mina har lite svart men jag vet ju itne om det e skabb eller skräp ;)

klarsferrets
0

Du får gå till en vetrinär o visa upp illrarna . och då får du Stronghold.

ps ring om du undrar över något

kitty
0

ok thanks.. ska göra det direkt… när jag kommit hem alltså :)

Robinsnel
0

Vet kan kolla m mikroskop om det är skabb.. annars ska man även själv kunna se skabbdjuren om man tittar noga. kanske med förstoringsglas? Annars finns det minimikroskop man kan köpa som inte ska va så dyra.

kitty
0

ok får kanske göra det eftersom min veterinär är eldig fram t. måndag.. tar det lång tid innan det försvinner? hade tänkt hälsa på sarae nästa helg?

sarae
0

#4 Man behandlar två gånger. efter första behandlingen skall man vänta 2 veckor och senbahendlar man igen….Vi kanske skulle kunna bestämma oss för att behandla dem på samma dag….då bör ju inte den ene kunna smitta den andre så att säga…..

kitty
0

jamen vad gulligt :9

behandla skabb en lördag e väll allas dröm :)

till det skulle väll ett glas rött passa utmärkt ;)

jag antar att du har skabbmedel till dina så jag fixar mitt  så tar vi det nästa helg?

sarae
0

jag måste oxå fixa det till mina ;) Vi kan ju göra så att vi behandlar var för sig innan lördag om vi nu får tag på medlet..bättre att behandla så snart som möjligt …sen kan de träffas ändå eftersom illern blir "giftig" så att säga….men det beror ju på när man får tag på stronghold…nästintill omöjligt att fixa i gbg suck…

TottsiGirl
0

#7 Är det svårt att få tag i stronghold hur kommer detta sig??

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

Varenda gång jag eller nån jag känner försökt få tag på det så finns det inte inne utan måste beställas…sist gick det inte ens att beställa så jag fick åka ut till ett apotek i kungsbacka för att hämta en ask sedan till majorna för att hämta den andre

TottsiGirl
0

#9 Nämen oj! E ju en bit extra till kungsbacka.. När jag skulle ha det för ett år sedan visserligen men då var det inga problem att få tag i det i Uddevalla.. förrsten någon som vet hur länge dom håller isg?? Har nog tom lite kvar sen gustav han blev ju sjuk så jag han inte använda hela dosen!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

#10 de har rätt lång hållbarhet har jag för mig!

gwen
0

Mina har behandlats med sprutor som vi fått av veteriären. Minns inte om det var 1 eller 2 sprutor men det kan ha varit 2. Återbesök rekommenderas, då medlet inte alltid biter.

Vad har ni haft för medel? Tabletter eller vätska som man ger dem, vad är det för medel?

Tvätta även filtar och dylikt noggrant!

TottsiGirl
0

#12 Stronhold är en vätska som man droppar i nacken på dom.. det är det enda jag har provat..

Bra att du skrev om filtar och dyl kanske inte blir att man tänker på de annars..

sarae
0

puttar upp en annan tråd om öronskabb där det finns mer info

smurfb
0

Finns även frontline receptfritt om man vill. Tänk på att det inte behöver vara skabb bara för det är mörkt gegg! Vi trodde tjabo hade skabb förut, veterinären kolla men inga objudna gäster i öronen. Det är onödigt kasta ut pengar på behandling som inte behövs även om det är ofarligt.

Vissa säger att frontline inte är bra på iller. Men vad jag hört är det bara viktigt att INTE ge det i öronen utan det ska appliceras i nacken!

TottsiGirl
0

#15 Ted har oxå väldigt mörkt gegg i öronen men det är inte heller skabb han har bara mörkare än vanligt helt enkelt..

bnoffan
0

#5 Men Sara inte är det bara 2 omgångar! Molly och Daisy behandldades ju mot öronskabb med Stornghold och då var det minst 3 omgångar. (vet inte exakt eftersom vi bara gav de två sista)

Stornghold är i alla fall väldigt lätt att använda. Det enda obehagliga för illrarna är att det luktar lite…

sarae
0

"#17 vissa veterinärer säger två ggr vissa tre medans somliga säger en gång. Jag går på vad jag fått reda på utav en iller kunnig veterinär samt på vad som har funkat på mina. Efter 2 ggr har de alltid blivit skabb fria…men en tredje gång skadar inte, Men det räcker med 2

bnoffan
0

#18 hm okies. Men i förpackningen ligger det i alla 3 stycken pimpetter tror jag. Jag är iofs världens nojjigaste människa när det kommer till mina illrar så tar det säkra före det osäkra Räcka ut tungan

sarae
0

#19 jo men det är för att stronghold egentligen är till katt o hund… egentligen skall man använda i droppe per 50 g iller. Och på hund och katt så är behandlings schemat helt annorlunda har jag för mig

Madde
0

ja, du jag kunde se skabben i xacs öron klart och tydligt på pappret. Huvaligen det var inte mysigt. Så det blir till och ha olja i öronen tills på måndag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sofie
0

Ingen av våra illrar har skabb. Vi har kollat det med mikroskop idag. Väldigt skönt att veta, men ändå konstigt eftersom andra blivit smittade på samma träff.